A HD streaming nagyon sokáig a digitális zenei szolgáltatások legfelső, top prémium szegmense volt. Az a szegmens, amely igazából kevesek számára jelentett komoly értéket. A különösen jó minőségű audio csak a zenekedvelők roppant kis százalékát érdekli. Azokon az eszközökön, ahol napjainkban a zenehallgatás legnagyobb százalékban zajlik a HD minőség nem is biztos, hogy érzékelhető lenne. Emiatt a HD audio streaming eddig, alapvetően a kisebb szereplők differenciáló eszköze volt.
Idén aztán hirtelen minden megváltozott. Ennek egyik oka, hogy a legjelentősebb zenei piacokon a növekedés üteme kifulladóban van, így újabb és újabb növekedési szegmenseket kellett keresni. Ez lett a HD streaming, amely pillanatok alatt mainstream lett.
A dominót az Apple indította el, amikor is bejelentette, hogy a jövő hónaptól kezdve az Apple Music szolgáltatásában ingyenesen választható opció lesz a tartalmak HD minőségben való hallgatása, a teljes 75 millió dalból álló Apple Music katalógus esetében. Sokáig nem váratott magára egy újabb szereplő, az Amazon bejelentése sem. A Seattle-i központú ma már e-commerce óriásnak (csupán) nehezen nevezhető cég ugyanis bejelentette, hogy Amazon Music Unlimited audio streaming szolgáltatásának előfizetői mostantól ingyenesen érhetik el a tartalmakat HD minőségben.
Feltűnhet, hogy a listából hiányzik egy szereplő- talán a legfontosabb. a piacvezető Spotify! Mindez több okból is érdekes! Egyrészt, mivel a svéd cég már 2021-re igérte saját HD streaming ajánlatának piacra vitelét. A mostani állapot szerint ugyanakkor nem hogy az indulásra vonatkozóan nincsen időpont igéret, hanem az egész projekt elakadhatott. Erre utal legalább is a svéd cég kacifántos megfogalmazása, leöntve jókora PR optimizmussal: Tisztában vagyunk azzal, hogy a HD minőségű streaming mennyire fontos a zenekedvelők számára. Számunka is az, ezért eltökéltek vagyunk abban ,hogy prémium előfizetőink számára elérhetővé tegyük a HD zenehallgatás élményét, azonban arról egyelőre nem áll módunkban pontos információt adni, hogy ez mikor valósulhat majd meg.
Azon felül, hogy a Spotify-t használó audiofilek számára mindez kellemetlen hir, magának a svéd cégnek sem éppen örömteli, hiszen egyértelműen hátrányba kerül legnagyobb vetélytársával szemben, egy olyan területen amit felhasználó nem nagy, de ugyanakkor annál hangosabb rétege használ.
Az Apple-nek nagyon bejött Az Apple számára a termékeinek tökélete minősége indig is az egyik legfontosabb cél és elvárás volt a cég minden szintjén. Mindezek alapján az abszolút nem volt meglepő, hogy az első adandó alkalmomal az Apple elérhetővé tett a HD illetve spatial audio formátumú tartalmakat az Apple Musicba. Az már sokkal inkább figyelemre tarthat számot, hogy 50%-al növekedtek tavaly ősz óta az Apple HD streaming szolgáltatására feliratkozók, a Spatial audio formátumú dalok lejátszása pedig megnégyszereződött! Az Apple tartalmi vezető, Eddie Cue által emlegetett meghatározó szerep kialakuljon, elsőként az szükséges, hogy legyen HD tartalom. A legnépszerűbb dalokat tartalmazó TOP100 lista, első tíz helyezettjéből 37%, az új megjelenésekből pedig 40% már HD illetve Spatial audio formátumban is elérhető.
|
De vajon tényleg ennyire bonyolult lenne a Spotify számára bevezetni a HD opciót? Ha 2021-ben a svéd cég már aktivan tervezte a bevezetését mi történhetett, hogy most, hogy a piaci viszonyok szükségessé tennék nem tud lépni?
Spekuláció,de a nemzetközi sajtóban több helyen elhangzó spekuláció arra enged következtetni, hogy a Spotify saját magát csalta csapdába. 2021-ben a cég tervinek ismertetéskor ugyanis azt a kifejezést használta kommunikációjában, hogy a HD csomagra válthatnak a prémium előfizetők ezzel mintegy indikatívan egy magasabb csomag létrehozását belengetve. Ezt alapjaiban írta felül az Apple és az Amazon lépése, hiszen mindkét vetélytárs cég jelenlegi előfizetéses csomagjain belül ajánlja a HD minőséget!
További gond a Spotify számára maga a minőség. Ők- legalábbis kommunikáció szintjén- ugyanis 16-bit/44.1 kHz-es minőségű HD streaming szolgáltatásról kommunikált, miközben az Apple és az Amazon 24-bit/192 kHz minőségű zenékkel lépett piacra HD szolgáltatásában.Ez lesz, kell, hogy legyen tehát az alap majd a svéd cég számára is!
Daniel Ek és cége fókuszában most elsősorban a podcast áll, így kérdés mikor fordulnak majd ( újra)a HD audio felé. Elképzelhető, hogy rövid időn belül nem…