Napjaink zenei szolgáltatásait és zenefogyasztását a streaming szolgáltatások dominálják, efelől nagyon nem lehet kétség. Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is.
Ennek a piacnak a szinte egyeduralkodója a kínai Tik-Tok, a néhai Musical.ly hamvain felépült alkalmazás vállalkozás. És ugyan szorosan véve nem számít zenei szolgáltatásnak ( ahogyan Youtube-ot is ritkán emlegetik annak, minden ellenkező adat ellenére ) mégis mivel zenei tartalmak jelennek meg rajta, ezért szükséges, hogy a nagy nemzetközi kiadókkal is rendelkezzen megállapodással azok felhasználására.
A Youtube és az abszurd találkozása A Musical.ly-ről mint a világ legnagyobb zenei játszóteréről írtunk először 2016-ban. Az alkalmazás segítségével saját magunk hozhatunk létre rövid videóklipeket –maximum 15 másodperc hosszúságban- ( hasonlóan mint vetélytársa a Dubmash esetében) illetve követhetjük a számunkra szimpatikus felhasználói profilokat. A Shanghaiból indult cég meredeken növekedett, olyannyira, hogy tavaly ősszel már naponta több, mint 10 millió, tini használóval büszkélkedhetett, teljes felhasználói tábora pedig meghaladja a 100 millió főt. Egészen biztosan ezek a számok voltak azok, amelyek felkeltették a Pekingi székhelyű, kínai léptékkel és óriáscégnek számító, és több média érdekeltséggel bíró ByteDance Technology Co. érdeklődését. Hogy aztán azt tegye a vetélytárs szolgáltatással, amit legtöbbször tenni szoktak: bezárja azt és felhasználóit saját- amúgy jóval nagyobb- szolgáltatásába terelje. A Bytedance amúgy itt Európában kevéssé ismert cég, pedig valódi óriás vállalatnak mondható! Értékét jelebleg nagyjából 20 milliárd dollárra taksálják és messze nem a Musical. ly akvizíciója volt az első lépése ezen a területen l |
Ez az, amit eddig a Tik-Tok meglehetősen lazán vett ,és lehet erre ráfázik. A Bytedance ugyanis a Musical.ly akvizíciója során természetesen annak kiadókkal levő megállapodásait is megörökölte. Azok ugyanakkor -szemben az iparágban egyre többször alkalmazott megoldással- egy időben járnak – illetve jó eséllyel jártak- le. Ezen felül a Musial.ly egy is, feltörekvő start-up volt a megállapodások megkötésekor, ami azt jelentette, hogy a kiadók kedvezményes áron és feltételekkel adták oda tartalmaikat. Na mindez a Tik-Tok esetében, melynek több, mint egy milliárd felhasználója van biztosan nem igaz.
A kiadók követelése roppant egyszerűen megfogalmazható: több pénzt, sokkal több pénzt szeretnének látni a világ jelenleg talán legnépszerűbb közösségi szolgáltatásából. Amennyiben nem jutnak megállapodásra hosszabb távon sem, úgy papíron megtehetik, hogy visszavonják tartalmaikat és ezzel illegalitásba taszítják a világ legnépszerűbb tini alkalmazását. Eddig ez egyetlen igazán népszerű alkalmazás esetében sem történt meg, és döbbenetes fordulat lenne, hogyha pont a Tik-T-ok-al statuálna példát a kiadói oldal.
Márcsak azért is kicsi erre az esély, mert az, amit anno a Youtube-ra elmondtunk, az legalább annyira igaz a Tik-Tok-ra is, azaz a tinik körében a zenei marketing kihagyhatatlan eszköze ma már a kínai szolgáltatás.
S hogy akkor mire számíthatunk a felek egyezkedésében? Leginkább hosszú, elhúzódó csatára. A Tik-Tok is sokkal komolyabban veszi immár a problémát, jelzi ezt egyrészt az, hogy sorra veszi fel a témában igen jártas szakembereket.
Mesteri intelligencia-a Jukedeck A mesterséges intelligencia alkalmazásának és lehetőségeinek egyik legizgalmasabb és sok tekintetben legszubjektívebb területét a zene jelenti. Arról, hogy egy a mesterséges intelligencia által írt vagy humán előadó által írt szám -e a jobb végtelen vitát lehetne folytatni. Arról ellenben nem, hogy melyik az olcsóbb .És ez pedig a mesterséges intelligencia, hiszen az általa generált zenei tartalmak jogdíjmentesnek minősülnek. Az ilyen jellegű tartalom előállításra specializálódott a londoni, 2012-ben alapított Jukedeck! A zenei tartalmat kereső felhasználónak csak meg kell adniuk milyen zenei stílusban milyen hosszúságú aláfestő zenét szeretnének, az alkalmazás pedig hipp-hopp elő is állítja azt.
|
De a készülődés jelének fogható fel az is, hogy a kínai cég, szinte a fű alatt akvirálta Jukedeck névre hallgató mesterséges intelligencia alapú zenei kreáló alkalmazást és persze az csak a véletlen műve lehet, hogy a Jukedeck egyik profilja, hogy jogdíjmentes de mégis legális zenei tartalmakat generáljon mesterséges intelligencia alkalmazásával.