A rádióhallgatási szokásokat az internet ugyanúgy, ugyanolyan mértékben változtatta, változtatja meg, mint a zeneipar más területeit. A különbség csupán annyi, hogy itt a változás alapvetően nem csökkent fogyasztói keresletben jelenik meg, hiszen a rádió, mint platform ingyenes volt a zenekedvelők számára. Az internet adta lehetőségekkel élve ugyanakkor előbb a shoutcast technológia által előbb a lineáris webes sugárzás, majd később a Pandora által a teljesen interaktív, on-demand rádiózás is megjelent a weben.
Az újfajta, a hagyományos földi sugárzású rádióadóknál lényegesen bővebb funkcionalitást kínáló, azoknál interaktívbb on-demand rádiók, élen a Pandora-val elképesztő tempóban növelték népszerűségüket, alapvetően a földi sugárzású rádiók rovására. Az először általunk 2011-ben említett folyamat természetesen azóta sem állt meg, és újabb és újabb kutatások igazolták az on-demand rádiók előretörését.
A legutóbbi felmérés az Edison Research által végzett felmérés, melynek adatai alapján a teljes amerikai lakosság 45%-a legalább havonta egy alkalommal hallgat online rádióadást!Ez nem kevesebb, mint 120 millió embert jelent! A heti adatok – amelyek a törzsközönséget mutatják- még bíztatóbbak, hiszen közel 86 millió ember, azaz a teljes népesség 33% hetente hallgat több- kevesebb alkalommal online rádiót, rádiókat.
Ami még inkább optimizmusra adhat okot a Pandora és a többi on-demand rádió háza táján az a kutatás azon része amely szerint az eltöltött idő is dinamikusan növekszik ezen szolgáltatások esetében, csak az elmúlt évben két órával, az 5 évvel ezelőtti szintnek pedig gyakorlatilag a duplájánál jár a hetente eltöltött idő. A több eltöltött idő pedig több potenciális audio hirdetést, ezáltal pedig megnövekedett hirdetői értéket jelent, ami kulcsfontosságú lehet a szolgáltatások fenntartható üzleti modellje szempontjából!
Mit jelent mindez a hagyományos, földi sugárzású rádiók számára? Azt biztosan, hogy hirdetői szempontból az online rádiók értéke egyre nagyobb és nagyobb lesz, ami feltételezhetően a hagyományos rádiók hirdetési bevételeinek rovására következik majd be. Az AM/FM rádiók ugyanakkor bizonyos területeken továbbra is őrzik megingathatatlannak tűnő első helyüket! Az egyik ilyen terület az autó. Az Edison felmérése kimutatta, hogy a 18 év feletti amerikai lakosság közel 60%-a az autóban rádiót hallgat, messze megelőzve minden más eszközt ( CD, Mp3 lejátszó stb.) A hagyományos rádiók ugyancsak megőrizték fontos szerepüket az új zenei tartalmak megismerésében, a felmérés szerint a megkérdezettek 78%-a így értesül a zenei újdonságokról.
A hagyományos rádiók helyzete tehát bizonyos platformokon még mindig erős, de úgy tűnik az interneten folyó csatát már elvesztették. A kérdés most az, hogy az autókban folyó zenehallgatásért folyó küzdelmet meg tudják-e nyerni, vagy legalább meg tudják-e tartani kihagyhatatlan szerepüket. Amennyiben igen, úgy a hagyományos rádiók még hosszú ideig meghatározó szereplői lesznek a zeneiparnak. Amennyiben nem,úgy sokkal hamarabb búcsúzhatunk el tőlük, mint gondolnánk…