Újabb három hónap telt el, így a piacvezető streaming szolgáltató a Spotify újabb negyedéves jelentéssel jelentkezett. Ami mindenképpen történelminek számít majd, hiszen a koronavírus hatásai előtti utolsó negyedév adatait foglalta össze.
És persze azért is várta feszült figyelemmel a zeneipar és a Wall street is a svéd cég jelentését, hogy lássa, valóban elindult-e egy új úton, új irányba a Spotify?
Ami a felhasználószámot illeti, ott nem hogy nem hagyott nyomott a koronavírus járvány okozta pánik előszele, hanem inkább csak a pozitív hatásai érződtek.
A svéd cég csak ebben a negyedévben 6 millió új előfizetővel bővült, az előző év hasonló időszakához képest pedig 30 millióval nőtt az előfizetőszáma. Alapvetően ebben már benne van a koronavírus hatása is ( mégha nem is olyan mértékben mind majd a következő negyedévben lesz) de igazán semmi szokatlan nem történt, hiszen maga a Spotify is 126-131 millió fő közé várta a prémium előfizetői számát. A havi aktív használók száma megközelítette a 300 milliót . Érdekes adat lett volna a heti vagy méginkább a napi aktív használók száma ,de ezt nem szokta megosztani a svéd cég jelentésében és most sem tett másképpen. ( Több ,általunk is megosztott adat ugyanakkor a vírus által igazán sújtott országokban a Spotify használat csökkenését mutatták)
Azt ugyanakkor szóban a jelentés megosztásakor megosztotta a befektetőkkel, hogy a platformok tekintetében érdemi elmozdulás volt tapasztalható márciusban. A mobilion illetve autóban való Spotify hallgatás csökkent, az otthoni, illetve TV-n történő zenehallgatás viszont növekedett.
Az előfizetői adatok terven felül való alakulásának köszönhetően a bevételek is jól alakultak. Az első negyedévben 1,7 milliárd eurónyi bevétel származott , míg a hirdetési bevétel 148 millió dollár volt, így összességben 1.85 milliárd dollárnyi árbevételt hozott az első negyedév a svéd cégnek, ami az előzetes terveknek felső harmadában volt.
Ez az a terület- a hirdetési- ahol ugyanakkor már az első negyedévben éreztette hatását a koronavírus. Éves szinten ugyan 15%-ot meghaladó mértékben nőttek a Spotify hirdetési bevételei , az előző negyedévhez képest azonban brutális 32%-os volt az elmaradás!
A Spotify jelentésének legpozitívabb eleme minden kétséget kizáróan ugyanakkor az eredményesség volt! A legtöbb elemző ugyanis közel kétszer akkora veszteséget várt, mint végül a svéd cég jelentett, és a Spotify eredményessége az előző évhez képest is érdemben javult: akkor 77 millió dolláros veszteséget könyvelhetett el, a mostani 17 millióval szemben. A nem várt meglepetésnek a befektetők örültek is a már koronavírus által megtépázott tőzsdéken és az egekbe repítették a Spotify részvény árfolyamát!
Pedig a jövő meglehetősen borúsnak tűnik a svéd cég számára! A koronavírus okozta sokktól függetlenül is tovább csökkentek az egy felhasználóra jutó bevételek , amelyek most már mindössze 4,42 dollárt tesznek ki felhasználónként, ami 3 év alatt 20%-os csökkenést mutat!
A koronavírus miatti hirdetési bevételek márciusi gyengélkedése pedig nem sok jót jelez előre ezen a térten a svéd cégnek. A lassuló hirdetési piac ugyanis a már eleve szenvedő hirdetési bevételeit és szolgáltatásait gyakorlatilag lenullázhatja. Ez érződik is a svéd cég által kiadott és módosított éves előrejelzésen, amely 5%-os csökkenést vár az előzetes tervhez képest. Ez nagyjából azt jelenti, hogy Daniel Ek-ék úgy terveznek, hogy hirdetési bevételeik közel 50%-al csökkennek majd. Láthatóan igazán súlyos előfizetőszám visszaeséssel nem számolnak, pedig azt a befektetők számára tarott telefonhívása során is megerősítették, hogy a Spotify előfizetők körében tartott megkérdezés alapján, minden ötödik előfizető lemondaná előfizetését, amennyiben anyagi helyzete azt indokolttá teszi majd.