Ugyan az elmúlt 1-2 év a Spotify podcast előretöréséről szólt, magát a podcasting lehetőségét az Apple-nek köszönhetjük, így az Apple több, mint 10 évnyi előnyben a svéd céggel szemben, ennek köszönhetően pedig maga az Apple és a podcasting két, szinte egyenértékű fogalom, és a podcast meghallgatások 50-70%-a a mai napig az Apple alkalmazásában történik.
A trend persze jelenleg azt sugallja, hogy az Apple vezető szerepe hamarosan veszélyben lehet a podcastingra nagy hangsúlyt fektető svéd vetélytársa előretörése miatt.
A Cupertinoi cég számára ez nem teljesen szokatlan helyzet, 5-6 évvel ezelőtt, az iTunes Radio ( ki emlékszik amúgy rá?) létrejöttét hasonló piaci helyzet indokolta.
Az Apple jelenleg is meghatározó podcast szereplő, azonban a podcasting jövője azon múlik, hogy ki és milyen formában lesz képes működőképes üzleti modellt építeni a tartalom mögé.
Az előfizetés alapú podcast platform üzleti modell piacra vitele az Apple számára sok tekintetben nem (lenne) újdonság, sokszor, nagyon sokszor hozta el Steve Jobs aztán pedig Tim Cook vezetése alatt a cég már piacon levő termékek, szolgáltatások felvirágoztatását.
A feladata most annyiban lesz majd összetettebb, hogy maga a podcasterek egy része ellenzi az előfizetéses modellt és inkább olyan platformot szeretne, amelyik őket, azaz a tartalmat előállítókat támogatja,saját előfizetői bázis kialakításában.
Az előfizetéses modell, amit az Apple kidolgozott ugyanakkor pont ennek félig- meddig hangosan is kimosott kivánalomnak próbál megfelelni. A modellért nem is kellet nagyon messzire menni: Az Apple az Appstore üzleti logikáját követve a keletkező bevételek 30%-t veszi majd el a podcast tulajdonosoktól, az első évben, a másodikban ez azonban már a felére csökken! Több szabadságot is kapnak majd abban a tekintetben a kreátorok, hogy több féle fizetési megoldást, ingyenesen elérhető tartalmakat is kínálhatnak majd.
Annak érdekében, hogy mindez sikerüljön az Apple több fontos lépést is tett az elmúlt időszakban, némelyeket hangosabban némelyeket kifejezetten csendesen
Podcastból rádiót Az előfizetés alapú podcast platform üzleti modell piacra vitele az Apple számára sok tekintetben nem lenne újdonság, sokszor, nagyon sokszor hozta el Steve Jobs aztán pedig Tim Cook vezetése alatt a cég már piacon levő termékek, szolgáltatások felvirágoztatását. Az Apple- amikor megteszi újabb lépését a podcast terén- akkor jó eséllyel ezt az ellentmondást próbálja meg feloldani. Ehhez tehet majd neki nagyon jó szolgálatot a Scout.fm A San Franciscoi céget 2017-ben alapította, by Cara Meverden (CEO), ex Google és Twitter, Saul Carlin (COO), korábban head of publisher development a Medium-nál, és Daniel McCartney, (CTO) azzal a céllal, hogy kényelmesebbé tegye a podcast tartalmak hallgatását. Az alkalmazás fókusza a különböző otthoni okos asszisztenseken van. Például az Amazon otthoni asszisztensén, az Alex-án elindítva a Scout.fm alkalmazást az három különböző tematikát tartalmazó podcastot- egy hírekkel foglalkozót, egy mindennapi érdekességekkel foglalkozót és végül egy bűnesetekkel foglalkozó. A podcast ajánlókon felül indításkor a Scout.fm alkalmazás feltesz egy sor kérdést, melyek segítségével, az azokra adott osztályzatok révén tudja jobban körülhatárolni a hallgató érdeklődési körét. Amikor ez megvan és elkezdjük hallgatni az első, az alkalmazás által ajánlott podcastot, onnantól az élmény tulajdonképpen pontosan olyan ,mintha egy interaktív rádiót hallgatnánk. A podcastot hallgatva az bármikor leállíthatjuk és átléphetünk a következőre, vagy éppen lájkolhatjuk az éppen hallgatott epizódot. Új epizód kezdésekor egy rövid, a Scout.fm által írt bemutatkozó szöveget hallhatunk a podcastról. Csak úgy, mint a Pandora esetében azok a podcastot, amelyeknek az epizódjait gyakrabban hallgatjuk, lájkoljuk, idővel egyre többször szerepelnek majd a személyre szabott podcast ajánlásban. Az Apple számára a Scout.Fm ugyanazt a szerepet töltheti majd be, mint amit a Beat Music vagy éppen a Shazam betöltött, azaz egy adott területen való tudást importálhat vele. |
Addig is azonban, amíg mindez megvalósul Cupertinoban, addig is kell válasz a Spotify és a többi szereplő térnyerésére. Ennek első lépése a átalakított Apple Podcast alkalmazás. Az a Podcast alkalmazás, amely fundamentális célja, hogy az eddigieknél sokkal jobban támogassa a podcast tartalmak felfedezését. Az új alkalmazásban új, az eddigieknél pontosabb kereső, személyre szabott ajánlók, illetve kategória alapú gyűjtő oldalak is megtalálhatóak. Minden egyes podcast saját aloldalt kap majd, és ezen az aloldalon, az eddigi feliratkozás (Subscribe) helyett immáron követni ( Follow) lehet majd a podcastokat. (ez nyilván az előfizetéses modellnek megágyazó usability változás) A “Smart Play” gomb segítségével pedig a több epizódból álló podcastek közöl, mindig a legfrissebbet játssza le , Podcast- sorozatokat pedig azok elejéről kezdi el.
Az Apple hosszabb távú podcast tervei azonnal jóval ambiciózusabbak ennél. A cupertinoi cég végcélja, hogy az Apple Tv és a podcast tartalmak közötti átjárást megteremtve maradjanak meg a podcast piac vezetőjének, azonban immár mint szolgáltató és tartalomelőállító.