A 2011-es év legnagyobb slágerei a Social Dj szolgáltatások voltak. Közülük is kiemelkedett egy, a Miami illetőségű, tapasztaltnak mondható start-up szakemberek által létrehozott Turntable fm.
Mit kell tudni a Turntabla.fm-ről? A social dj szolgáltatás keretében az egyéni felhasználók saját szobákat (listening room) hozhattak létre, melyekhez csatlakozni lehetett, s így volt lehetőség különböző jellegű zenei stílusok között barangolva más és más jellegű zenét hallgatni, ingyen. A szolgáltatás sikere elképesztő volt, három hónap alatt több, mint 360 ezer regisztrációt és felhasználót gyűjtöttek össze, hogy aztán gyakorlatilag ugyan ilyen meredeken a mélybe zuhanjon az oldal látogatottsága és népszerűsége, a jelenlegi 120 ezer felhasználós szintre. |
Bill Chasen tulajdonos és társai maguk is meglepődtek, mind a sikereken, mind az azt követő zuhanáson. Az okok felkutatása során felmerült a kiadókkal való megállapodás után életbe lépett nemzetközi elérésekre vonatkozó tiltás is, de leglényegesebb faktornak maga a szolgáltatás funkcionalitása bizonyult. A zenehallgatás napjainkban egyre gyakrabban másodlagos cselekvés. Az interneten vagy éppen a számítógépünkön a háttérben hallgatunk zenét, más tevékenységek között, mellett. Mindez viszont szöges ellentétben áll a Turntable fm víziójával, ahol is az egyes szobákban tartózkodó zenekedvelőktől aktív részvételt várnának el.
Az Andorid alkalmazás hiánya persze már sokkal könnyebben kivédhető és súlyos hiba volt, melynek érezhetően megfizette az árét a kis start-up. Előre nehezen látható hiba volt, hogy a szobák, 200 vendégben való maximalizálása kevés lesz az igazén népszerű- és a márkát építő húzó- szobák kiszolgálásához.
A hirtelen népszerűvé ló szolgáltatás tehát szinte ugyanolyan sebességgel kezdett el a szakadék szél felé sodródni. A kérdés csak az maradt, hogy bele is zuhan-e vagy megpróbál egy újabb fordulattal a túlélés felé lavírozni. Az elmúlt hetek eseményei alapján az utóbbi tűnik valószínűbbnek, persze a sikerektől még messze van a feltámadt zenei start-up!
A legfontosabb, hogy eltörölték a 200 fős korlátot, így mostantól valóban lehetőség van nagy, látogatott és népszerű szobák létrehozására is, ami egyben megnyithatja az utat a népszerű előadók számára a szobák nyitására. A korlát eltörlésén felül több, usability,és navigációs javítás is történt az oldalon. Mindez persze önmagában bizonyosan nem lesz elég, hiszen a Turntable.fm azt vesztette el, ami a legnehezebben visszanyerhető, a hype-ot!
Ennek visszaszerzése érdekében tervezi a cég, hogy meghatározó neveket szerződtet, saját, egyedi kialakítású szobákkal, annak érdekében, hogy az őrület ne csupán a szolgáltatás, hanem a zenészek, DJ-k felől is meginduljon, újból.
Feltámadhat-e valójában a Turntable.fm? Nehéz kérdés, hiszen az utóbbi 5-10 év egyik legegyedibb ötletéről van szó. Olyan zseniális ötletről, amely a Twitterhez hasonló ütemben kezdett el emelkedni. Csak éppen a Twitterrel ellentétben a robbanásszerű növekedés megállt, mivela szolgáltatás maga épített fel- akarva vagy akaratlanul- akadályokat a további növekedéssel szemben.
A Turntable.fm most mindezt maga mögött tudva szeretné ott folytatni, ahol abbahagyta. Amire valljuk meg, vajmi kevés esély van. Egyrészt, mert a piacok, a fogyasztók nem így működnek. Másrészt pedig mert az elmúlt 1 évben jelentősen megváltozott a versenykörnyezet, a Spotify, a Deezer erősödésével és talán ami a legfontosabb, a Myspace újbóli, érdemlegese megjelenésével.