Az elmúlt szűk 10 évben a streaming fundamentálisan változtatta meg a zenefogyasztási szokásainkat és ezen keresztül a zeneipart is , és ezzel egy időben azt is, amilyen szerepet a zenei kiadók betöltenek.
A megváltozott szerepek magát a kiadói piacot is alapjaiban formálták át. Alig 10 évvel ezelőtt még 4 major kiadóról beszélhettünk, az EMI-ról, a Sony- BMG-ről, a Universal-ról valamint a Warner Music-ról. Mára ez a kép alapjaiban változott meg.
A kilátások azonban a streamingnek köszönhetően derűsebbek mint valaha! Azaz a 201-es évtized végén bizony jó dolog lemezkiadónak és lemezkiadó tulajdonosnak lenni! Pláne a piacvezetőnek számító kiadó, a Universal Music esetében.
A tulajdonos Vivendi pedig- abszolút érthető okokból- szeretné ezt a helyzetet kihasználni. Éppen ezért született meg még a nyáron az a döntés, hogy a Universal Music nem megy tőzsdére, ellenben a cég 50%-át egy,esetleg több, stratégiai partner számára értékesítenék.
Eldőlt:eladja a világ legnagyobb zenei kiadóját a tulajdonosa
Mi magunk, itt a Muzzak hasábjain is sok-sok alkalommal írtuk és elemeztük, hogy a streaming milyen fundamentálisan is változtatja meg a zenefogyasztási szokásainkat és ezen keresztül a zeneipart is. Az elmúlt 10 évben, szolgáltatások jöttek-mentek, de az igazán brutális az, ahogyan a kiadói...
Arról, hogy kik is lehetnek, lehetnének az esetleges vásárlók nyári posztunkban részletesen írtunk. A befektetők valóban potenciális körét ugyanakkor jelentősen szűkítette a tulajdonos Vivendi vezetőjének Arnaud de Puyfontaine szavai.
A lehetséges befektetők listáján halványan szerepeltek a telco cégek, de mindez jelentősen megváltozhat, márha mindaz, amit George Maffei a UPC tulajdonos Liberty media vezetője elmondott a befektetőknek.
Az, hogy a Liberty Medianak lehetnek tervei a zeneiparban a legjobban a vezető amerikai online rádió, a Pandora akvizíciója már jelezhette. A Pandora akvizíció ugyanis egy sokkal jelentősebb , a Sirius XM-en is messze túlmutató terv része lehet! Ez pedig nem más, mint egy 360 fokos portfoliót nyújtó zenei vállalat létrehozása.
Komoly globális zenei birodalom építésbe fogott a UPC tulajdonosa
Nagyon hektikus, hullámhegyekkel és sok-sok hullámvölggyel tarkított éven van túl a tengerentúli streaming és rádiós piac vezetője, a Pandora. Az aktív használók csökkenése miatti befektetői nyomás tavaly év végén egyre erősödött, olyannyira, hogy tavaly év végén a Pandora részvényárfolyama komoly...
A cél nem kevesebb lehet, mint egy olyan szereplő létrehozása, amely a zenemegismeréstől kezdve, az on-demand illetve autóban történő zenefogyasztáson át egészen a koncertjegyértékesítésig minden területet lefed majd.
Ebben a 360 fokos modellben nem szerepel a zenei kiadó, de szerepelhetne…Maffei ugyanis- persze szigorúan hipotetikus alapon- kijelentette, „ A Liberty csoport nagyobb erőkként van jelen, mint bárki a zeneiparban. Mindent lehetőséget meg fogunk nézni. Hogy érdekes lehet-e számunkra az UMG-t, ha megkeresnek minket? Teljesen.
"Elvileg - és legyünk ez optimisták az esetleges tranzakció kapcsán - vajon [az UMG felvásárlása ] a tartalmi infrastruktúra egy részének birtoklása révén csökkenthetőek lennének-e a tartalomszolgáltatás költségei ? Teljesen."
Egyértelmű szavak, most már csak az a kérdés, hogyan dönt majd a Universal tulajdonosa a Vivendi? amennyiben ugyanis valóban a által megfogalmazott elvek mentén keresnek, úgy szakmai befektető mindezek után nem sok maradt, marad, ami azt jelentheti hogy a Vivendi által felkínált 50%-os részesedést egy vagy esetleg több, tisztán pénzügyi befektető ( mint a Mubadala vagy a Softbank )vásárolná meg.
Számukra ugyanakkor a kisebbségi tulajdon nem feltétlenül lehet vonzó és lényegében egyelten céljuk lenne: befektetésük minél hamarabbi megtérülése, ez pedig - amennyiben a Vivendi nem vásárolná vissza a már értékesített tulajdoni hányadát- ismételten a tőzsde felé tolná a Universal jövőjét.
Rekord év az eladás előtt Márpedig az időpont jobb nem is lehetne az értékesítésre! A Universal Music ugyanis fantasztikus első három negyedévet zárt! Amint az a Vivendi negyedéves jelentéséből kiderül, a cég bevételei, a valutaárfolyamoktól megtisztítva 9.5 %-al emelkedtek. ( Fun fact of the day: A cég 3 negyedév alatt több bevételt termelt, mint a streaming piac vezetője a Spotify…) Ez elsőre nem is olyan őrületesen ,magas érték, de azért nem ért tudni, hogy a lemezkiadók számára ( is) a karácsonyi időszakot magában foglaló negyedik negyedév a csúszidőszak, azaz éves szinten bőven meglehet majd a kétszámjegyű növekedés. A 9.5%-os növekedés persze különböző szegmensek átlagából tevődött össze. A streaming masszívan, közel 30%-os mértékben növekedett, miközben az alá carte letöltések és a CD eladások meredeken közel 30, illetve közel 20%-al csökkentek. Mindez pedig azt idézte elő, hogy a Universal Music bevételeinek közel fele ma már streaming szolgáltatásokban elhelyezett tartalmakból származik. |
A Universal most valóban remek helyzetben van és a kilátások is alapvetően pozitívak, de nem biztos, hogy ez mindig így lesz. Az átalakuló zenei ökoszisztéma ugyanis akár még a jelenlegi kiadói modellt is maga alá temetheti, ez pedig nyilván a Universal szerepét, bevételeit és értékét is alapjaiban rombolná. Addig kell tehát értékesíteni ezt a részesedést, amíg lehet. 20129 egy8k slágersztorija lehet majd tehát az, hogy kinek és végül mennyiért adja el a Vivendi a Universal felét…