A Vevo, a Youtube, a Google és a kiadók közös videóklipekre specializálódott gyereke decemberben ünnepelte második születésnapját. Visszatekintve a szolgáltató mögött hagyott két évre, bizony el kell ismernünk, a Vevo az egyik nagy sikersztori a digitális zenei palettán az elmúlt években!
A 2009-es induláskor a streaming szolgáltatások éppen virtuális bizalmi indexük mélypontján voltak a világgazdasági válság miatt. Ebben a roppant negatív üzleti környezetben döntött úgy a Youtube és a kiadók, hogy egy a prémium videótartalmakra fókuszáló szolgáltatást hoznak létre. A cél egyértelmű volt. a zenei videóklipek, mint az egyik legnépszerűbb webes mozgóképes tartalom monetizálása.
Ha csak a számokra vetünk egy pillantást,már akkor is megállapíthatjuk, mindez sikerült. Két év alatt, a kezdeti 340 millióról havi 3.7 milliárdra nőtt a havi videómegtekintések száma. A kiadók számára kifizetett összeg meghaladta a 100 millió dollárt, ezt ellensúlyozza, ellensúlyozhatta a 601 hirdető és az általuk fizetett busás reklám díj, videómegtekintésenként.
Ami a jövőt illeti, a kép talán még ennél is fényesebb. A Vevo következő célpontja maga a szoba lehet,azaz a Vevo, mint tartalomszolgáltató juthat be a televíziókészülékek képernyőjére. Ennek az elképzelésnek a keretében kezdték el bővíteni kínálatukat, élő koncertekkel, szórakoztató műsorokkal.
Ugyan nem kapcsolódik az új irányokhoz, rendkívül érdekesnek ígérkeznek azok a tárgyalások, melyeket a Facebook kezdeményezett a prémium videó megosztó szolgáltatással. A tárgyalások egyelőre még kezdetlegesek- a Vevo és alapítói, köztük a Youtube szerződésből még mintegy egy év hátra van- ugyanakkor egyértelművé teszi, hogy a Facebook folytatni szeretné az olyan fajta stratégai együttműködések kialakítását tartalomvonalon, mint amilyet a Spotify-al kötöttek. Az ilyen együttműködések fontossága a tartalompartnerek számára pedig láttuk, látjuk mekkora sikert vonhat maga után. A Facebook számára a Vevo az egyik legfontosabb eszköz lehet annak elérés érdekében, hogy a közösségi oldalon eltöltött idő tovább nőjön.
Maga a megállapodás gyakorlatilag teljesen autentikus felépítésű lenne azzal, ami most a Google és a vevo között él. A videók megtekinthetőek lennének a Facebook oldalain, cserébe a két fél osztozik a hirdetési bevételeken.
Akármelyik oldalról közelítjük tehát meg a Facebook-Vevo deal logikus folytatása lenne a Facebook tartalmi stratégiájának, a Vevo számára pedig biztosítékot jelenthetne a további masszív növekedésre.
Egyetlen egy pont van, ahol gyengének tűnik a Facebook-Vevo kapcsolat. Ez pedig maguk a tartalmi jogok. Anno a Vevo létrehozásakor nem volt nehéz minderről megállapodni, hiszen a Youtube kapcsán az igazán kemény egyeztetéseket lefolytatták már a Felek. Abban az esetben, hogyha elválnak az útjaik, úgy ez a Vevo-ra vagy a Facebook-ra marad(na), azaz Mark Zuckerbergnek arra az ingoványos területre kellene lépnie, amit mindig is került: a tartalomtulajdonosokkal való közvetlen licencelés megoldására…