A streaming szolgáltatások, élükön a svéd Spotify-a speciális helyzetben vannak. A befektetők ugyanis a Spotifyban egy a nagy lemez kiadók kiváltó, a rajongókat és a zenekarokat közvetlenül összekötő platformot látnak.
A svéd cég az elmúlt 1-2 évben több olyan fejlesztést is végrehajtott, amelyek legnagyobb problémát enyhítené, miközben segítené abban is, hogy ezt a bizonyos összekötő szerepet be tudja tölteni.
Ha mindez nem lenne elég a Spotify és a kiadók között már most is több fronton vannak feszültségek:
ARPU
A Spotify felhasználónkénti árbevétele az elmúlt években, ha lassan is de folyamatosan csökkent. A csökkenés igazán az elmúlt 12-15 hónapban gyorsult fel, amikor is a svéd cég egyre gyakrabban és egyre erőteljesebben alkalmazta marketing eszközként a havi egy dolláros áron való előfizetést 3 hónapig, a családi kedvezményes csomagokat illetve az egyetemistáknak szóló árengedményes előfizetéseket. A kevésbé fejlett piacokon- mint például a dél- amerikaiak vagy a távol- keletiek, pedig a nagy nyugati piacokon megszokott árazás nem alkalmazható, ez mindenki számára egyértelmű. Mindezt a kiadók sem vitatják , azonban rendkívüli módon aggasztja őket, hogy az ARPU csökkenés lényegében nem mást és nem kevesebbet jelent, minthogy egyre kevesebbet költenek a Spotify előfizetők a szolgáltatásra.
Podcast
A Podcast mint zeneipari megoldás az elmúlt 2 év slágere. Minden jel szerint a podcast kapcsán egy olyanfajta pillanat előtt állunk, mint anno a social videó kapcsán, a Youtube megjelenésekor. Márpedig ha igazak a becslések,akkor a zenét csinálók, előadók, együttesek, profik- vagy amatőrök- számára podcast lehet a jövő formátuma! Bár lehet, már nem is nagyon a jövőről, sokkal inkább a jelenről beszélhetünk!
A Spotify pedig minden eddiginél erősebben szeretne ebben jelen lenni. A svéd cég az elmúlt években közel fél milliárd dollárt költött podcast szolgáltatók és tartalmak akvirálására és azok megjelenítésére platformján belül. A platformon eltöltött idő jelentős mértékű növekedése nélkül a podcast tartalmak népszerűségének növekedése csak a többi tartalom rovására valósulhat meg, ez pedig nagyon rossz hír a kiadók számára. Ahogy ugyanis csökken majd a klasszikus értelemben vet zenei tartalmak hallgatottsága, úgy csökken majd a kiadók számár kifizetett összeg nagysága is.
Kiadói szerződések
A svéd cég jelenleg érvényben levő ki szerződési értelmében bevételeinek jelentős részét kénytelen kifizetni kiadók számára. a bevételekben pedig jelenleg minden szerepel, azaz az olyan, kiadóktól független bevételek, mint a podcasting is jelenleg a kiadók pénztárcáját is hízlalják. Mindez alapjaiban gátolja abban, hogy a befektetők elvárásainak megfelelve nyereségessé váljon, másrészt stratégiailag is olyan függőségben tartja a zenei kiadókkal, ami messze nem egészséges…
A Spotify azt szeretné, hogyha partnernak tekintenék a kiadók, mint egyszerű vásárlónak és úgy szeretné szinten tartani vagy akár csökkenteni a kiadóknak fizetendő díjakat, hogy bizonyos általa nyújtott információkat beáraz.
A felek tehát meglehetősen távolról indultak neki tárgyalásoknak, azzal tudattal, hogy az idő inkább a svéd céget sürgette, mint a kiadókat. ( a korábbi megállapodások ugyanis lejártak, így elvileg a kiadók akár rövid határidővel vissza is vonhatnák tartalmaikat Spotify-ból)
Ha innen nézzük, akkor meglepően hamar dűlőre jutottak a felek. Elsőként az orosz milliárdos, Lev Balavatnyik tulajdonában levő Warner Music-kal sikerült tető alá hozni. Ami azért is volt fontos mérföldkő, mivel a két cég, még 2019- ben , a Spotify indiai piacra való belépése kapcsán nagyon csúnyán összeveszett egymással. A most aláírt 2, de lehet 3 évre szóló szerződés megoldja ezt problémát, hiszen lehetővé teszi Spotify számára, a Warner tartalmak használatát minden jelenlegi és valamennyi tervezett piacára.
Még ennél is nagyobb falatnak tűnt a legnagyobb, piacvezető zenei kiadóval, a Universa Music-kal való megállapodás, amely tulajdnképpen a svéd ég strgiájának a kiadó általi elfogadását jelezheti.
Joggal merülhet persze fel bennünk – és merült fel többekben- ,hogy mit kaptak, kaphattak cserébe a kiadók, azért, hogy tolerálják a Spotify terveit?
A befektetői telefonhívásokon a cég vezetője, Daniel Ek rendszeresen megkapja az áremelésre vonatkozó kérést, melyet sosem erősít meg, de nem is cáfol., és hivatalosan a Spotify ezt meglehetősen hevesen tagadta , de minden jel szerint áremelés lehetett béke ára. A közelmúltban Ausztrália, majd pedig 7 további piacon a Spotify már el is kezdte, az egy dollárral drágább családi csomagok tesztelését… A legfontosabb lépés, azaz a legjelentősebb zenei piacon, az amerikain való áremelés ennek a folyamatnak a végső eleme lehet majd.
Hosszabb távon abszolút nem lenne meglepő, ha a svéd cég a növekvő tartalom kínálatra- zene, podcast, video- hivatkozva árat emelne, miközben akár, további, olcsó, de korlátozott elérést biztosító csomagokat is bevezetne. A kérdés ezek után leginkább az ( lesz), hogy mindezt- azaz a lassú, de biztos áremelést a fejlődő piacokon hogyan vezeti majd be a Spotify.