Arról lehet vitatkozni, hogy az Apple-t hardver, szoftver vagy esetleg valamilyen más fókuszú cégnek tekintjük. Az Apple s változó fókuszának köszönhetően a digitális zene és zenei szolgáltatások szerepe is változott a cég életében , több alkalommal is.
A 2000-es évek közepén, amikor az Apple lényegében megteremtette a legális zeneletöltést, az Apple számára a tartalom hosszú éveken át kulcsfontosságú volt. 2004 és 2010-11 között az iTunes nem csupán a digitális, hanem lényegében a teljes zenefogyasztást dominálta és átalakította. Így a digitális zene sokáig egy végtelenül egyszerű, egy ismeretlenes egyenlet volt Cupertinoban. A tartalombevételek akkor sem képezték az Apple rakétaszerűen növekvő bevételeinek nagyon nagy hányadát. De mindez 2011 után végképp csökkenésnek indult, amikor is az iTunes bevételek, ha lassan ,de biztosan elkezdtek csökkenni. Ennek megfelelően a zene is háttérbe szorult az Apple vezetők fejében, hogy aztán a Beats Music akvizícióján, a nem túl sikeres (..) Apple Radio-n át eljusson az Apple Music-ig.
2011 óta azonban maga az Apple, mint cég is sokat változott. bevételinek továbbra is meghatározója a hardver, egész pontosan az iPhone különböző verziói, azonban meredeken emelkednek a szolgáltatásokból származó bevételek is! Amelybe persze beletartozik az Apple Music-on felül az iTunes zeneáruház, a videó letöltések, és persze maga az App Store is!
A trend olyannyira erős, hogy egyre több és több elemző pedzegeti, hogy a szolgáltatások lehetnek majd az a terület, ami megmentheti az Apple-t ( majd akkor) amikor az iPhone eladások tényleg elkezdenek hanyatlani.
A zene jelenleg ebből a legutóbbi évben 31 milliárd dollárt termelő területből ( zárójelben jegyezzük meg, hogy ha különálló cég lenne, akkor Fortune 100-as cég lenne az Apple szolgáltatási üzletága ) csupán annak 15%-át t kitevő részt tesz ki, de ez a jövőben jó eséllyel változni fog, több okból is!
1. A High-end zenei szegmens felé kacsingat az Apple
Az Apple annak ellenére sem volt az audiofilek kedvencének mondható, hogy a Beats felvásárlása révén ( bár ezt sokan hajlamosak elfelejteni) egy fülhallgató márka is a tulajdonába került.
A Homepod már eleve egy ebbe az irányba való elmozdulást ( vagy inkább nyitást) sejtet és valljuk be, az Apple számára nem lenne idegen, hogy magas minőségű, de roppant drága termékkel szolgáljon ki egy piaci szegmenst. Ezt támasztja alá az a Bloomberg által megszelőztetett információ, amely szerint az Apple egy saját márkás, igazi high-end fülhallgatón dolgozik, amely a piacvezető Bose-nak és magának a Beats-nek is vetélytársa lehetne.
2. A Homepod növekvő szerepe
Azt, hogy az otthon , intelligens asszisztenseknek mekkora szerep is lehet a digitális zene következő időszakában, itthon, sok tekintetben elszigetelve ezektől a nagyszerű eszközöktől talán fel sem ismerjük. Az Amazon digitális zenei sikerei azonban rámutattak arra, hogy igenis ez lehet a növekedés egyik kulcs területe.
Ezek az asszisztensek pedig az otthon uralmáért folytatott harc eszközei ( is) lesznek, így az biztos, hogy az Apple nem engedheti majd meg magának, hogy ezen a területen ne szálljon harcba már a kezdetektől.
A Homepod és az Apple Music pedig kéz-a kézben járnak, már most is. A zárt platform megközelítés előrejelzi, hogy jó eséllyel más streaming szolgáltatások nem jelenhetnek majd meg a Homepodon, azaz egy az Apple Music által dominált zenei platformmal ismerkedhetünk majd meg, amelynek sikerében az Apple Music-nak kulcsszerpe lehet majd!
Kezd meghatározó lenni az Apple Music az Apple bevételeiben
Az Apple számára a tartalom hosszú éveken át kulcsfontosságú volt. 2004 és 2010-11 között az iTunes nem csupán a digitális, hanem lényegében a teljes zenefogyasztást dominálta és átalakította. Így a digitális zene sokáig egy végtelenül egyszerű, egy ismeretlenes egyenlet volt Cupertinoban.A...
3. A frissen vásárolt titkos fegyver
Az, hogy az Apple előbb vagy utóbb integrálja majd a Shazamot az Apple Music-kal abszolút nyílt titokbak számít iparági körökben, igazából csak az időpontja és a pontos formája a kérdés.
A Shazam ugyanis kulcs szerepet játszhat majd az Apple intelligens és hang alapú megoldásainál a zenei tartalmak és szolgáltatások integrálásában is. Ez a terület az elkövetkezendő években robbanásszerű fejlődés előtt áll, és amennyiben ebben a zene nem kap megfelelő és kellően hangsúlyos helyet, akkor az magára az Apple Music-ra is súlyos következményekkel lehet. Cupertinoban tehát virítani kell ezen a téren hamarosan valami nagyot és ennek a motorja jó eséllyel ugyancsak a Shazam lehet majd.
4. Egy előfizetés mind felett
Régóta keringő, de eddig meg nem valósult pletyka, hogy az Apple úgy próbálná meg a hardverei iránti keresletet meg növelni, hogy szolgáltatásainak egy részét előfizetésbe csomagolva összekapcsolná azokat készülékeivel.
Mindez már csak azért is logikus lenne, hiszen az Apple szolgáltatási bevételei alapján minden Apple készülék (1.3 milliárd darab) éves szinten 26 dollárt költ szolgáltatásokra.
Többfajta megközelítés lehetséges ugyanakkor a leglogikusabb és leggyorsabb, valamint az Apple stratégiájában jelenleg leginkább beleillő egy zenei előfizetés bemutatása lenne. Ezzel lépne az Apple Music véglegesen az iTunes zeneáruház helyére.
A fent felsorolt négy stratégiai területből elképzelhető, hogy nem mindegyik esetében lesz a zene olyan hangsúlyos, mint amennyire azt most gondoljuk. Az azonban biztos, hogy a digitális zene több évnyi tetszhalott állapot után ismét az Apple terveinek fontos szereplője lesz majd az elkövetkezendő években. Ha pedig ez csak feleannyira lesz majd forradalmi, mint anno az iTunes volt, már jól járnak majd az Apple fan zenekedvelők!