Nagyon kevés dolgot várt jobban a világ digitális zenei közvéleménye illetve maguk a zenekedvelők is, mint a Youtube streaming szolgáltatását. A szolgáltatás indulását idestova 2 éve várjuk és lebegteti a Youtube. Tavaly télen aztán béta verzióban elindult a szolgáltatás, hogy azóta is abban maradjon.
Ezen történt egy pillanatig változás szeptember közepén, amikor a béta tesztre feliratkozókat üzenetben értesítette a cég, hogy a szolgáltatás publikusan is elindult, és ezzel párhuzamosan meg is terhet bankkártyájukat az első havi, kedvezményes 8 dolláros havi előfizetési díjjal. A videómegosztó óriás aztán gyorsan viszakozott, a tévesen kiküldött számlák miatt, amelyek ellenértékét természetesen azonnal vissza is utalták , a szolgáltatás pedig nem indult el.
A Youtube ennek ellenére a zeneipari viták és vélemények középpontjában van. Mindezt pedig egyben és egyszerre magyarázza a lenti ábra:
Ami nem kevesebbet mutat, minthogy 2014 első felében, lényegében ugyanannyi streamet produkáló Youtube és az összes streaming szolgáltatás között 2005-re jelentős különbség alakult ki, annak ellenére, hogy a világ vezető streaming szolgáltatásaiban meghallgatott dalok száma is 74%-al nött. Igen-ám, de közben a Youtube-on meghallgatott és megnézett tartalmak száma több, mint a kétszeresére növekedett, és így 2015 első félévében 60%-al haladta meg az összes streaming szolgáltatásban meghallgatott dalok számát.
A Youtube tehát egészen elképesztő mértékben dominálja a streaming piacot, ami jelenlegi saját maga felé húzó üzleti modelljét ismerve egyben azt is jelenti, hogy a Youtube jelenleg ragaszkodik domináns pozíciójához. Ezen könnyen lehet, hogy gyengítene a streaming szolgáltatás indítása, hiszen a prémium tartalmak egy jelentős része átkerülne a fizetős részbe.
Addig amíg ez nem történik meg, addig a Youtube kimondva, kimondatlanul nevezzük aminek akarjuk, a világ zeneiparának és digitális zenei szolgáltatásainak vezetője lesz. Amely pozíciót nem szívesen adnák fel, pláne nem egy Apple nevű cégnek. Ehhez pedig egyetlen dologra van szüksége a Google-nak és a Youtube-nak: fizessék a kiadóknak és tartalomtulajdonosoknak azt az összeget, amit akkor tennének, ha működne a Youtube Music Key. Ezek után ne lepődjünk meg, ha még sok-sok hónapig nem indul majd le a szolgáltatás…