Ugyan keveset, sokkal kevesebbet beszélünk róla,mint az Apple-ről, a Youtube-ról a Spotify-ról vagy akár a Deezer-ről, de ettől még tény, az Amazon is jelen van a streaming piacon, saját szolgáltatásával.
A szabványos streaming szolgáltatásoktól eltérő megközelítést alkalmazó ( lásd keretes írásunkat) Amazon Prime Music szépen csendben fejlődött, növekedett az elmúlt bő másfél évben. Az Amazon , ahogyan az várható volt, a Prime videó esetében bevált stratégiát követte: fokozatosan bővülő, de az önálló szolgáltatásokkal ( a videó esetében a Netflix-el például) nem vetekedő, alapvetően a korábbi címekre fókuszáló tartalom kínálat. Ennek keretében jelentek meg az on-demand rádiók a szolgáltatásban a nyáron, majd pedig állapodott meg a ég a Universal kiadóval, hogy annak tartalmai is bekerülnek az Amazon Prime Music kínálatába.
Nem csak a Spotify modell működik- Az Amazon Prime Music sikere Az Amazon Prime Music valóban nem egy klasszikus értelemben vett streaming szolgáltatás, hiszen az Amazon Prime előfizetők számára szól, akik a szolgáltatást is igénybe vehetik, ingyenesen, a 99 dolláros havidíjuk részeként, azaz lényegében a streaming szolgáltatás az amúgy is elég bő Amazon Prime előfizetéses struktúra értékét hivatott növelni. Pontosan amiatt, hogy nem klasszikus értelemben vett stremaing szolgáltatásról beszélünk, az Amazon különösebben nem zavartatta magát attól a ténytől, hogy a világ vezető lemezkiadója, a Universal nem fogadta el a feltételit, s így olyan előadók hiányoznak a katalógusból, mint a Bon Jovi, Elvis Presley, Stevie Wonder, a U2, Jay-Z, Kanye West, Katy Perry, vagy éppen Lady Gaga. A nem különösebben nagy zenei kínálat kiaknázását az Amazon a Pandora-hoz hasonló rádióadókkal segíti elő. A rádióadók mind az Egyesült Államokban, mind azokban az országokban ahol már elérhető a szolgáltatás rádióadókkal bővített verziója igen népszerű. Előfizetőszámot az Amazon nem közöl ) és nem is lenne egyszerű, hiszen a Prime Music a Prime előfizetés része) azt azonban közölték, hogy az elmúlt évben 50%-ot meghaladó mértékben nőt a meghallgatott zeneszámok száma. A tendenciózusan titkolózó Seattle-i cég adatközlés hiányosságát a szakértők próbálják pótolni. A Consumer Intelligence Research Partners piackutató cég szerint az Egyesült Államokban 50-55 millió, világszerte pedig összesen 60-80 millió Prime előfizető lehet. Egy másik kutató cég, a Parks Associates állítása szerit pedig a Prime Music a legnépszerűbb zenei szolgáltatás a tengerentúlon a szélessávú interneteléréssel rendelkező háztartások között. |
Meg nem nevezett kiadói források ugyanakkor azt pletykálják, hogy Jeff Bezos Amazon vezér a Prime Music eredményein felbuzdulva, illetve annak érdekében, hogy az Amazon teljeskörű szórakoztatóipari szolgáltatás tudjon nyújtani az e-könyvektől a filmeken át a zenéig, azt tervezi, hogy kibővítve az Amazon Prime Music-ot klasszikus, Spotify vetélytárs streaming szolgáltatást indít, még az idén.
A kiszivárgott elképzelések szerint a szolgáltatás a piacon megszokott 10 dollárba kerülne ( bár Amazon Echo le mellé 3-4 dollárért is elérhető lenne) azonban szemben a mostani szolgáltatással teljes, azaz 25-30 millió dalból álló repertoárt is nyújtana.
Kiadói oldalon abszolút támogatást élvez Bezos elképzelése, ugyanis a kiadók eltökélt célja, hogy az összes nagy médiacéget ( Apple, Google, Microsoft, Amazon, Samsung) rávegyék arra, hogy indítsanak saját streaming szolgáltatás annak érdekében, hogy ez az elérési mód valóban igazán mainstreammé válhasson.
Erre valóban az egyik legjobb alanya az Amazon lehet, amely szép csendben már jelentősebb zeneboltnak számít, mint a hosszú éveken át letaszíthatatlan és letaszíthatatlannak hitt Apple. Ugyanakkor a Prime Music sikerének egyik ( legfőbb) titka pont az volt, hogy ráérzett a hagyományos streaming szolgáltatások két gyenge pontjára is ( nagyon nagy, kihasználhatatlan tartalom kínálat és magas ár) és ezeken javítva, kompromisszumokat téve jelent meg a piacon. Kérdés, hogy ezeket elvetve, mennyire lehet majd sikeresebb az Amazon, mint vetélytársai…