A héten elindult hivatalosan is az iTunes Match, ezzel pedig teljessé vált az illusztris mezőny a felhő alapú szolgáltatások piacán. Tavasszal, az Amazon felhőalapú szolgáltatásának váratlanszerű elindulásakor még úgy véltük, az időfaktornak komoly szerepe lehet. Az az óta eltelt fél év bebizonyította, egyelőre az időtényező nem, sokkal inkább a szolgáltatások minősége lesz az, ami a három nagy szereplő, az Amazon, a Google valamint az Apple harcát eldöntheti majd.
Ebből a szempontból nézve a Google számára létfontosságú lépés a Google Music tegnapi hivatalos elindulása és a béta állapotból való kilépése.
Ami a funkciókat illeti, ahogyan az várható volt 20 000 dalnyi tárhelyet kap minden felhasználó, azonban ellentétben az Apple szolgáltatásával, itt a dalokat fizikailag is fel kell majd tölteni. Változás, méghozzá pozitív a béta verzióhoz képest, hogy mindez teljesen ingyenes lesz.
Hatalmas és régóta fennálló hibát is megold a Google Music indulása: A weben illetve végre az Android Marketen is lehetőség lesz zenét vásárolni. Az egyes dalok a már megszokott 99 centbe kerülnek majd.
A Google Music legnagyobb fegyvere egyáltalán nem váratlanul a Google+ integráció. Az egyes felhasználók által feltöltött dalok a köreikben (Circles) levő más felhasználók által szabadon meghallgathatóak lesznek.
Kellemes meglepetés, hogy a Google érezhetően szeretne kicsit a Myspace helyére lépni, így lehetővé teszi, hogy az előadók közvetlenül értékesítsék dalaikat, amennyiben rendelkeznek a szükséges jogokkal. Az egyedi oldalak 25 dollár ellenében lesznek létrehozhatóak, integrálhatóak lesznek a Youtube-al(azaz ott is értékesíthetőek lesznek a zenei tartalmak) a bevételek 70%-a pedig az előadóknál marad!
Ami a tartalmat illeti: Úgy tűnik a zeneiparban jártas szakemberek bevonása a projektbe, ha a tervezettnél lassabban is, de kifizetődött és a négy nagy major közül három a kezdetektől licenceli tartalmait, (A Warner Music az egyelten kimaradó) s a legtöbb független kiadóval és aggregátorral is sikerült megállapodni. Papíron mindez jónak tűnhet, azonban ma, amikor gyakorlatilag egyelten magát komolynak gondoló szolgáltatás sem indul el teljes 5-8 millió repertoár nélkül, bizony erősen sebezhetővé teszi a szolgáltatást a lyukas tartalomstruktúra. Mindezen az sem javít, hogy exkluzív tartalmak terén erő a kezdés, idén egy, jövőre pedig hat eleddig kiadatlan Rolling Stones koncert debütál majd a Google Music-on, de a Coldplay, Busta Rhymes, Shakira valamint a Pearl Jam is exkluzív tartalmakat ígér.
A fogadtatás finoman fogalmazva is vegyes. A legtöbben azt hozzák fel a Google Music-al szemben, hogy semmi eredeti nincsen benne. Semmi több, mint az Apple vagy éppen az Amazon szolgáltatása. Ez valóban igaz, két dolog azonban megjegyzendő. Egyrészt valamennyi elindult felhő alapú szolgáltatás láthatóan, érezhetően visszafogottabb funkcionalitással indult el. Másrészt a Google mindig is híres volt arról, hogy szolgáltatásai a kezdetekkor alacsony színvonalúak, toldozásra-foldozásra szorultak. A Google Music is roppant messze van még a tökéletestől. Abban az esetben ugyanakkor, hogyha a Google+ integráció valóban működik majd, illetve elkezdenek megjelenni nagy számban a független előadók egyéni oldalai a szolgáltatásban, nos akkor bizony komoly meglepetéseket okozhat. Érdeme lesz rá figyelni!