A digitális zenei streaming piaci erősen értékelése egyre nehezebbé válik, alapvetően egyetlen, ámde annál fontosabb ok miatt: A meghatározó szereplők egyre nagyobb hányada tartja mély titokban azt, hogy hányan használják szolgáltatását.
Kiemelkedően titokzatos és titkolózó volt az Amazon, amely zenei szolgáltatás portofliójánk előfizető számaira csak tippelni tudott az iparág a cég tőzsdei jelentéseiben foglalt adatok alapján. így már önmagában az is meglepetésként hangzott, hogy az Amazon a héten hivatalos blogján, hivatalos adatokat közölt zenei szolgáltatásairól, amivel valljuk meg, egy nagy követ dobott a streaming piac állóvízébe, napokkal a Spotify éves jelentése előtt...
Ezek alapján az Amazon különböző zenei szolgáltatásainak jelenleg 55 millió előfizetője van. A növekedés brutális, globálisan éves szinten 50%-ot meghaladó volt 2019-ben. Különösen jól szerepeltek az újabb országok ahol elérhetővé vált a szolgáltatás- Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Mexikó.
Az Amazon emelkedésének jelentőségét igazán a mutatja meg, hogyha azt a többi vetélytárs szolgáltató növekedésével ,mozgásával együtt nézzük. Az ebből a diagramból is látszik, hogy a Spotify növekedése valóban elegendő ahhoz, hogy a növekvő piacból hasítson ki magának nagyjából ugyanakkora szeletet és ,mindemellett vetélytársait is megnyugtató előnnyel előzze meg!
Az Amazon térnyerése ugyanakkor valóban félelmetes. Hiszen a saját előfizetői bázisát 2015 óta megötszöröző(!!) Spotify-hoz viszonyított részesedését sikerült az Amazonnak megdupláznia ( 19% ->40%)
Akinek azonban igazán félnie kell az nem a Spotify, hanem az Apple Music. Az Amazon immáron hivatalosnak mondható adatai alapján ugyanis az Amazon ott liheg az Apple music nyomában, és ha a trendekben nem következik meg érdemi változás, 2020-ban elhódíthatja tőle a Spotify kihívója szerepkörét, ahogyan azt fontos zenei piacokon- Nagy-Britannia, Japán- Németország- már meg is tette.
Még rosszabb hír az Apple számára, hogy ebben az 55 milliós adatban még nem igazán lehet érdemi hatása az Amazon ősszel elindított ingyenes zenei szolgáltatásának., azaz az 55 millió szám jó eséllyel szinte kizárólag előfizetőket tartalmaz. Valószínűleg aztán majd az idei évben fog ez a szám hígulni, azaz a meredek növekedés mellett egyre több, az ingyenes verziói használó ügyfél is belekerül majd.
Minden harmadik streaming zenei előfizető a Spotifyé
Idestova több, int egy év telt el azóta, hogy a Midia piackutató cég adatait felhasználva a globális streaming piaci szereplők előfizető számáról írtunk és készítettünk egy pillanatképet. Egy év persze nagy idő, pláne egy ennyire gyorsan változó piacon, így érdemes a cég idei adatai alapján újból...
Ettől függetlenül, 2020 januárjában egyértelműen kijelenthetjük, hogy a projekt, melyet 2014-hen azaz lassan hat éve a zeneipari szereplők gyanakvása, megvetése és idegenkedés mellett az Amazon elkezdett, bő 5 évvel később beérett. Ez a siker két dolog bizonyít markánsan: egyrészt azt, hogy nem csupán egy hardvare ökoszisztéma köré lehet sikeres zenei portfoliót építeni, mintahogyan azt az Apple tett. De ami talán ennél is fontosabb egyérte4lmúen jelzi, hogy a streaming zenei szolgáltatások piacán nem csak a Spotify, a Deezer, az Apple Music által követett üzleti modell és megközelítés lehet sikeres.