Arról többször is írtunk már itt a blogunk oldalain, hogy a Youtube mennyire meghatározó szerepet tölt be a világ zeneiparában. Szorosan véve “csak” a Youtube Music számít digitális zenei szolgáltatásnak, de igazából mindenki magát a Youtube-ot is annak tekinti!
A jövőben a zenei tartalomfogyasztásunk várhatóan alapjaiban változik majd meg. Egyre több jel utal arra, hogy ennek a változásnak a motorja és kedvezményezettje a Tik-Tok lehet majd!
Hogy mindez mennyire nem csak a távoli jövő, azt talán az szemlélteti a legjobban, hogy a kínai médiavállalat amellett, hogy az elmúlt 2 évben- azaz 2018 óta- éves szinten 100%-ot meghaladó mértékben volt képes növelni hirdetési bevételeit, amelyek így már meghaladják az általunk csak a digitális zene pénzgyárának minősített Youtube-ét!
A Youtube-nak tehát reagálni kell, kellett a Tik-Tok által támasztott egyre jelentősebb kihívásra. Az nyilván vitatható ( lenne) hogy erre valóban az a legmegfelelőbb megoldás, hogy egy az egyben a Tik-Tok által már megismertetett funkciókat vittek piacra, de ettől még tény, hogy Youtube Shorts néven, előbb Indiában ,azóta azonban már több más piacon is a napokban pedig immár hazánkban is megjelent az ultra rövid videó feltöltési lehetőség a Youtube-on.
Az új funkció már indulásakor is lényegében a világ összes ,meghatározó zenei kiadójának, azaz mintegy 250 kiadónak a zenéit kínálta, a Universal Music-tól a független kiadókig, azaz hatalmas zenei kínálatból válogathatunk, amikor zenét keresünk a rövid videónkhoz!
Talán pont ez az a pont, ahol a Youtube Shorts érdemben erősebb kínai vetélytársánál! Azaz hogyha például egy dalrészletet hallunk a Youtube Shortsban, egy pillanat alatt át tudunk navigálni a teljes videóra, vagy további információkat találhatunk az előadóról. De hamarosan a másik irány is működik majd, azaz egy Youtube videóból egyetlen kattintással tudunk majd rövid videót létrehozni vagy megtekinteni a mások által már létrehozott rövid videókat.
Ami a funkcionalitást illeti- és hangsúlyozzuk, ez talán fontosabb is, mint az elérhető aláfestő zenék- a Youtube két vasra- Tik-Tok és Instagram, próbált egyszerre lőni.
Kreátor oldalon is többféle tartalomkészítő eszközt, funkciót ismerhettünk meg, mint a több látószögű kamerát, a videók lassítási-gyorsítási lehetőségét, a visszaszámlálót illetve órát. Mind- mind már ismert funkciók vagy a Tik-Tok vagy az Instagram Tik-Tok riválisa, a Reels oldaláról. A videó nézők számára is ismert, máshol már jól bevált funkciókkal jelentkezik a Youtube, hiszen a videók közötti navigálás függőlegesen lesz lehetséges a mobil alkalmazásban. Ugyancsak a potenciális nézők fel való nyitást jelenti és segíti, hogy a Youtube Shorts lejátszót a cég minél több helyen igyekszik majd megjeleníteni, azaz erősíteni azt, hogy a normál hosszúságú videók és az ultra rövid videók keveredését.
A Youtube eltökéltsége a fentiek miatt teljesen érthető, így alig 1 évvel az után, hogy egyáltalán híre ment annak, hogy ilyen jellegű tervei vannak a videómegosztónak, megjelent Indiában és már az Egyesült Államokban is, sőt a hét elején a lista 100 országgal bővült, azaz lényegében globálisan is elérhetővé vált a szolgáltatás!
Önmagában a technológia ugyanakkor bizonyosan nem lesz, lehet elegendő ahhoz, hogy a Youtube-ra pártoljanak át a sikeres tiktokkerek! Ezzel természetesen a Youtube vezetősége is tisztában van, így egy 100 millió dolláros alapot hoztak létre annak érdekében, hogy a tehetségeket támogassák.
Maga a modell persze messze nem demokratikus, hiszen nem mi jelentkezhetünk, hanem a Youtube maga fogja kiválasztani- elvileg a nézettségi és egyéb, a népszerűséget mutató adatok alapján- azokat a tehetségeket, akikkel dolgozni szeretne.
Nagyon régen rakott ennyit erőfeszítést egy szolgáltatás indításába a Youtube és az Alphabet, ez pedig egyértelműen jelzi, mekkora veszélyt is látnak a Tik-Tok-ban. A kérdés mint sok esetben most is az, hogy a Youtube használók mennyire kapnak rá a rövid videókra, illetve, hogy a rövid videó gyártók számára, a Youtube márka mennyire vonzó?