A Spotify a streaming zenei piac jelenleg megkérdőjelezhetetlen vezető szereplője, amely számára az ingyenes elérhetőség a szolgáltatásának egy részéhez minden eddiginél fontosabbnak tűnt, tűnik. Nem véletlen, hogy a svéd cég minden létező eszközzel törekedett arra, hogy megtarthassa a jól bevált és sok tekintetben jól működő struktúráját.
A stratégia és az üzleti modell ugyanakkor nem biztos, hogy működőképes, legalábbis nem Európai Bizottság felmérés szerint.
A bizottság, 27 ezer európai tartalomfogyasztó válaszai alapján elvégzett felmérése alapján a megkérdezettek 60%-a töltött le vagy streamelt zenei tartalmat az elmúlt 12 hónapban, amivel a videóval holtversenyben a legnépszerűbb tartalomtípus, messze megelőzve az e-bookok-at vagy éppen a játékokat.
Egészen más a helyzet ugyanakkor ha azt nézzük, hogy az egyes tartalomtípusokért mennyit fizettek a megkérdezettek. Ezt a listát az e-könyvek vezetik és a zenei tartalmak lényegében az utolsó helyen végeztek, a zenét letöltő vagy streamelő megkérdezettek alig egy harmada fizetett a tartalmakért.
A lista és a prezentációja ebben az értelemben ugyanakkor félrevezető, nem is kicsit. Nem mindegy ugyanis, hogy a fizetési hajlandóságot milyen népszerű, milyen alternatív forrásokkal rendelkező tartalom esetében nézzük. Vegyük példának a fizetési hajlandósági listát vezető e-könyveket.
E-könyvet a megkérdezettek alig több, mint egy negyede vásárolt az elmúlt 12 hónapban, és ennek a közel fele fizetett is érte,ami viszont a teljes megkérdezett csoport 12%-át jelenti csupán. A zene fordított utat jár be, hiszen a megkérdezettek kétharmada töltött le vagy streamelt zenét és ennek a kétharmadnak az egy harmada fizetett is érte, ami a teljes megkérdezetti körre vonatkoztatva közel 20%-ot jelent.
Az így súlyozott sorrend alapján felállított listát a videó tartalmak vezetik, éppen, hogy csak megelőzve a zenei tartalmakat, az e-könyvek pedig a dobogó harmadik fokára szorulnak.
Hogy mindez mit jelent a zenei szolgáltatásokra és egyáltalán a zeneiparra vonatkoztatva? Azt feltétlenül, hogy önmagában a tisztán fizetős modell továbbra sem életképes. Azt is jelenti ugyanakkor, hogy a zene, mint tartalom továbbra is a legnépszerűbb, az megfelelő üzleti modellek mentén az emberek hajlandóak is fizetni érte.