Tavaly ősszel írtunk itt, a Muzzak hasábjain először arról, hogy a BBC egy teljesen új megközelítésű streaming szolgáltatással szeretne a piacra lépni. A most tavasszal végül megjelentetett alkalmazás ugyan nem pontosan ez, de ennek szellemében készült, ( a brand is megváltozott BBC Playlister-ről BBC Music Playlister-re) a korábbi Playlister alkalmazás szerves folytatásának és a stratégiában megfogalmazottaknak tett igen erőteljes lépésnek is tekinthető.
Az alkalmazás új verziójából két funkció az, ami feltétlenül kiemelendő! Az első,hogy mostantól fogva minden az elmúlt egy hétben a BBC rádió által játszott dal az alkalmazásból kereshető és lejátszható lesz, igaz egyelőre csupán 30 másodperces részletként. A második pedig, hogy az alkalmazáson belül létrehozott lejátszási listákat exportálhatjuk majd a létező, meghatározó streaming szolgálatásokba.
Mindemellett természetesen a megújult alkalmazás minden olyan elemet tartalmat, amire a korábbi BBC alkalmazások fókuszáltak és nem titkoltan a zenemegismerés első számú helyévé szeretne válni. Ennek érdekében rengeteg exkluzív tartalmat , illetve a BBC szerkesztői által létrehozott lejátszási listák jelentik majd az alkalmazás magját. ( összességében több,mint 200 ezer playlistet hoztak létre a szerkesztők és a felhasználók, melyeket természetesen az új szolgáltatásban is leérhetőek lesznek) Azok a lejátszási listák ,amelyek tartalmazhatnak majd zenéket vagy bármilyen zenéhez kapcsolódó tartalmat, és amelyek egyre jobban és egyre inkább személyre szabhatóak magán az alkalmazáson belül.
Megjelenésében az új alkalmazás sok tekintetben hajaz az iPlayer-re, illetve az iPlayer Radio-ra ami abszolút nem véletlen, a tervező csapat és a BBC célja, hogy a különböző területeken létrehozott catch-up alkalmazások alap funkcionalitása hasonlítson egymásra.
Ahogy a bevezetőben említettük, az új alkalmazás szorosabban integrálva van több, nagy nemzetközi streaming szolgáltatással, első körben a Spotify, Deezer, Youtube hármassal. Az Apple illetve a Google másik terméke, a Google Music egyelőre hiányoznak a partnerek listájáról. A BBC velük is tárgyal arról, hogy hogyan lehetne integrálni ezeket a szolgáltatásokat is.
Az irány tehát teljesen egyértelmű, a BBC komplett és teljes zenei élményt szeretne nyújtani. A cél tehát továbbra is az, amit a stratégiai dokumentumban tavaly ősszel megfogalmaztak, azaz a BBC adóin havi szinten elhangzó mintegy 50 000 dal kiaknázása és tömegek számára való elérhetővé tétele a komplett zenei élmény biztosítása végett. Technológiai értelemben az új alkalmazás mindent tud, amire a stratégiai dokumentumban tervezett platformnak tudnia kellene. Most már csak az üzleti részét kell készre simítani és akkor a BBC valóban megjelenhet a streaming piacon, amivel több, nagyon fontos lépést is megtehet egyszerre. a BBC lehet az első földi sugárzású, hagyományos rádió, amely valóban digitális rádióvá transzformálódik, sőt igazából streaming szolgáltatássá. Másodsorban azért, mert választ adhat a zeneipar és a streaming szolgáltatások egyik ( az üzleti modell mellett )legégetőbb kérdésére: hogyan hasznosíthatóak a hatalmas zenei adatbázisok, hogyan állíthatóak a zenemegismerés mellé.
A BBC deklaráltan ingyenes szolgáltatás indítását tervezi. Ingyenes streaming és rádió szolgáltatás, szerkesztett tartalmakkal, úgy, hogy az előadók is megkapják ami nekik jár. Utópisztikus? Sok tekintetben igen, amennyiben viszont a BBC valóban létrehozza, alapjaiban formálja majd át a zeneipart. Olyan szinten alapjaiban, amihez képest az Apple Music csak egy apró kísérlet…