A TikTok a 2020-as évek slágerszolgáltatása, folyamatosan, meredeken növekvő felhasználószámmal, egyre jelentősebb hatással az online videó, a közösségi média valamint az online reklám piacokra.
A kínai közösségi szolgáltató volt az első olyan szolgáltatás, amelyről azt mondhattuk, hogy a világ zenei fogyasztását jelenleg uraló streaming szolgáltatások kihívója lehet. Ma már ez szinte tényként kijelenthető, még akkor is, hogyha globálisan jelenleg ( még) nincsen egy az egyben versenyben a TikTok a streaming zenei szolgáltatásokkal. Ez ugyanakkor nem jelenti azt hogy a TikTok ne formálná át markánsan a világ zeneiparát, már most is!
Mindez alapjaiban változhat meg és a nyugati streaming szolgáltatások eddigi ( viszonylagos ) nyugalma pánikba fordulhat át! A kínai cég kevésbé fejlett piacokon ugyan már évek óta jelen van Resso néven egy audio streaming szolgáltatással, most azonban minden jel szerint megjelenhet a szolgáltatással a tengerentúlon is, azaz direktben támaszt versenyt a piacvezető Spotify-nak és a többi nyugati streaming szolgáltatásnak.
A nyár végén fedezték fel az első jeleit a lehetséges szolgáltatásnak, amikor is a TikTok Music védjegy iránti kérelmet megtalálták egyes amerikai lapok, sőt később a TikTok ( lehetséges?) zenei szolgáltatásának álláshirdetéseit is.
Hogy és hogyan?
A két legfontosabb kérdés- amire egyelőre nincsen válasz- a Bytedance streaming zenei szolgáltatásával kapcsolatban az, hogy önálló lesz vagy sem, illetve az, hogy egy új szolgáltatásról beszélhetünk majd vagy magáról a Resso globális kiterjesztéséről?
Ugyan eleinte a hírek arról szóltak, hogy teljesen önálló szolgáltatást tervez a kínai cég, a friss hírek inkább azt sugallják, hogy a fő TikTok alkalmazáson belül jelenhetnek majd meg.
Az, hogy a Resso jelenik-e majd meg a nagy nemzetközi zenei piacokon vagy egy teljesen új alkalmazás, talán még ennél is homályosabb kérdés.
A TikTok Music iránt beterjesztett védjegyoltalmi kérvényen felül ugyanis- sokkal kacskaringósabb úton- de a Bytendance rendelkezik egy másik streaming zenei védjegyoltalommal is, ami a technológiai részt érinti. A Music Station névre hallgató megoldás, amely zenei tartalmak mobil eszközökre való letöltését teszi lehetővé, és amely egy régi 2016-on oltalom, az angol Omnifone cég által végül minden jel szerint a Bytedance- hez került.
(Zárójelben jegyezzük meg, hogy a Bytedance esetében abszolút nem lenne ritka és meglepő ez a megoldás. Elég ha csak arra gondolunk ,hogy maga a TikTok is a Musical.ly szolgáltatás alapjain jött létre.
Mivel?
Nyilván egy streaming zenei szolgáltatás mit sem ér tartalmak nélkül, tehát a Bytedancenek meg kell állapodnia a nagy nemzetközi kiadókkal. Azokkal a nagy nemzetközi kiadókkal, melyekkel a TikTok viszonya sok mindennek elmondható,csak felhőtlennek nem!
A tervezett szolgáltatás- valósuljon meg az akár önállóan, akár a TikTok szerves részeként- üzleti modellje hasonló lesz, lenne ahhoz, mint amit a Spotify megismertetett a világgal, és mai a mai napig sikereinek egyik kulcsa. Ezt tehát nem kell(ene) sokáig magyarázni és ecsetelni a kiadók számára. A Bytedance gondja ellenben az, hogy a Resso adatai, szemben a svéd vetélytársával kiábrándítóak ezen a téren! A tárgyalásokhoz közel álló források szerint a kínai cég 10% alatti konverziós adatokat ( azaz az ingyenes szolgáltatásból a prémiumba migrálók arányát) tud felmutatni, szemben a Spotify közel 50%.os arányával! A Resso kapcsán olyannyira hűvös a viszony a kiadókkal, hogy a Sony Music, nem is hosszabbította meg lejáró szerződését, így a tartalmai jelenleg nem is érhetőek el .
A Resso tehát inkább hátrány a tárgyalásokban jelenleg Bytedance számára akkor, amikor azt szeretné bebizonyítani, hogy a közel 1 milliárd TikTok felhasználó mekkora promóciós érték is a kiadók számára.
Miért
Talán a legérdekesebb kérdés a tervvel kapcsolatban a miért? Miért van szüksége ( ha van egyáltalán) a kínai cégnek arra, hogy belépjen egy olyan piacra, ahol a piacvezető személyre hosszú idő óta nem kétséges, annak ellenére sem, hogy olyan cégek üldözik, mint az Apple, a Youtube vagy éppen az Amazon.
A TikTok 1 milliárd zenére fogékony felhasználója ugyanakkor ma, kénytelen valamelyik fent említett streaming szolgáltatóhoz ellátogatni akkor, ha zenét szeretne hallgatni. És ez hosszú távon majd akár gond is lehet a TikTok számára, majd akkor, amikor monetizálni is szeretné ezt a hatalmas felhasználói bázist.