Napjaink zenei szolgáltatásait és zenefogyasztását a streaming szolgáltatások dominálják, efelől nagyon nem lehet kétség. Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is.
Azaz a zene tovább demokratizálódik majd és egyre könnyebben készíthetnek majd abszolút amatőrök is rövidebb, hosszabb zenés tartalmakat. Ennek megteremtésében élen jár egy Shanghaiból elindult szereplő, a Musical.ly.
Az alkalmazás segítségével saját magunk hozhatunk létre rövid videóklipeket –maximum 15 másodperc hosszúságban- ( hasonlóan mint vetélytársa a Dubmash esetében) illetve követhetjük a számunkra szimpatikus felhasználói profilokat.
A Shanghaiból indult cég napjainkra naponta több, mint 10 millió, tini használóval büszkélkedhet, teljes felhasználói tábora pedig meghaladja a 100 millió főt.
Egészen biztosan ezek a számok voltak azok, amelyek felkeltették a Pekingi székhelyű, kínai léptékkel és óriáscégnek számító, és több média érdekeltséggel bíró ByteDance Technology Co. érdeklődését.
Kínai térhódítás a közösségi zenében
Napjaink zeneiparának sztárjai a streaming szolgáltatások, efelől túlzottan nagy kétsége senkinek nem lehet. Azon a piacon, ahol az Apple-nek, a Google-nak és az Amazon-nak egyszerre vannak komoly tervei, és az sem kizárt, hogy csatlakozik hozzájuk a Facebook ,nem szólhat másról az élet, mint a...
Az akvizíció és a tulajdonos ByteDance tervei azonban jóval komolyak voltak annál, minthogy a saját szolgáltatásuk (Tik-Tok) vetélytársát ,megtartsák…Mindez pedig nem jelenthetett mást a Musical.ly számára, mint a szomorú és fájdalmas végzetet…A tavaly novemberi akvizíciót követően ez év augusztusától a tulajdonos ugyanis bezárta a vetélytárs szolgáltatást, a meglevő felhasználók pedig automatikusan Tik-Tok felhasználók lettek!
Ezek a szikár tények, de ettől cseppet eltávolodva érdemes megnézni, mit is jelent a Musical.ly- tulajdonképpeni- megszűnése.
A Musical.ly ugyanis- akár tetszik, akár nem- ugyanolyan fontos és meghatározó platformmá vált, mint a Soundcloud. és tetszik nem tetszik, ugyanazokkal a problémákkal küzdött, mint a Soundcloud sok tekintetben.
Mindezt sokáig eltakarta ugyanakkor a Musical.ly-ben rejlő erő, ami különösen érdekes és értékes volt, ugyanis egy olyan korosztály- a z generáció- számára vált az egyik legfontosabb alkalmazássá a Musical.ly, amely korosztályt eddig a zenei kiadók és a hirdetők is csak maximum szerették volna magukhoz láncolni.
A közösség, a tömeg meg is volt a Musical.ly-nek, azonban ezt nem volt képes pénzzé konvertálni, így tulajdonképpen azt is lehet mondani, tulajdonosai még jókor adtak túl rajta. Az, hogy a hatalmas és aktív tábort miért nem tudta hirdetési bevételekké konvertálni a cég, egyértelműen az árazásnak tudható be. A hirdetői érdeklődés ugyanis megvolt, azonban a kínai cég árai nem találkoztak a hirdetői igényekkel. A 300 ezer és 2.5 millió dollár közötti napi hirdetési árak ugyanis, egy alapvetően még nem bejáratott, hirdeti szempontból nézve kísérleti platform esetében kifejezetten drágának voltak mondhatóak. A szolgáltatás a mind zenei, mind hirdetési értelemben hatalmas amerikai piacon is jelen volt, azonban hirdetéseket ott se nagyon tudott értékesíteni, pedig üzleti szempontból ez lett volna a fontosabb.
Mindez azért is volt probléma, mert a nagy nemzetközi lemezkiadókkal ugyanakkor az Egyesült Államokra (is) szóló megállapodásokat kötött a kínai cég, amelyek még egy akkor, 200 milliós felhasználói bázissal rendelkező monstrum számára is okmoly terhet jelentettek.
Előbb azt írtuk, hogy a Musical.ly nagy előnye pont a fiatal felhasználói (és egyben alkotótáborából) adódott. Ez ugyanakkor a megváltozott piaci környezetben elég hamar a cég hátránya is lett. A népszerűvé vált fiatal Musical.ly művészeket ugyanis hamar megkörnyékezték a piacra belépő giga szereplők- Facebook, Instagram, Snapchat- az így kialakuló a liciteket pedig a Musical.ly az esetek túlnyomó többségében elvesztette.
Zenei videókkal tör be a zeneiparba a Facebook
A Facebook esetleges zeneiparba való belépésről lassan összeszámolni nem tudjuk annyi alkalommal, annyi lehetséges opciót felvonultatva írtunk. Mindennek ellenére a Facebook eleddig maximum, mint forgalomterelő jelent meg a zeneiparban.
A Facebook pedig jelentős zenei megállapodásokat kötött,melyek magára a Facebookra vonatkoznak, annak videós terveit támogatva,de csak és kizárólag az Egyesólt Államokban! A Facebook másik ékköve, az Instagram is zenei megoldással jelentkezett, ennek a kiadói háttere ugyanakkor messze nem annyira bebetonozott, mint a Facebook esetében.
Azaz ha csak ezt a piaci helyzetet vennénk alapul, akkor a Bytedance lépésére azt mondhatnánk, hogy üzletileg nehezen értelmezhető. Ismerve azonban a fentieket, azaz, hogy a Facebook zenei stratégiája (egyelőre) egyesült Államok központú, a Bytedance számára adott a lehetőség, hogy a különböző videó szolgáltatásaiban meglevő, közel 600 millió ügyfelére alapozva, azokon a területeken legyen vezető szereplő, ahol a Facebook nincsen jelen zenei szolgáltatással.