Free Music!

Így forgatja fel a zeneipart Taylor Swift

2024. április 28. - Pléh Dániel

Az elmúlt hetek, hónapok egyik legjelentősebb zeneipari fejleménye volt, hogy a Tik-Tok, illetve a világ legnagyobb zenei kiadója a Universal Music viszonya oly értékben elhidegült és megromlott, hogy március elejétől a Universal Music tartalmai elérhetetlenné váltak a közösségi platformon.

Mindez azt is jelentette, hogy olyan globális megasztárok tartalmai váltak elérhetetlenné, mint például  Drake, Ariana Grande vagy posztunk alanya, Taylor Swift.   

taylor_swift.png

Ez változott meg alapjaiban abban a pillanatban, hogy Swift új albumának megjelenési időpontja közeledett! Nagyjából egy héttel az április 19-i indulás előtt  ugyanis elkezdtek (újból) megjelenni a Swift tartalmak a Tik-Tok-on!

Rekorddöntés 1 hét alatt

top_most_streamed_albums.pngHogy mennyire is sikeres Taylor Swift  legfrissebb albuma? Az album 5 nap alatt érte el az 1 milliárd (!!) lejátszást, ami rekordnak számít a piacvezető streaming szolgáltató történetében. Sőt az énekesnő  legutóbbi három albumával lényegében kisajátította az 1 nap alatti legtöbb album stream szám dobogóját.

A globálisan valaha volt legnépszerűbb albumok top 10-es listájától egyelőre még messze van  a The Tortured Poets Department, de ha így halad és ilyen népszerű marad, akkor könnyen meglehet ez az elismerés is.

 

tswift_tiktok.pngNem is akárhogyan, ugyanis a Swift-rajongók számára a Tik-Tok egy egészen speciális élményt állított össze! Egyrészt a rajongók ( ha szerencséjük van) kiemelten jelenhetnek meg a Swift Tik-Tok univerzumBan a THETORTUREDPOETSDEPARTMENT hastaget használva.

A Tik-Tok által az év elején bevezetett  opció segítségével az alkalmazásban megismert Swift dalokat egyetlen mozdulattal elmenthetjük kedvenc audio streaming zenei szolgáltatásunkba is.   

A nagyon sokakban felmerülő kérdés, hogy mindezt hogyan tehette, tudta megtenni Taylor Swift? Vanna pletykák, melyek szerint különmegállapodást kötött a Tik-Tok-al, de a legvalószínűbb, hogy  az énekesnő dalainak speciális jogi helyzete ( ezt részletesen a lenti keretes részben tárgyaljuk) volt az a kiskapu, ami ezt lehetővé tette.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Változó erőviszonyok

Taylor Swift  (abban az értelemben is) abszolút újhullámos előadónak számít, hogy mindig is roppant mód ügyelt arra, hogy a lehető legnagyobb kontrollal rendelkezzen saját dalai felett.  

2019 óta az énekesnő rendelkezik saját dalai publikációs jogaival, amikor pedig ugyanebben az évben  az első hat lemezének master jogaival rendelkező kiadó, a Big Machine Records akvizíciója után inkább úgy döntött, hogy újra rögzíti ezen albumait, hogy rendelkezni tudjon azok master jogaival.

Szinte biztosra vehető, hogy a Swift menedzsment jelezte a Universal számára, hogy az énekesnő számára elfogadhatatlan a helyzet,  és, hogy élni fognak a speciális jogi helyzetükkel. Ezt erősíti az a tény is, hogy  egyetlen és Universal előadó sem jelent meg azóta újból a platformon.

 

Akárhogyan is volt, annyi bizonyosan elmondható, hogy Taylor Swift esete mutatja, hogy napjaink, átalakult zeneiparában igenis vannak már esetek, amikor az előadók diktálnak, diktálhatnak a kiadóknak. Fonák módon tehát a Universal- Tik-Tok konfliktus egy lépéssel előrébb mozdította azt, hogy egy az előadók által dominált, demokratikusabb zeneiparban éljünk.  

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr4318392371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása