A Spotify idén áprilisban lesz 2 éve, hogy megjelent a New York-i tőzsdén. Azóta- mintahogy amúgy a legtöbb zeneipari cég esetében- az árfolyam igazi hullámvasúton volt , és megjárt hegyet völgyet egyaránt.
Tavaly nyáron a befektetők itt ütötték a svéd cég részvényeit ahol érték, hogy aztán novemberben valamelyest helyreálljon a bizalom Daniel Ek cége iránt. Akkor mindennek az oka az volt, hogy az ARPU oldali nyomás enyhülni látszott, legalábbis a befektetők szemében…
2019 utolsó negyedévében- ami mint kiderült a zeneipar utolsó békés negyedéve volt- a Spotify sok tekintetben a már megszokott ütem szerint haladt és építkezett. A szolgáltatás teljes felhasználói bázisa 273 millió fő volt, ami az előző negyedévhez képest éppen hogy csak nem 10%-ot elérő éves szinten viszont a 30%-ot is meghaladó növekedés volt.
Kifejezetten rossz hír ugyanakkor a befektetőknek, hogy a prémium ügyfél növekedés volt a leggyengébb, azaz mind a teljes bázis, mind az elő nem fizető felhasználói bázis ha csak kicsit is, de meredekebben nőtt, mint az előfizetik száma.
Az előfizető szám, természetesen fundamentálisan meghatározza a svéd cég bevételit is, hiszen egy elsősorban előfizetéses szolgáltatást üzemeltető cégről beszélünk.Éves szinten a bevételek 25%-al növekedtek , azaz az árbevétel növekedés lemarad a felhasználószám növekedéstől, ami azt jelzi, hogy a svéd cég egyre olcsóbban kínálja szolgáltatását.A korábbi negyedévek jó híreivel ellentétben a legutolsó negyedévben ismét veszteséges volt a svéd cég, igaz nem jelentős mértékben.
Maradva a bevételeknél továbbra is egyértelműen az elfizetési bevételek dominálnak, azaz eddig nem sikerült a svéd cégnek érdemben diverzifikálnia bevételeit.
2019 volt az első olyan év, amikor igazán komoly erőfeszítéseket tett a Spotify ennek érdekében, illetve annak érdekében, hogy ne csak egy zenei streaming platform legyen. ( erről majd később) A lépések ugyanakkor a negyedik negyedévben már úgy tűnik meg jelentek a számok szintjén is. A harmadik negyedévhez képest az előfizetési bevételek mindössze 5%-al növekedtek, miközben a hirdetési bevételek brutális 23%-al!
És ez bizony már annak a az új Spotify-an az előszele, amelyet Daniel Ek 2019-ben kezdett el építeni. A podcasting láthatóan és a számok alapján egyre inkább bejön a Spotify-nak! A svéd cég által közölt adatok alapján, közel 45 millió Spotify felhasználó hallgatott legalább havi egy alkalommal Podcast tartalmat a svéd szolgáltató oldalain. A közel 45 millió podcast használó ugyanakkor mindössze 15 millió dollár bevételt generált, ugyanakkor ez nagyjából pont az a különbség, amennyivel az utolsó negyedévben a hirdetési bevételek növekedtek.
Persze a változás mértéke minimális csupán , azonban az szinte biztosan kijelenthető, hogy a svéd cég maximálisan eltökélt immáron abban, hogy amennyire lehet valóban megfeleljen azoknak a befektetői elvárásoknak, amelyek a Spotify-t egy a rajongók és a zenészeket összekötő platformként szeretnék látni.