Alig pár hónappal ezelőtt írtunk arról, hogy megvan az esélye annak, hogy a streaming piac koronázatlan királya, a Spotify akár hamarabb kerül új tulajdonos kezébe, mint azt gondolnánk. Annak, hogy a svéd céget eladják, több, ésszerű oka is lenne. Az egyik maga a piac, ahol a vetélytársak mind-mind végtelen zsebű óriáscégek. A másik maga a startup filozófia. A 2000-es évek közepén, amikor Daniel Ek befeketői prezentációját gyártotta és tartotta, egészen biztosan nem az a végkifejlet szerepelt benne, hogy „és majd tőzsdére visszük a céget a kedves befektetőkkel együtt” Sokkal inkább az, hogy a Spotify-t megvásárolja majd valamelyik, akkori média óriás.
Az akkori médiaóriások ( Nokia, HTC, Sony, Microsoft) már vagy drámaian meggyengültek vagy lényegében kiszálltak a digitális zenből ( ahogyan azt a Microsoft tette: szépen, csendben..) A jelenlegi médiaóriások ( és egyben a Spotify legnagyobb ellenfelei)- az Apple, a Google, az Amazon- mind rendelkeznek már streaming szolgáltatással ( vannak akik nem is eggyel) és az extrém eseteket leszámítva nem valószínű, hogy bármelyikük megvásárolná a Spotify-t azon az értéken amennyire a svéd cég taksálja magát.
A potenciális vevők így elsősorban terjeszkedni kívánó nem különben óriáscégnek számító kínai jelöltekre szűkült. Azt azonban senki, mi is sem gondoltuk, hogy a tranzakció- mégha kicsiben is- ilyen hamar létrejön.
Kínai streaming cég lehet a következő zenei IPO
Európában illetve a tengerentúlon élő zeneipari szakemberek hajlamosak alapvetően ebben a két nagy zenei piacban gondolkozni, pedig a világ digitális zeneiparának növekedési területei bizony nem ezek a piacok. Hanem az olyan piacok, mint például a kínai, amely éves szinten 30%-al növekszenek és 2015-ben tavaly már elérték a 2.1 milliárd dollárt.
A Spotify és a kínai telekommunikációs óriás, a Tencent ugyanis bejelentették, hogy a Tencent zenei cége, a Tencent Music Group valamint a Spotify kölcsönösen részesedést vásárolnak a másikban. Az egyelőre hivatalosan egyik fél által sem megerősített megállapodás értelmében mindkét cég 10%-os tulajdonrészt szerez a másikban. Mivel jelenleg- bármennyire meglepő- a Spotify a magasabb értékelt cég, ezért a különbözetet a Tencent tulajdonában álló Tencent Music Group készpénzben kifizeti a svéd partnere számára.
Mindez elsőre apróságnak hangzik, kicsit jobban megvizsgálva ugyanakkor a két cég értékét látható, hogy Daniel Ek ennek révén egy fontos és nehéz pillanatban komoly befektetéshez is jutott. A svéd streaming szolgáltató értékét jelenleg valahol 16-20 milliárd dollár közé teszik , miközben a Tencent Music 10 milliárd dollár van értékelve a befektetők által. A két cégben tervezett 10%-os részesedés közötti különbség tehát 600 millió és 1 milliárd dollár között van, ez az az összeg, amelyet a Spotify kaphat kínai társától. Érzékeltetésképpen: ez a összeg nagyjából akkora, mint amekkora a svéd cégbe érkezett legnagyobb befektetés volt eddig…
A kínai óriás zenei hálózat A Tencent, mint az egyik legnagyobb kínai vállalat tavaly kezdett el igazán jelentősen terjeszkedni média területen, ott is elsősorban zenei téren, amikor is többségi részesedést vásárolt a China Music Corp.-ban. A két cég zenei szolgáltatásainak aktív felhasználószáma a három streaming szolgáltatásban- QQ Music, Kugou Music és Kuwo Music- havi szinten megközelíti a 700 milliót(!!) ami nem hogy kínai, de világ szinten is vezetőnek mondható! Ugyanakkor ennek a mintegy 700 millió felhasználónak ( akik közül több,mint 500 millió mobilon használja valamelyik szolgáltatást) csupán alig 2-3%-a fizet a szolgáltatásokért, miközben az, hogy a Tencent rendezze viszonyát és tartalmainak helyzetét a nagy nemzetközi lemezkiadókkal, hatalmas összeget emészthetett fel. A Tencent nem titkolt célja, hogy a lehető leghamarabb tőzsdére lépjen zenei portfóliójával, valahogy úgy, ahogy an azt tette a hangoskönyveket forgalmazó China Literature névre hallgató céggel, amelye a Hong-Kongi tőzsdére való bevezetés első napján 90%-ot emelkedve 12 milliárd dolláros értéken kezdett el a tőzsdén forogni. |
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért is éri meg a két cégnek ez a kissé szokatlan megoldás? A legfontosabb és publikusan is ismert ok az, hogy együtt két cég erősebben, hatékonyabban tárgyalhat majd a nagy nemzetközi kiadókkal illetve a Tencent nagy mértékben támaszkodhat a Spotify már meglevő, de a kínai cégből szinte teljesen hiányzó előadói menedzsment tudására és megoldásaira.
Érdekesebb kérdés lehet, hogy a nagyobb Spotify számára miért is van ráció ez ilyen jellegű mini-akvizícióban? Bizonyosan nem a nála kisebb Tencent Music miatt, ez leszögezhető. Sokkal inkább annak tulajdonosa, az 500 milliárd dollárra értékelt- azaz a Facebooknál is nagyobb- telekommunikációs tulajdonos. A Tencent révén ugyanis a Spotify egy olyan támogatóra talált, aki független a vetélytársaitól, azonban mégis lényegében ugyanazzal a feneketlen pénzeszsákkal bír, mint azok. Ez pedig a roppant kényes Wall Street-i befektetők számára is biztos(abb) hátteret mutathat.
Mindezen felül a jelenlegi stratégiai helyzet az, hogy a Tencent azokban a cégekben, melyekben tulajdonjogot szerzett, nem különösebben szeretne azok működésébe beleszólni, így ez azt is jelentheti, hogy a svéd cég terveztt tőzsdére lépését sem gátolná meg új, kínai résztulajdonosa.
És végül de nem utolsó sorban - ugyan egyelőre nem szerepel a közvetlen terveikben, de ez szinte bizonyosan változni fog, az új előfizetők utáni hajszában- a Tencent igen jó segítség lehet majd abban az esetben, hogyha a svéd cég szeretne belépni a hatalmas potenciállal kecsegtető kínai zenei piacokra.
Természetesen mint minden ilyen jellegű részesedés vásárlás esetében a végcél feltételezhetően a teljes tulajdonjog megszerzése. ( lásd a Pandora esetében a Liberty tervei…) Azonban minden jel szerint a Spotify ma már van olyan jelentős piaci szereplő, hogy ne lehessen egyben, gyorsan bekebelezni, hanem ennek ígéretéért cserébe is komoly feltételeket szabhasson.