Free Music!

Csalódás a Facebook zenei platformja

2011. szeptember 27. - Pléh Dániel
Csütörtökön este, a Szilícum- völgy központjában San Francisco-ban megtartotta negyedik, F8 névre keresztelt fejlesztői konferenciáját a Facebook.  Ahogyan az várható volt Mark Zuckerberg komoly, a közösségi oldal működését alapjaiban megváltoztató bejelentéseket tett.  
 
Ezek közül az egyik- mintahogyan azt a nyár eleje óta mi magunk is több alkalommal megírtuk- a streaming zenei szolgáltatások szoros integrációja. Sokáig kérdéses volt, milyen mélységű is lesz az integráció. Így, látva az első terveket és a működést, a magunk részéről amellett tennénk le a voksunkat, hogy nem rossz, de lehetne jóval szorosabb is, de nem szaladjunk ennyire a dolgok elébe.   
 
Az integrációt alapját a Facebook új, social graph megoldása jelenti. ez gyakorlatilag a like gomb kiváltása. Segítségével minden aktivitásunk létható lesz, anélkül, hogy like gombokat kellene nyomogatnunk a Facebook-on belül vagy éppen más oldalakon.
Az open graph másik előnye, hogy a jövőben nem lesz szükséges a
 
Facebook alkalmazásoknak engedélyt kérniük az egyéni üzenőfalakra való íráshoz. A felhasználóknak az első alkalomkor lesz lehetőségük látni és módosítani az adott alkalmazáshoz kapcsolódó jogokat.
 
A hírfolyamok totális teleszemetelését elkerülendő a social graph az aktivitásokat nem a hírfolyamba, hanem az új Facebook design jobb felső részében levő live feedbe továbbítja majd.
 
A technikai alapokat tehát a Facebook teremti meg, a meghívott stratégiai partnerek feladata lesz ugyanakkor maguknak az alkalmazásoknak a kialakítása. Meghívást, az előzetese hírekkel némileg ellentmondóan nem csupán három, hanem közel egy tucat zenei szolgáltató kapott. A spotfiy-on kívül a MOG, az RDio, A Vevo. a Rhapsody, a Deezer valamint a Slacker radio is a kiemelt partnerek között kapott helyet. A MOG új verzióján felül eleddig nem érkezett hír arról, hogy mások is módosítottak volna a szolgáltatásukon a Facebook kínálta feltételek miatt. 
 
A Spotify ugyanakkor- mintahogyan az várható volt már a kezdetektől saját alkalmazással lesz jelen a Facebook-on és üzleti modelljét is hozzáigazította az új feltételekhez.
Az alkalmazás segítségével a Spotify-on hallgatott zenék megjelennek majd az adott felhasználó profiloldalán.
 
 
A tartalmak a most például a Youtube videók esetében megszokott módon azonnal meghallgathatóak lesznek. Az egyes Facebook felhasználók-amennyiben használják majd a szolgáltatást, az általuk legtöbbet hallgatott dalok,dalmegosztásaik külön láthatóak lesznek. A legfontosabb funkció azonban nem ezek közül kerül ki. A zene, mint tartalom ugyanis a bal oldali menüben külön menüpontot kap majd. Rákattintva pedig az összes ismerős által hallgatott zenei tartalmak listája illetve ezen belül a legnépszerűbbek jelennek majd meg.
 
 
Ezek után miért is vagyunk egy kicsit mégis csalódottak? Leginkább azért, mert úgy tűnik a Facebook mégis megijedt. Megijedt a tartalomtulajdnosoktól és az esetleges jogi következményektől. Az eredeti elképzelés alapján ugyani a zenei szolgáltatások jóval integránsabb részét képezték volna a Facebooknak. A gyakorlatban azonban nem ez történt, sajnos. Ezáltal pedig fontos funkciók vesztek el. A legfontosabb talán az, hogy a különböző zenei szolgáltatásokat használó Facebook felhasználók nem lesznek képesek megosztani, meghallgatni egymás a különböző szolgáltatásokban kedvelt dalait, létrehozott playlistjeit stb. Egész egyszerűen a megjelenő linkek csak akkor lesznek kattinthatóak és  élőek, hogyha a másik szolgáltatás alkalmazását is felveszi az alkalmazások közé. Nem véletlen tehát, hogy a szolgáltatók sorban jönnek ki a teljesen ingyenes verziókkal. Ellenkező esetben ugyanis a megosztott tartalmak meghallgatásához már előfizetésre is szükség lenne.  
 
 
Ami megvalósult végül, az egy API jellegű beágyazódás (ami akár évekkel korábban is megvalósítható lett volna) helyett egy valóban a felületbe való beégetés volt a terv. Ennek ellenre, az iLike eltűnése óta ez a leghatározottabb lépés a Facebook oldaláról a zenei tartalmak irányába, ami egy 800 millió felhasználói tábor esetében önmagában is jelentős lépés.  Mark Zuckerbergnek abban teljesen igaza van, hogy a zenei tartalmak és a zeneipar számára ez egy sosem látott lehetőség. 800 millió potenciális felhasználó segítségével ugyanis a prémium szolgáltatások előszobájának számító ingyenes szolgáltatások használóinak száma drámaian megnövelhető.  Még így ennek a messze nem tökéletes megoldásnak a segítségével is.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr433244815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása