Idestova több, int egy év telt el azóta, hogy a Midia piackutató cég adatait felhasználva a globális streaming piaci szereplők előfizető számáról írtunk és készítettünk egy pillanatképet. Egy év persze nagy idő, pláne egy ennyire gyorsan változó piacon, így érdemes a cég idei adatai alapján újból elkészíteni azt a bizonyos pillanatfelvételt!
Az alapvető kép továbbra is pozitív és az optimizmust táplálja, hiszen 2019 vége felé közeledve több, mint 300 millióan fizettek a streaming szolgáltatásokért globálisan, ami közel 70 millióval több, mint a 2018-a posztunk idején és 35 millióval több, mint tavaly év végén.
A piacvezető továbbra is a svéd Spotify, azaz az Apple minden törekvése ellenére sem tudta igazán még megszorongatni sem a svéd céget. Ahogy a 2019-es évet értkelő posztunkban írtuk is, az Apple Music mintha cseppet fókuszt és momentumot vesztett volna. Ezt a számok is elég jól mutatják, hiszen tavaly 17,3%-os piaci részesedése volt a cégnek, ami idén mindössze 18%-ra kúszott fel.
A Spotify piaci részesedése nem növekedett, azonban nem is csökkent, azaz a svéd cég egy egyre növekvő piacnak képes ugyanakkora szeletét kihasítani, azaz másképpen fogalmazva eredményesen verte eddig vissza a trónkövetelők támadásait.
Erősődő Spotify-Apple-Amazon harc a zenekedvelők kegyeiért
Idén februárban írtunk arról, hogy a világ vezető zenei piacának számító tengerentúli piacokon a hírek szerint az Apple Music növekedési üteme bőven meghaladja a svéd vetélytársáét. Arról nincsen információ, hogy ez azóta, meg is történt-e ( ahogyan azt várták az...
A 2019-es év nyertesének két cég tűnik. Az egyik az az Amazon, amely 10 millió előfizetővel gyarapította az Amazon egyre szélesedő zenei portfoliójának előfizetői táborát, és így immáron 13%-os piaci részesedéssel bír! Ami egyben azt is jelenti, hogy az Apple-nek sokkal inkább hátrafelé kell mér kacsintgatnia, hogy megvédje második helyét a streaming piacon, mint előre, a piacvezető Spotify felé…
Az év másik nagy nyertese a Youtube Music. Ehhez persze kellet egy nagy levegővétel és egy de inkább kettő határozott lépés a Youtube-tól, de ettől még tény, hogy a határozott, már-már erőszakos stratégia működni látszik! A Google zenei szolgáltatások egyesítése illetve az, hogy a Youtube Music lesz az Android operációs rendszer alapértelmezett zenelejátszója minden jel szerint megtette hatását és a Youtube Music több, mint megduplázta előfizető számát az idei év során és immáron az ötödik helyen van, messze mag mögött hagyva a hajdan szebb napokat látott Deezert!
Az alapos olvasóinknak feltűnhetett, hogy kihagytuk a Tencent-et. Alapvetően azért, mert a kínai streaming piac egyeduralkodója (egyelőre) lassan, és megfontoltan halad brutális méretű felhasználói bázisának klasszikus értelemben vett előfizetővé konvertálásával. Az immáron 650 millió főt meghaladó- előfizetői bázis- amely önmagában nagyobb, mint az Apple, a Spotify és az Amazon- azaz a Top3 streaming piaci szereplő – sajátossága, hogy nagyon kis része számít prémium felhasználónak. A Tencent sikeres megoldásai (ellenére is csupán ennek a hatalmas előfizetői bázisnak alig 5%-a számít „előfizetőnek”. A kínai piac méretét mutatja, hogy ez is 31 millió főt jelent, ami több, mint a Google összes streaming szolgáltatásáért fizető zenekedvelő…
2019-et tehát úgy zárja a globális zenei streaming piac, ahogy zárta 2018-ban, ami kicsit talán meglepetés is. Meglepetés, hogy az Apple Music ilyen rossz évet zárt és hogy a Spotify ennyire biztosan képes tartani piacvezető pozícióját olyan óriások, mint az Apple, az Amazon vagy Alphabet előtt, most már évek óta.
Szimplán a matematikát alapul véve mindez a 2020-as év évégre sem valószínű, hogy megváltozik majd. Az Apple Music második helye, illetve a kínai streaming szolgáltatók keltette piaci változás sok izgalmat okozhat majd, méghogyha az nem is feltétlenül előfizetőszámban mutatkozik meg!