A Pandora a tengerentúli zene piacok meghatározó szereplője az elmúlt években sok mindennek volt mondható, csak a befektetők kedvencének nem. Eleinte a veszteséges működés, majd később az aktív felhasználók számának csökkenése volt az, ami nem tetszett nekik. Mindezen az sem változtatott, hogy a Pandora legjelentősebb tengerentúli vetélytársa, a Liberty Media tulajdonában levő Sirius Xm tulajdonészt vásárolt a kalifornia on-demand rádióban.
A lelke mélyén ezek után már mindenki el is temette a hajdan szebb, sokkal szebb napokat látott szolgáltatást, többek között azért ( is) mert sok jel arra utalt, hogy a Pandora részvények további zuhanása, értékvesztése esetén megérheti a Siriusnak a teljes hatalomátvétel….
Mindezek után, alig fél évvel aztán alapjaiban változott meg hangulat cég és a cég részvényei körül, és mindehhez tulajdonképpen nem Is kellett több,mint egyetlen igazán biztató negyedéves jelentés ! Olyan egyedéves jelentés, amelyben ha akartak volna, a befektetők ugyanúgy találhattak volna kivetni valót. mint a korábbiakban…Mert milyen adatokat is közölt a vezető tengerentúli on-demand rádiószolgáltató?
Bevételek:
A bevételek növekedtek az előző év hasonló időszakához képest, azonban csak egészen kis, 1,1%*-os mértékben. És a 316 millió dolláros árbevétel az elmúlt év szinte valamennyi negyedévénél gyengébb negyedévet jelez bevételi oldalon.
A helyzetet némileg komplikálja, hogy az elmúlt évben a Pandora értékesített is cégeket illetve bizonyos területeken (ismételten) felhagyott a működéssel. Ezektől megtisztítva a növekedés már meghaladhatta a 12%-ot!
Még aggasztóbb hír lehet az, hogy a kaliforniai cég fő bevételi forrását jelentő hirdetési bevételek nem hogy nőttek, jelentősen csökkentek az előző év hasonló időszakához képest!
Hallgatottság
Hallgatottsági oldalon sem következett be fordulat, azaz a Pandora aktív hallgató száma tovább csökkent és immáron egymás után az ötödik negyedévben volt a sok tekintetben bűvösnek mondható 80 milliós határ alatt.
Az idei első negyedévben mért 72,3 millió aktív hallgató több, mint 10%-al alacsonyabb ,mint a 2016 év végén mért érték és közelv 10 millóval kevesebb, mint a 2014-ben mért csúcs!
Pénzügyi eredmény
Az, hogy a Pandora nem tudott nyereségessé válni 2018 első negyedévében igazából senkit nem lep meg, hiszen senki nem is várta mindezt, sőt a 27 centes részvényenkénti veszteség sokkal-sokkal jobb, mint a 38 cent, amit a piac várt.
Ettől még tény, hogy a 319 millió dolláros árbevételre eső 131 millió dolláros veszteség rendkívül magasnak mondható és nem igazán jelzi, hogy a Pandora ki tudna kecmeregni a költségek szorításából.
Akvizíció a láthatáron? Legutóbb, amikor a Pandora részvényárfolyama a mostani árfolyamok mellett hihetetlennek tűnő 14-15 dolláros árfolyamot ostromolta, annak a fő oka a Sirius Xm és tulajdonosának a Liberty Media-nak az érdeklődése volt. Azóta nagyon sok minden történt, többek között az is, hogy a Sirius egy sok tekintetben az életéért küzdő Pandora-ba végül kisebbségi tulajdonosként részesedést vásárolt. A Sirius XM és tulajdonosa a Liberty Global 480 millió dollár értékben fektetett be a Pandora-ba , a tranzakció révén pedig a Sirius XM mintegy 16-18%-os tulajdonosává vált a kaliforniai cégnek. Egyes elemzők most egy sokkal jelentősebb, lehetséges akvizícióról beszélnek. Amelyben a vásárló fél nem más, mint a T-Mobile US lehetne. A felvásárlás ellen rengeteg minden szól ( leginkább persze az, hogy a T-Mobile éppen egy egyesülés kellős közepén van a Sprint-el) azonban bőven felsorakoztathatóak mellett is érvek és információk. Első helyen feltétlenül az említendő, hogy a T-Mobile és extravagáns vezetője John Legere számára a nagy iparégi monolitok által dominált területek felrázása, sokkolása talán több is, mint csupán stratégia. Az adathasználatot alapjaiban reformálta meg a tengerentúlon a T-Mobile, nem utolsó sorban annak köszönhetően, hogy a legfontosabb streaming zenei szolgáltatások adatforgalmát lenullázta. A következő nagy terület, ahol Legere forradalmat okozhat jó eséllyel a televíziózás lesz, de ez egy hosszabb és komplexebb projekt lesz. A fő cél azonban könnyen lehet, hogy ennél is magasztosabb, és nem kevesebb, mint, hogy a T-Mobile-t egyfajta tartalom platformmá alakítsák át. Ehhez persze a streaming videó szolgáltatások mellett szükséges lesz streaming audio szolgáltatásokra is. Az ismert szereplők vagy hatalmas médiacégek tulajdonában vannak ( lásd Apple, Amazon vagy Google) vagy nagyon drágák ( Netflix, Spotify) . Kézenfekvő lehet tehát- hogyha partnerség felett/ helyett saját megoldásban gondolkozik a T-Mobile- hogy egy nagy elérésű, népszerű, de messze nem drága szolgáltató felvásárlásában gondolkozzon… |
Új utakon
S hogy akkor ennek ellenére mi az, ami miatt a befektetők elképesztően lelkesek lettek ( ismételten) a Pandora részvényekkel kapcsolatban?
Akkor, amikor láthatóan a Pandora jelenlegi, core üzlete, azaz a hirdetés alapú on-demand rádiószolgáltatás növekedése kifulladóban van, maga a piacon pedig egyre erősebb verseny várható azáltal, hogy a Spotify is szeretne egyre határozottabban megjelenni ezen a piacon.
A pozitívum tehát nem is a core bizniszben rejlik, hanem a Pandora új, Spotify vetélytárs szolgáltatásának első negyedéves adataiban!
A Pandora Spotify vetélytárs szolgáltatása ugyanis remekel! Egyrészt folyamatosan és szépen növekszik az előfizetőszáma, amely az első negyedévben újabb 140 ezer fővel növekedve megközelítette a 6 milliót! (csak, hogy el tudjuk helyezni a térképen ezáltal a Pandora nemrég indult streaming szolgáltatását: a 6 millió előfizetővel bizonyosan és magabiztosan megelőz olyan szerepelőket, mint a Deezer vagy a TIDAL, sőt jó eséllyel a Google-t is! )
De ami még talán ennél is jobban fellelkesítette a befektetőket az az, hogy hogy ezt a szép növekedését úgy volt képes megvalósítani a kaliforniai cég, hogy közben az egy előfizetőre jutó bevétele nem hogy csökkenne, hanem növekszik. Olyannyira növekszik, hogy a mindenáron növekedni akaró és emiatt áldozatokat hozó piacvezető Spotifyé-nál érdemben magasabb ez az érték!
Persze egyetlen jól sikerült pénzügyi negyedév még nem jelenti azt, hogy innentől minden tökéletes lenne. Az azonban, hogy a kaliforniai cég streaming szolgáltatása ilyen ütemben és ilyen ARPU mellett képes növekedni, ismételten érdekessé teheti, nem csak a befektetők, hanem a potenciális vásárlók számára is. Egy pillanatra se feledkezzünk ugyanis meg arról, hogy a 6 millió prémium streaming felhasználó több, mint 70 millió havi aktív rádió hallgató összesen közel felét teszi ki a piacvezető Spotify globális havi aktív ügyfélszámának!