Az audio streaming piac kétségtelen vezetője a svéd Spotify, efelől egyre kevesebb kétsége lehet bárkinek. 2022 derekára azonban eljutottunk oda, hogy teljesen egyértelműen kijelenthető, hogy rövid, de talán közép távon sem veszélyeztetheti senki és semmi a svéd cég piacvezető pozícióját.
Abszolút más ugyanakkor a helyzet a kihívó, azaz az audio streaming piac második helyezettjét illetően. Az Apple Music hosszú- hosszú éveken át üldözte a svéd céget és tartotta magabiztosan második helyét a sok tekintetben virtuális rangsorban.
Ez az elmúlt 1-2 évben fokozatosan megváltozott és az Apple-nek és zenei csaptának egyre gyakrabban kellett azzal foglalkoznia ( márha tettek ilyet..) , hogy kik lehetnek veszélyesek rájuk.
Az Insider Intelligense ( lánykori nevén Emarketer) legutóbbi felmérése alapján idén, de legkésőbb jövőre a tengerentúlon már bizonyosan nem az Apple Music lesz a svéd cég üldözője!
A piackutató cég adatain látszik, hogy – legalábbi is az Egyesült Államokban- a Spotify növekedése ugyan lassul, de így is elegendő lesz ahhoz, hogy jövőre megközelítse vagy akár el is érje a 100 millió tengerentúli felhasználót.
Ha zenehallgatókról beszélünk, akkor a második helyezett egy igazi digitális zenei matuzsálem, a Pandora. A kaliforniai szolgáltató komoly szerepet tölt(ött) be a tengerentúli zeneiparban, ( az Apple miatta volt kénytelen visszavonultatni az iTunes Radio-t) azonban mióta megvásárolta a UPC-t is tulajdonló Liberty Media leányvállalata a Sirius XM, azóta ( stratégiai okokból is) folyamatos a Pandora felhasználó és térvesztése.
Az így fokozatosan szabaddá váló második hely gazdája sokáig az Apple Music volt, egy ideig hasonló ütemben növekedve, mint a Spotify, majd pedig egyre inkább lemaradva tőle. Az Apple Music prémium felhasználói görbéje nagyon jól mutatja, ahogyan kifullad a növekedés.
A második helyezett, most már hivatalosan is, az Amazon Music, amely jól differenciált stratégiájával eleinte a piacvezető svéd cégével megegyező ütemben tudta növelni táborát, és ugyan a növekedési üteme mostanra csökkent, de még így is meredekebb , mint az Apple Music-é. Ha tehát a zenehallgatók táborát nézzük, akkor valóban kijelenthető, hogy az Amazon Music a második legnépszerűbb zenei szolgáltatás a világ legjelentősebb zenei piacán!
Nézzük meg az előfizetőkre is ugyanezt, ezen ugyanis feltűnik az a szereplő, aki a legnagyobb veszéllyel lehet nem csak az Amazon második helyére, hanem akár magára a piacvezető Spotify-ra is!
Mint látható, a Spotify teljes tengerentúli bázisának nagyjából fele az, aki fizet a szolgáltatásért, és az előfizetők számának növekedésben bizony érezhető lesz csökkenés 2025-ig! A növekedés csökkenése még erősebben érezhető az Apple Music esetében, ami különösen azért érinti fájdalmasan Tim Cook cégét, mert ingyenesen igénybevehető szolgáltatási rész hiányában ez egyben magának az Apple Music a piaci részesedésnek a csökkenését is okozza!
Különvélemény Apple módra Az Apple szolgáltatási üzletága- mely az Apple Music-ot is tartalmazza- a cég egyik legjobban növekvő területe. A cupertinoi cég nem vagy csak nagyon ritkán közöl adatokat az Apple Music-ról, ezzel persze meghagyva a teret a találgatásoknak. Azon találgatásoknak amelyek alapvetően az Apple szolgáltatási bevételeiből illetve felhasználószámából indulnak ki. A cég legutóbbi negyedéves jelentésében 825 millió felhasználóról beszélt, ez pedig egyes blogokban táptalajt adott azoknak a találgatásoknak, melyek szerint az Apple Music a piacvezető streaming zenei szolgáltatás valójában… |
A prémium előfizetőket ábrázoló előrejelzésen plasztikusan látszik a Youtube előretörése ezen a téren ( is) A hosszú- hosszú ideig “csak” a zenei videókra koncentráló, audio streaming szolgáltatásaival sikertelen Youtube, zenei szolgáltatásainak összevonásával és agresszívabb terjesztésével hirtelen sebességet váltott és kezdte el “üldözni” az előtte álló szolgáltatásokat.
Mindez olyan jól halad, hogy idén, de legkésőbb jövőre a Youtube Music biztosan megelőzi majd az Apple Music-ot, és ha nem is közvetlenül a közelében, de látótávolságban követi majd az Amazon zenei portfólióját!
A nagy vesztes egyértelműen tehát az Apple Music, és az Insider előrejelzése alapján ez igazából majd csak az elkövetkezendő években jelentkezik majd. A megoldás? Olyan szolgáltatási területekre való belépés, amely új felhasználók tömegeit vonzhatja majd. A podcasting tehát messze nem csupán azért fontos az Apple számára, hogy visszaszerezze az uralmat egy olyan területen, amit ő hozott létre…