Alig három hónap telt el azóta, hogy arról írtunk, írhattunk, hogy a Wall Street kedvence lett a streaming zenei piac piacvezetője a svéd Spotify. Tette mindezt annak dacára, hogy májusban és a múlt héten is közzétette egy-egy az adott negyedévre vonatkozó pénzügyi jelentést, melyeket a befektetők kisebb kritikákkal, de úgy tűnik elfogadtak.
Most, egy negyedévvel később aztán mindennek a szöges ellentéte jelenthető ki, és tulajdonképpen most is mindennek az oka a svéd cég negyedéves jelentésében keresendő. Nézzük hát mi is bosszantotta fel olyannyira a befektetőket Daniel Ek cégével kapcsolatban?
Ügyfélszám: A Spotify prémium előfizetőinek száma tovább növekedett és immáron megközelítette a 90 milliót. A 87 millió prémium felhasználó 4 milliós növekedést jelent az előző negyedévhez képest, viszont mindez egyben azt is jelzi, hogy a növekedés üteme lelassulni látszik, nem is kevéssel. Az előző negyedévben átlagosan havi 2,67 millió, még a harmadik negyedévben csupán 1.33 millió új prémium ügyfék került a Spotifyhoz, annak ellenére, hogy a svéd cég több területen is agresszív promóciókat folytatott!
Éves szinten persze a prémium felhasználószám növekedés továbbra is meredek 40%-os nüvekedést mutat! Ezen felül ami még talán biztosíthatja a most nekikeseredett Spotify befektetőket az az, hogy a 87 milliós szám pontosan a svéd cég által előrejelzett 85-88 milliós sávban található, azaz a prognózisoknak megfelelő adat!
A teljes ügyfélszám, azaz az ingyenes és a prémium előfizetők száma alulról súrolja immár a 200 milliós határt. A Spotify üzleti modelljéből adódóan- azaz, hogy alapvetően ingyenes ügyfeleket konvertál fizető ügyfelekké, így az ingyenes ügyfélbázis alakulása sokszor előrejelzi azt, mi várható a prémium ügyfelek esetében. Ezt pedig táplálhatja az optimizmust a jövőt illetően, hiszen a harmadik negyedévben meredeken nőtt az ingyenes használók száma!
Üzleti eredmény: a Spotify-al és amúgy általában a független streaming szolgáltatásokkal kapcsolatban a legjelentősebb befektetői kétség, hogy mikortól fognak tudni nyereségesen működni?
Fonák módon a svéd cég pont ebben, az amúgy befektetők által maximálisan negatívnak értékelt negyedév volt az első olyan, amikor a Spotify profitot termelt! persze a 43 millió euró a bevételekhez viszonyítva minimálisnak mondható, de akkor is, az első félben összes termelt közel 600 millió euró veszteséghez képest drasztikus javulást mutat! A javulás két okra vezethető vissza. Egyrészt a svéd cég kínai vetélytársában a Tencentben birtokolt részesedése utáni mintegy 125 millió eurós adó visszatérítésnek. Másrészt pedig a jelentősen visszafogott marketing és fejlesztési költségeknek.
Ha azt mondjuk, hogy a tőzsde és a befektetők szkeptikusan fogadták ezeket az adatokat, akkor még talán jóindulatúak is voltunk a Spotify-jal. A második negyedéves jelentés után a 170-180 dolláros árfolyam sávban mozgó részvény a 130 dolláros szintre esett vissza sőt az alá is benézett az elmúlt hetekben.
A svéd cég helyzete pedig mindezzel nehézzé vált. Hiába elégedett ugyanis a zeneipar azzal amilyen tempóban és ahogyan növekszik a Spotify,a befektetői elvárások teljesen mások. A befektetők szemében ugyanis a Spotify egy technológiai startup. Amitől gyors növekedést és a meglevő piacok alapvető átformálását várják, várnák a befektetők. Ennek az elvárásnak pedig nem lesz egyszerű megfelelni, elég ha csak a Spotify vetélytársára és tőzsdei elődjére, a Pandora-ra és tőzsdei felfutására majd pedig éveken ét tartó vesszőfutására gondolunk..