Igencsak viharos 18-24 hónapon van túl az underground streaming szolgáltatás, a berlini székhelyű Soundcloud. Aminek így utólag elég egyszerűen megfogalmazható az oka: a Soundcloud valami olyasmi szeretett volna lenni, ami túl drága és nem is biztos, hogy beleillik abba, amit addig csinált és amiben addig erős volt) 2017 augusztusában végül a Soundcloud az utolsó pillanatban, de végül megmenekült attól a szégyentől, hogy közel 150 millió felhasználóval a zsebeiben csődöt kelljen jelentsen.Ettől a berlini cég végül megmenekült, köszönhetően a korábbi VIMEO CEO és tapasztalt szórakoztatóipari szakembernek számító Kerry Trainor és az általa összekovácsolt befektetői csoportnak.
Az új vezérigazgatónak, Kerry Trainornek és az általa vezetett menedzsmentnek sikerült meggyőznie a nagy zenei kiadókat arról, hogy a Soundcloud útja és jövője nem a Spotify másolásában van!
Hanem sokkal inkább egy az előadókat fókuszba állító, a Soundcloud az audio Youtube-ja narratívára hajazó megközelítésre, azaz lényegében a Soundcloud eredeti koncepciójához való visszatérésre. Azaz az előadók számára olyan plusz eszközöket adni, ( hallgatói információk és analitika, extra tárhely) amely miatt azok számára megéri évi 70-100 dollárt fizetni.
Ebbe az irányba tett a Soundcloud hatalmas lépést az elmúlt hónapokban, három együttműködés bejelentésével!
A Soundcloud megjelenik szinte az összes fontosabb DJ eszközön
Az, hogy a Soundcloud közvetlenül szeretne beépülni abba a folyamatba, ahogyan a DJ-k tartalmakat publikálnak az internetre nem új keletű elképzelés. Alig fél évvel ezelőtt a Soundcloud és a a DJ-ék körében igencsak népszerű Pioneer Dj kötöttek megállapodást melynek értelmében a DJ-ék, közvetlenül a Pioneer már létező, DJM-REC alkalmazásán keresztül élő mixeiket közvetlenül tudják majd a Soundcloudon publikálni.
Persze egy darab ilyen jellegű partnerség nem elég, sőt akár még inkább kontraproduktív is lehet. Mindez jó eséllyel a Soundcloud vezetsében is megfogalmazódott, hiszen a aőrtnerek száma 2019-ben jelentősen nő majd. A Native Instruments, a, Serato,a Virtual DJ, a DEX3, a Mixvibes és a Hercules is csatlakozik majd. Ez pedig nem kevesebbet jelent, minthogy a Soundclod Go+ elfizetéssel rendelkező DJ-ék díjmentesen használhatják majd a fenti Dj eszközök és a Soundcloud közötti direkt integrációt.
A Mixek jogi helyzetének rendezése
Ahhoz, hogy a hogy a DJ-ék számára a Soundcloud legyen a nagybetűs zenei platform, tulajdonképpen ehhez már nem kéne más „csak” a feltöltött mixek értékesíthetőségének megteremtése. Ez persze nem egyszerű feladat, de ebbe a irányba is tett egy fontos és nagy lépést a berlini cég!
A DJ mixek zavaros világa Egy átlagos Dj mix közel 600 jogtulajdonos tartalmát érintheti , hiszen 25-30 dalt tartalmazhat, amelyek 20-30 jogtulajdonoshoz tartozhatnak. Ezt a borzalmasan maga számot képes kezelni a Dubset annak köszönhetően, hogy mintegy 1410 jogtulajdonossal áll kapcsolatban. A cég MixBank nevű megoldása segítségével az egyes mixeken, azokból 3-5 másodperces részleteket kivéve , azokat összevetve a Gracenote adatbázisával meg tudja állapítani , mik a lehetséges találatok az adatbázisból és ebből következően melyik dalért ki az, aki jogosult bármilyen jellegű díjra. Ahhoz persze, hogy mindez megbízható legyen, az adatbázisba való bekerülési folyamatnak végtelenül pontosnak és precíznek kell lennie. Ennek érdekében minden az adatbázisba ajánlott mix esetében az különböző ellenőrző és analitikus lépéseken kell keresztül menjen, és csak ezek után következik a jogtulajdonosok ellenőrzési lehetősége és csak azt követően van a publikálónak lehetősége arra, hogy a mixet elérhetővé is tegye! Az adatbázis és az algoritmus tökéletes működéséhez ugyanakkor szükség van egy másik, jóval bonyolultabb eszközökre is, amely a MixScan névre hallgat és amely a Dj mixek –et képes számokra bontani, hogy aztán azok beazonosíthatóak legyenek. A Dubset mindezek alapján tulajdonképpen ugyanúgy működik együtt a szolgáltatásokkal, mint egy digitális disztribútor. A szolgáltatás nekik fizet, ők pedig a saját algoritmusok alapján meghatározzák ki és mennyi bevételre jogosult. |
A kulcs ebben az esetben is a Dubset Media névre hallgató cég. Segítségükkel ugyanis az egyes mixeken, azokból 3-5 másodperces részleteket kivéve , azokat összevetve a Gracenote adatbázisával meg tudja állapítani , mik a lehetséges találatok az adatbázisból és ebből következően melyik dalért ki az, aki jogosult bármilyen jellegű díjra. Azaz a jelenleg nagyon nehezen ( leginkább sehogy nem) monetizálható Soundlcoud mixek tömkelege válhat egyben bevételéi forrássá is az alkotók és a DJ-ék számára.
Brutális méretű elérés
A harmadik lépés ahhoz, hogy a Soundcloud az alkotók számára tökéletes otthon legyen pedig az, hogy az önmagábban hatalmas leérést biztosító Soundcloudon felül másol is könnyen megjeleníthetőek legyenek az oldalra feltöltött zenék, mixek.
Ezt alapul véve a megállapodása Soundcloud és az Istagram között óriás lépés ebbe az irányba. Az Instagram 800 milliót meghaladó havi aktív felhasználószáma és az a tény, hogy a megállapodás értelmében az Ingstagram és Soundcloud felhasználók mostantól az IG sztorikba közvetlenül is beilleszthetik majd Soundcloudon tárolt zenei tartalmaikat.
Ez a három partnerségi megállapodás együttesen nagyon erősen irányba állítja a Soundcloudot. Ez az irány pedig egy a DJ-ket, alkotókat kiszolgáló platform, ami nem tud és nem is nagyon akar versenyzeni az Apple Music-kal vagy a Spotify-al, abban, hogy globális streaming szereplő legyen. 150 millió aktív felhasználóval ellenben a Soundcloud az underground streaming és az elektronikus zenei streaming abszolút uralkodója lehet.Éés ez előbb vagy utóbb bevételeben is meg kell majd mutatkozzon!