A TIDAL projekt sikerességéről megoszlanak a vélemények a zeneipari szereplők, újságírók között. Ugyan sok oka lehetett volna annak, hogy gyorsan és látványosan megbukjon, nem ez történt.
A TIDAL az elmúlt 6 évben aztán megszilárdította helyét az egyre intenzívebb streaming piaci versenyben, elsőként jelent meg HD streaming szolgáltatással a piacon és exkluzív megjelenések sorával kényeztette előfizetőit.
Mindezek ellenére Jay-Z cége az elmúlt években szilárd, méghogyha messze nem is meghatározó- szerepet tudott magának kiharcolni az amúgy roppant kompetitív és egyre koncentráltabbá váló audio streaming zenei piacon.
A koncentrálódás illetve a függetlenség és az abból adódó problémák miatt, az elmúlt években amikor a TIDAL-ról írtunk, híreket lényegében két csoportra lehetett osztani. Egyik csoportjuk a cég megszűnéséről, kifizetetlen számlákról, vagy esetleges akvizícióról szólt. Másik- alapvetően amúgy kisebb- része pedig arról, hogy az exkluzív tartalom segítségével milyen sikereket ért el a szolgáltatás.
És ugyan az, hogy a TIDAL-t felvásárolja valamelyik streaming piaci pozícióját erősíteni kívánó technológia óriás többször felmerült, fundamentálisan független maradt a cég. Egészen mostanáig!
Pénzügyi szuper startup a Twitter alapítójától Jack Dorsey-t alapvetően, mint a twitter vezérigazgatóját ismeri a világ. Dorsey azonban egy másik startup, a Squre alapító csapatában is benne volt, 2009-ben. A Square célja nem kevesebb volt, minthogy lelegyszerűsítase és egyben forradalmasítsa a kiskereskedők rendelkezésére álló fizetési megoldásokat. Több, mint 10 évvel az indulás után a Square napjainkra sokkal nagyobbá nőtte ki magát, mint azt az induláskor bárki képzelhette. 16 befektetési körben összesen több, int 600 millió dollar befektetői tőke segítette ahhoz a céget, hogy 2015-ben közel 3 milliárd dolláros értéken megjelenjen a New Yorki tőzsdén! A zeneiparhoz a Squarnek (eddig( szinte) semmi köze nem volt és a Square történetében nem voltak ritkák az akvizíciók korábban sem, sőt az olyanok sem, amelyek hamar zátonyra futottak. Pozitívan előre tekintve ugyanakkor tény az is, hogy a közeljövőben fintech téren több olyan forradalmi változás térnyerése várható, amely a digitális zenében is éreztetheti majd a hatását! |
A TIDAL-ban ugyanis többségi tulajdonrészt szerzett a Square pénzügyi szolgáltató. A megállapodás részletei szerint a Square 80%-os tulajdonrészt szerez 300 millió dollár fejében. Jay-Z pedig a maradék 20%-os tulajdonrész megtartása mellett
Hogy miért vásárol meg közel 300 millió dollárért egy pénzügyi szolgáltató egy audio streaming szolgáltatót, az még akkor is kérdéses lehet, hogyha tudjuk, a cég vezérigazgatója egy bizonyos Jack Dorsey, aki nem mellesleg a Twitter vezetője is.
Dorsey ugyanakkor felettébb optimista azt illetően, hogy ugyanaz, amit anno a Square elért a fizetési megoldások kapcsán, megismételhető a fizetési megoldások és a zene kereszteződésében.
Mindez értelmet és megerősítést nyer abban a pillanatban, hogyha tudjuk, a Square roppant népszerű Cash alkalmazásának legjelentősebb táborát a hip-hop zenészek teszik ki. Sőt maga az alkalmazás a Spotify-al is kapcsolatban van, hogy a svéd cég esetében nem túl jelentős közvetlen rajongó-zenész kifizetéseket le lehessen bonyolítani a segítségével.
Elsőre persze érthető kétkedő hangok dominanciája, de ha cseppet jobban megvizsgáljuk, lehet abban valami, amit Dorsey írt és gondol. A Square képes volt alapjaiban megreformálni azt, ahogyan a kis és középvállalkozások a fizetéseket fogadnak el és hoznak létre.
Dorsey logikájában a TIDAL, mint platform különleges megközelítést tett azáltal lehetővé, hogy előadói tulajdonban volt és stratégiáját előadók határozták meg. A Square korábban már megteremtette azt az ökoszisztémát, amely a kis és középvállalkozások számára komplett és teljes fizetési megoldás csomagot kínált. A cél- Dorsey szerint- nem kevesebb, minthogy mind az előadók, mind a rajongók számára teljesen újszerű zenehallgatási és merchandise és egyéb, extra bevételi forrás integrációs megoldásokkal lépnek majd piacra.
De mégha esetleg ez a digitális zenei és fizetési forradalom nem is valósul meg, akkor is a Square nehezen elképzelhető, hogy rosszul járna azzal, hogy közvetlen kapcsolatot és elérést szerez korunk legmeghatározóbb sztárjaihoz. No és persze azt se felejtsük el, hogy Jay-Z anno 56 millió dollárért szerezte meg a TIDAL többségi részesedését most pedig 300 millióért adott túl rajta….