Az, hogy a Facebook zenei szolgáltatást indít nagyon régóta forró téma, Mind a bloggerek, mind az amerikai sajtó számára. Teljesen logikus lépés lenne ugyanis. Egyrészt a Facebook volt az a felület, melynek segítségével az iLike Music népszerűvé tudott válni, (és a MySPace kezébe kerÜlt) azaz volt már a Facebook-nak „házi„ zenei szolgáltatója. Másrészt a Mark Zuckerberg által tavaly ősszel elmondottak alapján cége középtávon a játékiparhoz hasonlóan szeretné a film és a zeneipart és megreformálni. Mindkét iparágat többen, többször szerették volna megreformálni az elmúlt bő tíz évben (az internet megjelenése óta) de egyiküknek a tarsolyában sem bolt 700 millió felhasználó…
Az tehát, hogy a Facebook előbb vagy utóbb zenei szolgáltatást indít biztosra vehető. A kérdés inkább az, hogy kivel és mikor. Pár héttel ezelőtt a Spotify tűnt biztos befutónak, de jelen állás szerint a svéd cég csak az egyik a lehetséges jelöltek közül.
A legfrissebb, kiszivárgott információk szerint a következőképpen nézne ki a szolgáltatása melyet az augusztusi fejlesztői konferencián jelenthetnek majd be
- a bal oldalon egy music tab jelenik majd meg, azon felhasználók számára akik Facebook Connect-el használják a partner szolgáltatások valamelyikét
- Magán a music fülön egy zenei tartalommenedzsment alkalmazás lesz majd elhelyezve, amelyben notifikációt kapunk, ha egy ismerősünk általunk is kedvelt zenét hallgat, dalokat ajánlj majd illetve minden, s persze részét képezik majd a már-már klasszikusnak mondható toplisták (barátaid által legtöbbett hallgatott, éppen most hallgatott stb.)
- A jobb oldalon, a chat ikon mellett lesz elhelyezve egy zenei kontroller, melynek segítségével a Facebook oldaláról is kezelhetőek lesznek a csatlakozott zenei szolgálatások
A funkcionalitást látva egyértelmű, hogy a Facebook a zenei szolgáltatások integrálásával is szeretné erősíteni platform jellegét. Az is feltűnő, hogy Zuckerbergék mennyire nem is foglalkoznak a tartalomtulajdonosokkal. Eszükbe sem jut saját szolgáltatás indításba és hosszadalmas tárgyalásokba belefogni. Ellenben pontosan azt adják, amiben felülmúlhatatlanok: a rengeteg regisztráltat, akiknek a jó része nyilván zenét is szeretne közvetlenül a Facebook-ról hallgatni. A többit meg gyakorlatilag rábízzák a majdani szolgáltatóra, szolgáltatókra.
Azokra a szolgáltatókra, akik- bár ez nincsen kimondva- feltehetően hatalmas összeget fizetnek majd azért, hogy megjelenhessenek ezen a kimeríthetetlen marketing felületen. A Facebook pedig duplán nyer. Egyrészt úgy juthat bevételekhez, hogy a felhasználók számára értékes szolgáltatás nyújt, másrészt pedig ezzel párhuzamosan bővíti szolgáltatás palettáját és újabb okot ad arra, hogy az letöltött idő tovább nőjön az oldalon.
Ez lenne akkor tehát a jövő mindent vivő zenei modellje? Nem! Nem, mert egyrészt a majdani partnerszolgáltatásokra való előfizetésen alapul, azaz a zenéhez való ingyen hozzáférés problémáját nem oldj meg. Másrészt pedig a zene megismerés esetében sem a klasszikus – és beváltnak tűnő- modellt követi. Nem én tudok zenéket hallgatni és azokat értékelve folyamatosan formálni a zenei ízlésemet, hanem a barátaim zenei ízléséhez leszek egyre jobban és jobban kötve. Úgyhogy jó zenei ízléssel rendelkezők előnyben!