Nagyon megváltozott a nagy nemzetközi kiadók helyzete az elmúlt 10-15 évben, pozitív irányban, elsősorban a streaming szolgáltatásoknak köszönhetően a kilátások derűsebbek mint valaha! Azaz a 2010-es évtized végén bizony jó dolog lemezkiadónak és lemezkiadó tulajdonosnak lenni! Pláne a piacvezetőnek számító kiadó, a Universal Music esetében.
A tulajdonos Vivendi pedig- abszolút érthető okokból- szeretné ezt a helyzetet kihasználni. Éppen ezért született meg még a nyáron az a döntés, hogy a Universal Music nem megy tőzsdére, ellenben a cég 50%-át egy,esetleg több, stratégiai partner számára értékesítenék.
A francia telekommunikációs cég pedig már el is kezdte a folyamat előkészítését , jelenleg annak, vagy azoknak a befektetési bankoknak a kiválasztása folyik, akik majd végigviszik az aukciót.
Ahogy közeledik a tényleges folyamat, úgy válnak egyre biztosabbá a potenciális kérők, hiszen a befektetési bankok már megkezdték az első körös egyeztetéseket, amelyek során a Vivendivel egyeztetett potenciális vásárlók érdeklődést megpróbálják ( még jobban) felkelteni.
A – természetesen- meg nem erősített információk szerint jelenleg a két legjelentősebbnek számító érdeklődő a kínai streaming óriásokat is birtokló Tencent illetve egy zeneipari befektetéseiről ismert befektetési alap az amerikai KKR.
Kínai kézbe kerülhet a világ legnagyobb lemezkiadója?
Rengeteget változott a világ zeneipara az elmúlt 10 évben, szolgáltatások jöttek-mentek, de az igazán brutális az, ahogyan a kiadói terült átalakult. Alig 10 évvel ezelőtt még 4 major kiadóról beszélhettünk, az EMI-ról, a Sony- BMG-ről, a Universal-ról valamint a Warner Music-ról. Mára ez a kép...
További érdeklődők is vannak/ lennének, ennek azonban egyelten egy, de annál komolyabb akadálya van: a Vivendi által felkínált 50%-os részesedés ugyanis nem kevesebbet jelent, minthogy az új tulajdonos csak résztulajdonos lenne!
Kiadót vásárolva oldaná meg gondjait a Google? A fenti, két „”félhivatalos2 érdeklődő ,illetve a hivatalosan érdeklődő, de a tulajdonrész mértékével nem elégedett Liberty Media-n felül lehet egy igazi, surranó pályán befutó, de annál nagyobbat robbantó vevőjelölt is. A Google! Hogy miért érné meg a Google-nak a tranzakció, az teljesen világos és egyszerű! Pontosan ugyanazért, ami miatt a Tencent számára megérné és fontos lenne. A világ legnagyobb zenei katalógusának birtokában a Google egyszerre tudná gyengíteni ( sőt jó eséllyel megszüntetni) az őt érő kritikákat a Youtube ingyenesen elérthető zenei tartalmai kapcsán és kontrollálhatná azt is, hogy mikor, milyen tartalmak jutnak el vetélytársaihoz. Egy kiadóra, a kiadói jogokra azért is lehet különösen szüksége a Google-nak, mert az EU által elfogadott új tartalom jogi szabályozás valóban drámaian megnövelheti a Youtube tartalomköltségeit. Megérni tehát biztosan megérné, kérdés pénze lenne-e rá a Google-nak illetve mihez kezdene a Universal Music felével? Az elsőre egyételmű és könnyű igen a válasz. A Google illetve anyacége, az Alphabet készpénzállománya 110 milliárd dollárt volt, a kiszivárgott hírek alapján pedig a Vivendi 40-50 milliárd dollárra tesz a Universal Music értékét, azaz az 50%-os részedés valahol 20.-25 milliárd dollár köri áron találhatna gazdára. Az, ami a Libertyre igaz- azaz, hogy a nem döntési jogot adó tulajdonrész nem biztos, hogy érdekes a számukra- természeten igaz, sőt hatványozottan igaz a Google-ra is. Piaci pletykák szerint ugyanakkor van az az összeg és ajánlat, mely birtokában a Vivendi elgondolkozna azon, hogy megváljon az elkövetkezendő években arany tojás tojó tyúkká váló lemezkiadótól… Kérdés- nem is kicsi- persze, hogy mit szólnának a versenyjogi szervek ahhoz, ha a világ legjelentősebb kereső és videómegosztó oldala felvásárolná a legjelentősebb zenei kiadót? |
A UPC tulajdonosánál landolhat a világ legnagyobb zenei kiadója
Az elmúlt szűk 10 évben a streaming fundamentálisan változtatta meg a zenefogyasztási szokásainkat és ezen keresztül a zeneipart is , és ezzel egy időben azt is, amilyen szerepet a zenei kiadók betöltenek.A megváltozott szerepek magát a kiadói piacot is alapjaiban formálták...
Ahogyan az várható volt tehát, hatalmas verseny ehet a világ legnagyobb zenei kiadójáért. Apple,Google, Tencent csupa-csupa óriási cég. Az pedig, hogy ki, milyen formában vásárolja majd meg és mekkora részét és könnyen lehet, hogy aki kimarad az nem csak lemarad, hanem emiatt veszít majd a streaming piaci versenyben.