Idén februárban írtunk arról, hogy a világ vezető zenei piacának számító tengerentúli piacokon a hírek szerint az Apple Music növekedési üteme bőven meghaladja a svéd vetélytársáét. Arról nincsen információ, hogy ez azóta, meg is történt-e ( ahogyan azt várták az előrejelzésekben) azonban a Midia Research éves felmérése a nemzetközi trendeket illetően is érdekes információkkal szolgált.
A többi piackutató/elemző céghez hasonlóan a Midia adatai is egyértelműen azt jelzik, hogy globálisan a streaming szolgáltatások növekedése messze van még az enyhüléstől. Nehéz ugyanis másnak nevezni azt, hogy a tavaly év végi éppen hogy csak nem 200 millió globálisan streaming szolgáltatásokért fizető, idén ,az év első felére megközelítette a 230 milliót, ami 16%-os növekedést csak fél év alatt, éves szinten, a 2017-es év hasonló időszakához viszonyítva pedig 38%-os!
Pusztán számszakilag nézve az előző évhez képest 67 millióval megnőtt streaming előfizető közel felét, 25 milliót a Spotify adta, közel 90%-át, közel 60 mililó főt pedig a Spotify-Apple- Amazon-Google négyes adta, azaz valóban a streaming piac ( is) végletekig a nagy amerikai cégek által dominálttá vált.
Ennél talán érdekesebb, hogy hogyan alakul a verseny a nagy, domináns amerikai szolgáltatások között. Az eddig többször hangoztatott alapvető megfigyelés az volt, hogy az USA-ban már az Apple Music lehet az erőseb, globálisan azonban még feltétlenül a svéd cég.
A legjelentősebb mértékben az Apple piaci részesedése nőtt, az előző évhez képest 2%-al, miközben a Spotify a nagyobb piacon is megőrizte vezető helyét. Az Apple Music növekedés és közeledés a Spotiy-hoz egyben azt is jelenti, hogy a jelenlegi piaci tendenciák mellett a tengerentúli piacokon való növekedés elég ahhoz, hogy globálisan is csökkenjen a különbség a két szolgáltató között.
Spotify-Apple Music háború a tengerentúlon
Alig telt el 10 nap azóta, hogy a Spotify legújabb előfizető szám adatáról írtunk, megérkezett az Apple Music hasonló adata is. A svéd cég a tavalyi év tavaszán érte el a mérföldkőnek számító 50 millió fizető ügyfelet, hogy aztán alig 10 hónap alatt újabb 20 millióval növelve azt elérje a 70...
Nem lehet nem szót ejteni a dobogó harmadik helyezettjéről, az Amazonról, amely ugyancsak 2%-al növelt a piaci részesedését, azonban mindezt 10%-ról tette! Egészen elképesztő az Amazon növekedése, az előfizetői száma pedig megközelíti a 30 milliót, így az Apple-nek miközben a Spotify-t üldözi, egyre többször kellhet ad arra is gondolnia, miképpen őrzi meg előnyét a Seattle-i céggel szemben.
Megállíthatatlan az Amazon növekedése
A streaming piaci versenyről rengeteget írtunk, írunk mi is itt a blogban, de alapvetően az első két helyezett egyre ádázabb küzdelméről. A piac azonban ennél jóval komplexebb, egyrészt a sokak által lesajnált, mégis óriási táborral rendelkező ázsiai szolgáltatók, másrészt pedig a sok tekintetben...
Végül, de nem utolsó sorban érdemes egy pillantást vetni a zeneipar fekete bárányára, a Google-ra. A Midia adatai alapján úgy tűnik ugyanis, hogy megtalálhatta végre azt az üzleti és operációs modellt, melynek segítségével meghatározó zenei szereplő lehet. Ezt jelzi, hogy egy év alatt, lényegében a semmiből több,mint 7 millió előfizetője lett a Youtube Musicnak.
A közeljövőben, azaz az lekövetkezendő 8-12 hónapban ebben az alapvető fellálásban nem nagyon várható változás, azonban valamikor 2019-ben előreláthatólag érdemben csökken majd a nagy, fejlett nyugati piacokon a növekedés amely áttolódik a jelenleg még fejletlenebb, de potenciálisan hatalmas Latin-Amerikai és Távol- Keleti piacokra. Könnyen lehet, hogy akkor fog lapajaiban megváltozni a fenti sorrend…