Az elmúlt években a Soundcloud nagyon mélyről egészen magasra jutott fel. Hiszen 2017 tavaszán abszolút reális lehetőség volt, hogy közel 150 millió felhasználóval a zsebeiben csődöt kell jelentsen, most pedig már ott tartunk, hogy a berlini cég évek óta kétszámjegyű növekedést mutat, miközben ha nem is nyereségesen, de menedzselhető veszteségekkel működik. A 2022 tavaszán lezárult pénzügyi év a berlini cég hosszú évek óta legjelentősebb eredményeit hozta, de erről majd később.
A cég pénzügyi jelentése alapján éves alapon a bevételei 19%-al növekedtek , és a Soundcloud története során először meghaladták a 200 millió dollárt! A szép bevétel növekedés ellenére ha kicsit is, de továbbra is veszteséges maradt a
Az elmúlt évekkel ellentétben ( nagy mértékben a cég új stratégiai céljait követve, érdemben elmozdulva a hirdetési-előfizetési bevétel felosztástól ) a Soundcloud immáron két, megváltozott területen tartja számon bevételeit:
Rajongók: tartalmazza az összes olyan bevételt, amely a zenekedvelőktől származik, legyen az hirdetési bevétel, vagy az ügyfelek által prémium szolgáltatásokért fizetett díj.
Előadók: Minden olyan bevétel, amely az előadóktól származik, a Soundcloud által nyújtott extra szolgáltatásokért.
Ebben a bontásban az rajongói üzletág közel 17, míg az előadóknak szóló szolgáltatási üzletág 23%-ot meghaladómértékben volt képes növekedni.
Régi -új utakon A Soundcloud mindig is előadó központú szolgáltatásnak számított, hiszen, ellentétben például a Spotify-al a berlini cég közvetlen kapcsolatokat ápolt a tartalmaikat a platformra feltöltő előadókkal. Ezt változtatta meg a sok tekintetben kényszerből kötött kiadói megállapodások sorozata,amely aztán a Soundcloudot a pénzügyi megsemmisülés szélére sodorta Az, amit a berlini cég most tervez,ehhez maximum nevében hasonló, azonban lehet sokkal jelentősebb lesz a globális zeneipar hosszabb távú átalakulásában. A modell lényege egyszerűen összefoglalható: az egy felhasználó által egy adott hónapban fizetett előfizetési díj ( vagy bármely más bevétel) csak azon előadók között oszlik meg,akiket a felhasználó hallgatott, szemben a nagy streaming szolgáltatók által hosszú évek óta alkalmazott, pro-rata alapú jogdíjfizetéssel. Az eredmény? Előadói oldalon több jogdíj (a Soundcloud állítása szerint 60%-al magasabb) ezáltal pedig vonzóbbá válhat maga a platform is számukra. Mindezt a berlini cég adatai is mutatják. 130 millió zenekedvelő és mintegy 40 millió előadó használta tavaly a platformot ahol 320 millió(!!) dal található meg. Hogy ez utóbbi mekkora szám, azt talán az mutatja legplasztikusabban, hogy a piacvezető Spotify esetében ez az adat mindössze 11 millió, azaz közel négyszer annyi előadó használja a Soundcloudot, int a svéd szolgáltató oldalát. |
2022-t nem feltétlenül erről fogják majd a berlini cégnél emlegetni, sokkal inkább arról, ahogyan el tudott mozdulni egy az előadók számára kedvezőbb és korrektebb jogdíjfizetési modell felé. A nagy streaming szolgáltatók által inkább csak marketing eszközként használt megoldás az olyan underground szolgáltatók, mint a berlini cég számára kulcsfontosságúak. Olyannyira, hogy egyes adatok szerint a platformon jelen levő előadók több, mint fele már ezt a modellt választja. Azaz és ugyan mi – egyelőre- a Soundcloud -ot egy független, underground streaming szolgáltatónak tarjuk, a cég maga sokkal inkább és egyre erőteljesebben előadó szolgáltató platformként képzeli el. És ha ebben kitudja hasítani magának azt a szeletet, amit szeretne és amire a hatalmas előadó és zenei adatbázisa akár fel is jogosíthatja,akkor nagyon-nagyon fényes évek várhatnak rá!