A tengerentúli zenei piac- amely egyben a világ legjelentősebb zenei piacát is jelenti- hosszú idő óta rácáfol az elmezők várakozásaira és sok tekintetben a közgazdasági racionalitásokra is. A tengerentúli zenei piac ugyanis immáron harmadik éve növekszik olyan ütemben, amelyre csak a CD korszak csúcsén volt példa.
És ez a növekedés. ahogyan azt az első féléves adatok jelezték is továbbra se nagyon akar lanyhulni. összességében ugyanis az előző év -már eleve kétszámjegyű növekedését, meghaladva 13%.-al nőttek a tengerentúli zeneipari bevételek és meghaladták a 10 milliárd dollárt, azaz a lassulásnak még mindig semmi jele…( persze ezek bőven a koronavírus előtti adatok..)
A növekedés motorja könnyen és gyorsan megtalálható: továbbra is a streaming szolgáltatások azok, amelyek a növekedés motorját jelentik.
Nagyon érdekes, hogy magán a streamingen, mint piaci szegmensen belül ugyanakkor márt érezhetőek átalakulások, már ami a növekedést illeti. A streaming szolgáltatási szegmensen belül 2019-ben az Apple Music-hoz, Spotify-hoz hasonló előfizetés alapú streaming szolgáltatásokból közel hat milliárd dollárnyi bevétel folyt be, ami 27%-al magasabb, mint 2018-ban.
Az interaktív rádió szolgáltatásokból számító bevételek például kis mértékben csökkenve, 908 millió dollárt termeltek 2019-ben.
Ugyancsak csökkent a növekedése az ún. korlátozott streaming szolgáltatások növekedésének, amelyek a 2018-as 747-millió dollárról, mindösssze 11%-ot növekedve ( az előző évi 26-hoz képest!) 829 millió dollárra növekedtek.
Magán a streaming szolgáltatási szegmensen beül is tehát elég jelentős az előfizetés alapú streaming szolgáltatások szerepe. Az összesen közel 9 milliárdos streaming szolgáltatásokból befolyó bevételek közel 70%-a a Spotify jellegű előfizetéses szolgáltatásokból folyik be.
Mindez az előfizetőszámon is nagyon plasztikusan látszik. 2019-ben immár a 60 milliót is meghaladta a streaming szolgáltatásokért fizető amerikaiak száma, ami ne kevesebbet jelent, minthogy lényegében 3 év alatt majdnem megduplázódott a tengerentúli fizetős streaming audio piac!
Mindez a hallgatott/nézett, azaz valamilyen formában streamelt dalok számában is nagyon szépen tetten érhető: Az előző évhez képest is brutális mértékben 30%-al növekedett a meghallgatott / megnézett tartalmak száma, amely immár elérte a 1 trillió ( 1000 billiárd) streamelt tartalmat.
Ahogy mondani szokták, máshol minden változatlan lényegében, azaz a tengerentúli zeneipar többi szegmense lényegében változatlan trendeket követ, immáron évek óta. Azaz a különböző streaming zenei szegmenseket leszámítva az összes többi terület folyamatosan csökken.
A digitális album és dal letöltések tovább csökkentek meredeken és 15 évvel az iTunes zeneáruház indulása után, még leírni is szörnyű, hogy a letöltések a streaming piac alig több, mint egy tizedét teszik ki napjaikban!
................................................................................................................................................................
A növekedés tehát – még mindig- nem fulladt ki a világ legjelentősebb zenei piacán. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a streaming által táplált zeneipari növekedés ne lenne hatalmas veszélyben. ( és ez még a koronavírustól függelenül is igaz) Ahogyan azt egyes piacok adatai mutatják is már, attól, hogy az amerikai piacon láthatóan működik és jól működik a streaming, mint üzleti modell, az nem biztos, hogy más, sokkal kisebb, de meghatározó potenciális piaci mérettel rendelkező piacokon is működni fog…