Ugyan hivatalosan még be sem jelentették, mégis máris komoly vitákat váltott ki a Facebook tervezett zenei platformja. Amely, ha valóban megvalósul gyakorlatilag 750 millió ember számára tenné ingyenesen elérhetővé a webes zenehallgatás élményét. Első hallásra az évtized üzletének hangzik, de lehet, mégsem az.
A problémát nem is elsősorban a felhasználók jelentik- bár az utóbbi időben a Facebook több, biztos sikernek hitt szolgáltatása(deals, places) vallott meglepő kudarcot- minden józan érv amellett szól, hogy az ingyenes szolgáltatást tömegek használják majd.
Az ellenben igenis kérdéses, hogy a lemezkiadók mit szólnak majd a szolgáltatáshoz. A tervezett résztvevő cégeknek ugyan érvényes szerződése van a kiadókkal, az azonban semmilyen formában nem rendelkezik a harmadik platformokon való megjelenésről.
Érdekes módon, hosszú távon könnyen elképzelhető, hogy maguk a szolgáltató partnerek számára is kényelmetlenné válik a Facebook-al való együttműködés. Hiszen ha a közösségi oldalon valóban ingyenesen lehet majd igénybevenni a szolgáltatásokat, akkor az a szolgáltatások prémium részét gyengíti majd.
Mark Zuckerberg és cége bevallottan valami hasonló forradalmat szeretne a zeneiparban is elérni, mint ahogyan azt a játékiparban tette. van azonban egy nagy különbség a két iparág között: A zeneipar esetében már létező szolgáltatások megjelenéséről lenne szó, míg a játékipar esetében Facebook-ra optimalizált új szolgáltatások nőtte fel. A kettő között pedig óriási különbség van. A létező szolgáltatások esetében ugyanis a Facebook-on való megjelenés inkább marketing, mint üzleti vállalkozás.
Önmagában tehát az, hogy a Spotify, a MOG vagy éppen az Rdio megjelenik majd a Facebook-on nem jelent garanciát a sikerre. A sikert és a játékiparhoz hasonló forradalmat az hozhatja meg, hogyha egy a speciális környezet igényeihez idomuló szolgáltatás alakul ki. Ehhez azonban elkerülhetetlen a Facebook gyakorlati szerepvállalása is, amitől a korábbi tapasztalatokból kiindulva jogosan erősen ódzkodnak...