A streaming piac elsőségért vetekvő cégek esetében a mindent felülró cél, az előfizető szám növelése jelen pillanatban. Mindez ugyanakkor egyre nehezebb,hiszen a szabványosnak mondható 10 dolláros havidíj ellenében egyre kevesebb ember vonható be, különösen a kevésbé fejlett piacokon., amelyekben az igazán nagy növekedési potenciál rejtőzik. Emiatt is vélt égetően fontossá az új területekre való belépés illetve a streaming szolgáltatások erőltetett menetben való fejlesztése.
Valahol a kettő ötvözete az, amit a Spotify, egész pontosan a Spotify által erősen támogatott startup, a Soundtrack your brand, amely lényegében a Spotify B2B lábává nőtte magát ki. A Sound Track Your brand fő célja, kettős. Egyrészt (természetesen) szeretné bevonni a legális körbe azokat az éttermeket, bárokat, amelyek eddig nem fizettek a háttérzenéért, másrészről pedig az esetleg más szolgáltakat használó üzleti felhasználók átcsábítása.
Az Andreas Lifgarden ( ex- Spotify üzletfejlesztési igazgató) által vezetett cég néhány fontos, otthoni sikeres megállapodás után nem kisebb piacra,mint az Egyesült Államok B2B zenei piacára vette célba úgy tűnik sikerrel!
Az első tengerentúli ügyfél ugyanis a 36 ezer frnachise partnerrel rendelkező Mc Donalds lett! A megállapodás értelmében a világ 100 országában működő mintegy 36 ezer McDonalds bármelyike egy a két cég által egyeztetett rövid formanyomtatvány segítségével elérheti a Spotify B2B szolgáltatását. A McDonalds a svéd országban a modellt sikeresen elterjesztő cég számára a nagyon fragmentált, nagy és sok szereplős,ámde hatalmas amerikai piacra lépés első, ámde annál fontosabb eszköze lehet.
Magyar elődök Tévedés lenne azt hinni, hogy a bárokban való zenehallgatás élményének megreformálása először a Soundtrack Your Brand-nek jutott eszébe. Az első ilyen jellegű szolgáltatások, alapvetően az egy adott helyen hallható zene közösségi befolyásolhatósága, alakíthatósága felül közelítettek,ezért is neveztük őket Social Dj szolgáltatásoknak. Lényegük nagyon leegyszerűsítve az, hogy a felhasználók saját ún. szobákban saját maguk határozhatják meg, milyen zenék szóljanak. Az egyes szobákhoz lehet csatlakozni, esetleg szavazni arról, mi is legyen a következő szám. Ez az alapkoncepció aztán szolgáltatásonként más és más kiegészítő funkciókkal bővülhet. A Social Dj és Social Jukebox szolgáltatások terén a prímet ugyanakkor két magyar szolgáltatás a Mixgar és a Noispot vitte. Ők voltak az elsők, akik a B2B vonalat is elkezdték építgetni, azaz az éttermek, bárok, fesztiválok számára próbáltak interaktív zenei szolgáltatást nyújtani. Hosszú és rögös úton indultak el, ahol olyan feladatok tornyosultak előttük, mint a kiadókkal való tárgyalás, és egy saját player és zenei adatbázis kialakítása, ( a szolgáltatás egyik leggyengébb pontja, ugyanis ,hogy változó minőségű Youtube videók révén szólalnak meg a zenei tartalmak. És persze ezen az úton rengeteg rengeteg evangelizációs feladat állt előttük. Egyrészt a hirdetők, reklámügynökségek felé, bemutatandó a social jukeboxban rejlő hirdetési potenciált, másrészt pedig a szórakozóhelyek, a kocsmák, éttermek részére bemutatni, mi is az előnye annak, ha social jukbox szolgáltatást használnak ők is és a vendégeik is! Sajnos a digitális zenei szolgáltatások koncentrációja, az egyre jobban a streaming és a nagy streaming cégek köré csoportosuló tőke és befektetések a social jukebox szolgáltatásokat is a mélybe küldték, de ettől még tény és legyünk büszkék rá, hogy az, amivel a Spotify most 2016-ban próbálkozik, azzal magyar startupok sikereket értek el 4-5 évvel ezelőtt is már! |
Ezen, az alapvetően még mindig hagyományos megoldások által dominált piacon, ahol értékesítők járkálnak CD-kel, a SRYB teljesen digitális megoldásával valódi forradalmat hozhat el. A tét nem kicsit, a legfontosabb piaci szereplőnek számító MOOD Media árbevétele tavaly megközelített a 600 millió dollárt. A Spotify illetve a Soundtrack Your Brand ettől még nagyon messze lesznek, amíg akkor is, ha az összes Mc Donalds leszereződik velük., 17 ezer doléár ütné markuat.
A munka ugyanakkor busásan kifizetődik, kifizetődhet, ugyanis a szemben az egyéni felhasználók által fizetett maximum havi 10 dollárral, az üzleti ügyfelek 40 dollárt fizetnek amelyből sokkal könnyebb kigazdálkodni a kiadóknak illetve előadóknak járó jogdíjakat is.
Az új üzletág és bevételi forrás felfuttatása persze nem megy gyorsan. Mivel a potenciális ügyfelek száma jóval kisebb, mint az egyedi ügyfelek esetében, ezért az értékesítési módszerek is mások és persze a fókusz is kisebb. Ennek ellenére ahogy a hagyományos streaming szolgáltatás növekedése lassul majd, úgy válhat egyre fontosabbá ez a b2b terület is!