Az ahogyan zenét fogyasztunk egészen drámai mértékben alakult át az elmúlt 20 évben, és ezzel együtt alakult át a zenészektől a zenekedvelőkig tartó értéklánc szereplőinek a helyzete is. Ebből az átalakulásból bármennyire is szerettek volna a kiadók sem tudtak és tudnak kimaradni, hiszen a zeneiparban az elmúlt 10-15 évben végbement drasztikus változások az előadók és a kiadók viszonyát is sok tekintetben átalakították.
A digitális szolgáltatások és marketing eszközök terjedésével az előadók számára egyre fontosabb lett, hogy tartalmaikhoz kapcsolódó jogokat vagy azok egy része ők kezelhessék, miközben a marketing tevékenység ellátásához sok esetben már nincs is szükség a kiadókra.
Ezzel párhuzamosan persze a streaming szolgáltatások masszív növekedésének köszönhetően a zenei kiadók 25 éve nem látott bevétel növekednek örülhetnek, azonban a digitális transzformáció számukra is igen jelentős- a 2000-es évek elejének mumusa, a kalózkodásnál is jelentősebb- kihívást tartogat a számukra. A kérdés kicsit tehát az is, hogy képesek voltak-e a nagy lemezkiadók tanulni a Napster sztoriból és immáron az elejétől vezetni a változásokat, nem csak lassítani próbálni azokat!
A 2020-as évek elején az „ellenség” immár nem a Napster, hanem egy kínai cég, a Tik-Tok! És ugyan a kezdetekkor a kiadók a 20 éve be nem vált modellt kezdték el követni, mostanra úgy tűnik egy sokkal célrsvezetőbb mdszer mellett döntöttek a kiadók, mégha ezt nem is kommunikálják látványosan.
A vezető erő – kivételesen- nem a legjelentősebb kiadől a Universal Music, hanem a Sony, de nem szeretne mögötte lemaradni a Warner Music sem.
Az a Warner Music, amely olyan márkákat és előadókat tudhat portfoliójában, mint az Atlantic Records, az Elektra vagy éppen Madonna és Ed Sheeran. Ez a portfolió bővült egy izraeli céggel az IMGN Media-val. Amely természetesen össze sem mérhető a fent említett kiadókkal, ugyanakkor lehet, sokkal meghatározóbb szerepe lesz a Warner Music elkövetkezendő 10 évében, mint azoknak...
Tik- Tok tartalomgyár Izraelből
Az IMGN media, talán meglepő módon nem egy hatalma tengerentúli, hanem egy kicsi, de nagyon hatékony izraeli cég. A céget 2015-ben alapította meg 3 izraeli fiatal, meglepően nagy 6 millió dolláros tőkével. A cég 2017-ig Comedy.com néven futott, majd akkor váltott nevet és vette fel mai nevét, az IMGN media-t. A butik ügynökség ma, havi átlagban közel 3 milliárd megtekintést regisztrál a különböző csatornákon( a cégnek összesen mintegy 10 népszerű Tik-Tok és Instragram csatornája van) elhelyezett és elérhető tartalmain,melyekre mintegy 40 millió, túlnyomó többségében Z generációs feliratkozót ér el. A legnépszerűbb a Daquan, amelynek összesen 21,5 millió feliratkozója van Tik-Tokon és Instagramon együttesen. Bevételt ugyanakkor elsősoran nem ebből terelt és termel a ég, hanem abból, hogy olyan óriás cégek számár gyártott és állított elő márkázott tartalmakat, mint a Microsoft,a Burger King vagy az Electronic Arts. |
Az elkövetkezendő 10 évben ugyanis csak erősödni fog az a trend, amely már most sem mondható éppen gyengének és amely egyre határozottabban mossa el a határokat a különböző tartalomtípusok- zenei ,videó, szöveg ,kép- között. Mindez pedig nem kevesebbet jelent, minthogy ma már nem elég jó zenésznek, előadónak lenni. Ügyesnek, én népszerűnek kell lenni a közösségi médiában is. Sőt, a jövőben a tehetségek, és a sztárok lehet sokkal inkább érkeznek majd a közösségi médiból, mint a klasszikus zeneipari útvonalakon.
Az tervek szerint független maradó izreali cég még egy fontos dologban segítheti Lev Blavatnyik cégét. Ez pedig a közvetlen kapcsolat a vásárlókkal, rajongókkal. A klasszikus kiadói modellben mindez fel sem merülne, ma azonban mind a digitllis zenei platformok, mind maguk a kiadók szeretnének a lehető legközelebb lenni a zenekedvelőkhöz.