A Metallica megjelenése a Spotify-on, fűszervezve Sean Parker és Lars Ullrich kézfogásával az elmúlt 10 év egyik leglátványosabb zenepolitikai eseménye volt. Afelől természetesen egy percig se legen senkinek kétsége, hogy komoly üzletről és sok–sok dollárról volt/van szó.
Éppen ezért érdeme vetni egy pillantást magukra az értékesítési adatokra, hogy lássuk, megérte-e a Metallica-nak a békülés? Ha megnézzük a 2008-2012-es időszak karácsony előtti eladási adatait a metálzenekarra(?) az előző három év trendjei alapján Az album eladások 15, a második héten pedig 35%- al voltak alacsonyabbak idén, a Spotify-on való megjelenés után, mint amit az előző évek trendje sugallt volna.
Hasonló eredményt kapunk, hogyha megnézzük, mennyivel emelkedtek az eladások a karácsonyt megelőző időszakban, az egyes évek korábbi időszakához viszonyítva. 2008-ban 65, 2009-ben 71, 2010-ben 49, 2011-ben pedig 53%-al voltak magasabbak a karácsony előtti eladások, mint az év más időszakában. Idén, azaz 2012-ben ez az érték csupán 29%-al haladták meg az év korábbi időszakában mért eladásokat.
Ha hasonló klasszikusokhoz- Led Zeppelin, Bob Marley- mérjük a karácsony előtti teljesítményét a Metallica életműnek, akkor alapvetően hasonlóan teljesített, mint a többi kihagyhatatlan előadó tartalmai.
Mi lehet akkor a magyarázat a csökkenésre, azon felül, hogy a Metallica rajongók vásárlás helyett a Spotify-on hallgatják kedvencüket? Az egyik lehetséges ok a naptárban keresendő. A naptár hatás ugyanis a Nielsen Soundscan felmérésében ismert tény, hiszen a felmérés mindig vasárnap fejeződik be, de a karácsony nem mindig hétfőre esik, így bizonyos esetekben komolyabb mennyiségű letöltés hiányozhat a statisztikákból…Teljesen ez ugyanakkor nem magyarázza meg az eltérést, ez biztosra vehető.
A legvalószínűbb ok tehát igen az, hogy a Spotify-on sokan hallgattak Metallica-t és jó eséllyel megugrott az új regisztráltak száma is a bejelentésnek köszönhetően. Ha a pillanatnyi hasznot keressük, akkor tehát igen, a Metallica veszíthet az együttműködésen. Ha a hosszú távúakat is figyelembe vesszük, akkor azonban bizonyosan nem! Az új regisztráltak bizonyos százalékából ugyanis fizető előfizető lesz, ami mind az együttesnek, mind a szolgáltatónak jó. De az igazi sikert maga a tartalom megjelenés jelenti, hiszen ezáltal a streaming szolgáltatások legitimációja tovább nő. Ami jelenleg talán a legfontosabb feltétele a hosszú távú sikerükhöz, az üzleti modell csiszolása után…