A földi sugárzású rádióadók a 20.században a zenemegismerés és a zenei marketing legfontosabb eszközei voltak. Nem véletlenül: emberek millió hallgattak otthonaikban illetve az autókban rádiót, munkába ,menet, otthon vagy akár munkában.
A rádióhallgatási szokásokat az internet ugyanúgy, ugyanolyan mértékben változtatta, változtatja meg, mint a zeneipar más területeit. A különbség csupán annyi, hogy itt a változás alapvetően nem lecsökkent fogyasztói keresletben jelenik meg, hiszen a rádió, mint platform ingyenes volt a zenekedvelők számára. Az internet adta lehetőségekkel élve ugyanakkor előbb a shoutcast technológia által előbb a lineáris webes sugárzás, majd később a teljesen interaktív, on-demand rádiózás is megjelent a weben.Ami azonban a jelenlegi online rádiók kínálatából hiányzik, az a közösségi jelleg.
Ezen próbál változtatni egy New Yorki startup, a Stationhead. A Ryan Star rockzenész által gründolt vállalkozás és mobil alkalmazás segítségével bárki saját rádióállomást indíthat. Ehhez nincsen másra szükség, minthogy rendelkezzünk egy élő előfizetéssel valamelyik meghatározó streaming szolgáltatásban a Spotify-ban és az ott tárolt zenéinkbnől válogatva máris elindíthatjuk saját rádiónkat a Stationheadben.
Az „átmásolt” lejátszási lista vagy dalok alapján aztán már indíthatjuk is saját rádióadónkat, azonban a Stationhead kitalálói és fejlesztői által eltervezett ideális esetben nem hagyjuk magára a rádiónkat, hanem amikor tudunk, akkor valódi műsorvezetőként magunk is részt veszünk az adásban.
A Stationhead tehát az egyszerű, kevés közreműködést igénylő zenehallgatásra vágyó zenekedvelők számára nem biztos, hogy az ideális megoldás. A DJ-ék, illetve a valóban rádióadót indítani és menedzselni akarók számára ugyanakkor érdekes megoldás lehet!
Van akik szerint azonban a Stationhead lehet a hiányzó láncszem ahhoz, hogy a Spotify ( és a többi streaming szolgáltatás) hatalmas zenei adatbázisát és saját lejátszási listáikat az egyes felhasználók valóban használják és terjesszék .
Az optimista feltételezések szerint a Stationhead az eladók és zenekedvelők számára is kiváló eszköz lehet majd, hiszen nem saját zenei adatbázist épít, ami egyúttal azt is jelenti, hogy minden egyes hozzáadott stream, amely a szolgáltatásnak lesz köszönhető, egyben az előadói bevételeket is növeli majd ( persze sok-sok kézen átmenve..)
A Stationhead tehát egyszerre két területről szeretne elszipkázni zenekedvelőket. Egyrészt a DJ-ék, zeneekarok által az olyan platformok elől, mint a Soundcloud. Másodsorban pedig az egyre több területen, egyre többek által kihívások el állított hagyományos rádiózás felől, interaktivitást és közösségi funkciókat kínálva.
Persze mielőtt a totális optimizmus eluralkodna mindenkin, érdemes felidézni, a Stationhead kiadók által legjobban kedvelt, de egyben talán leginkább a jövőjét megnehezítő funkcióját: a szolgáltatás igénybevételéhez valamelyik meghatározó streaming szolgáltatónál élő előfizetéssel kell rendelkezni. Mindezzel pedig a zenekedvelők, jelenleg a jelenlegi árazássaal meg nem hódított hatalmas rétegét hagyja kihasználatlanul a szolgáltatás.
De ha ezt félre tesszük, a New Yorki cég előtt még így is hatalmas feladatok állnak. Nem építettek, építenek saját zenei adatbázist így jelenleg a Spotify API-ját használják és a Spotify API funkcionalitásának erőteljesen ki vannak szolgáltatva. A terjeszkedéshez, növekedéshez szükség lesz majd hasonló megállapodásra és partnerségre az Apple Music-kal illetve az Androidon való megjelenéshez a Googly Play API-val.
Az üzleti modell is kérdéses egyelőre, hosszú távon nyilván nem, lehet majd minden ingyenes a Stationhead platformján. A klasszikus értelemben vett audio hirdetéseket a csapat kizárja, de a márkákkal való, szponzorációs jellegű együttműködéseket nem.
És persze minden ilyen eseben, amikor egy nagy globális platformra épülve próbálnak szolgéltatást építeni, kiépíteni felmerül a kérdés: mit és mennyit ad majd mindez a platformot már használóknak? És mindez elég lesz-e ahhoz, hogy részben átváltsanak a Stationhead szolgáltatására?