A 2017-es év végének kétségtelenül legnagyobb meglepetése és egyben leg meghatározóbb híre az volt, amikor az Apple bejelentette, hogy felvásárolja a zenefelismerési piac piacvezetőjének számító Shazam-ot!
Az Apple- Shazam házasság sok tekintetben valóban egy az egekben köttetetett házasság. Adva van ugyanis egy kiváló szolgálttás, amelynek a játétere azonban felettébb beszűkült az elmúlt nagyjából egy évben és adott egy feneketlen pénztárcával rendelkező, fiatalnak mondható streaming szolgáltatás, amely a világ ura szeretne lenni és amely számára kulcsfontoságú lenne, hogy egyre több és több mindent tudjon ajánlani előfizetői számára. Ehhez pedig tökéletes eszköz lehet a Shazam!
A zenefelismerés pedig egyre inkább alap szolgáltatás, méghogyha nem is a mainstream, ismert streaming szolgáltatások körében. Az olyan, távol -keleten piacvezetőnek számító szolgáltatások, mint a KuGou a ,QQ Music vagy a KKBOX mind-mind kínál zenefelismerést a streaming mellett. Sőt, piaci pletykák szerint a hajdan szebb napokat látott Deezer is valami hasonló kifejlesztésén dolgozik.
Mindeközben a Shazam-nál Az idő rövidsége miatt feltételezzük még az akvizíció előtt eldöntött és elkezdett folyamat végén a Shazam iOS alkalmazása jelentős ráncfelvarráson átesve megújult! Az átalakulás magát az algoritmus és core működést nem érinti, sokkal inkább az a célja, hogy a Shazam a lehető legtöbb információt nyújtsa az alkalmazás tulajdonosoknak a megtalált dalról. A fő változás ennek megfelelően a találati képernyőn érzékelhető. Az a találati képernyő, amely megjelenésében is átalakult, immáron a találatot transzparens háttérként felhasználva modernebb megjelenést kapott. Maga az oldal elrendezése nem változott, azonban több helyen is bővült! A felső részen lesznek megtalálhatóak a fontosabb navigációs elemek, melyeknél új elem a dalszöveg. Ezt választva az adott dal dalszövege magában a Shazam alkalmazásban is olvasható, elérhető lesz. A képernyő alsó részének fő funkciója megmaradt , itt van továbbra is lehetőség az adott dal összekapcsolására a fontosabb streaming szolgáltatásokkal. Határozottan jelzi ugyanakkor az Apple megjelenését, hogy a legjobb, legfrekventáltabb helyen immáron az Apple termékei, az Apple Music és az iTunes vannak… |
És persze arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy ezen a piacon a Shazam számít a piacvezetőnek, de messze nem az egyetlen szereplőnek. Független szereplők, mint a Soundhoud mellett tágabb home entertainmernt aktivitásaik részeként olyan óriások ,mint a Google is megjelentek ezen a piacon.
Meglepő lehet, de az Apple számára nagyon fontos területen érkezik ezáltal segítség! Ez a terület pedig a big data és annak digitális zenei felhasználása. Ezen a területen a Spotify több évnyi előnnyel rendelkezik, hiszen már 2014-ben komoly akvizíciókat hajtott végre ezen a téren, míg az Apple egyrészt ekkor még inkább az iTunes-ra koncentrált, másodsorban pedig az algoritmuson alapuló zenemegismerés helyett eleve a humán zenei ajánlókban hitt ( és hisz a mai napig) .
Márpedig az Apple a Shazamot ezen a téren nagyon sok területen használhatja majd. Kiindulásként vegyük azt, hogy az, hogy milyen zenéket próbálnak felismertetni felhasználók milliói kiválóan előrejelezheti azt, hogy egy adott dal népszerűsége hogyan alakul. Ez pedig egy az exkluzív tartalmakra koncentráló és 21.századi modern kiadói terveket szövögető médiacég számára felbecsülhetetlenül értékes információ lehet.
Mindezen felül és ennél jóval előremutatóbban, a Shazam kulcs szerepet játszhat majd az Apple intelligens és hang alapú megoldásainál a zenei tartalmak és szolgáltatások integrálásában is. Ez a terület az elkövetkezendő években robbanásszerű fejlődés előtt áll, és amennyiben ebben a zene nem kap megfelelő és kellően hangsúlyos helyet, akkor az magára az Apple Music-ra is súlyos következményekkel lehet. Cupertinoban tehát virítani kell ezen a téren hamarosan valami nagyot és ennek a motorja jó eséllyel ugyancsak a Shazam lehet majd.
Természetesen a Shazam akvizíció alapvetően fogja majd átalakítani a Shazamot és magát az Apple Music-ot is. A legrövidebb távú, de valószínűleg egyben leglátványosabb változás a Spotify eltűnése lehet majd. Jelenleg a svéd cég az egyik kiemelt streaming szolgáltatás, amelyre a felismert zenék hivatkoznak, azaz akár azonnal egy már létező lejátszási listánkba is helyezhetjük azokat. Ezzel egy idejűleg feltételezhetően a Shazam akár el is veszítheti önálló alkalmazás mivoltát és az Apple Music részévé válhat, amely ezáltal nagy lépést tesz majd abba az irányba, hogy komplett audio élményt nyújtson előfizetői számára.
Ehhez persze a Shazam akvizíciója még messze nem lesz elegendő, sőt igazából ahhoz sem, hogy az Apple valóban igaszán személyre szabott zenei élményt nyújtson. Ehhez majd még feltételezhetően akvizíciók során keresztül vezet út.