A Google számára a digitális zene gyakorlatilag évek óta inkább problémát jelent, mint sikersztorit. A Google felhő alapú zenei szolgáltatásának nehézkes indulása, kudarca vagy éppen a Google streaming szolgáltatása körüli rengeteg bizonytalanság jelezte, hogy a keresőiparban mesteri cég a zeneiparban és a zeneiparral gondokkal küszködik.
Sokkal érdekesebb kérdés a Youtube helyzete. A Google által 2006 őszén 1.65 milliárd dollárért megvásárolta a videómegosztó szolgáltatás mind növekedését, mind a megtekintett videók számát tekintve. A Nielsen adatai szerint tavaly év végén 13 milliárd videót tekintettek meg, melyek 40%_a zenei videó volt. A Youtube tehát a zenemegismerés egyik központi szereplője, elvitathatatlanul.
Mégis ha a zeneipar számára generált bevételeket nézzük, akkor a Youtube alig szerepelt, szerepel jobban, mint a Spotify. Mindkét cég, eddig, mintegy 1 milliárd dollárt fizetett a tartalomtulajdonosok számára, a Spotify mindezt azonban kevesebb idő alatt és sokkal-sokkal kevesebb felhasználóval tette.
Mindez felveti azt a kérdést, hogy mennyit is jelent a Youtube a zeneipar számára? A világ zeneiparának bevételei 2013-ban elérték a 16 milliárd dollárt, ezzel összemérve a Youtube által évek alatt kifizetett 1 milliárd dollárt, az elhanyagolhatónak tűnik.
Nem véletlen tehát, hogy a Google a Youtube pozícionálásának megváltoztatásán dolgozik. Ez lenne( lesz?) a Youtube Music Pass, a Youtube prémium streaming szolgáltatása. Ugyan a pontos funkcionalitás a mai napig nem ismert, de jó eséllyel a Youtube egy hibrid zenei szolgáltatás indítását tervezi! A szolgáltatás videókból (is) fog állni, és a hírek szerint kettős felépítésű lesz- a Spotify-hoz hasonlóan- azaz lesz egy ingyenes része, amelyben hirdetések szakítják majd meg a zenehallgatást és lesz egy prémium, előfizetési díj ellenében igénybe vehető része. Az ingyenes rész elsősorban dalokra koncentrál majd, míg a prémium szolgáltatás egyik fő hozzáadott funkciója a teljes albumok streamelési lehetősége lesz valamint a zenei videók is itt lesznek az albumokhoz kapcsolva elérhetőek! Várhatóan ugyancsak része lesz a prémium ajánlanak az offline elérhetőség, azaz nem kell majd minden egyes dal meghallgatáshoz internet-kapcsolat. Ez különösen a mobil platform esetében lesz fontos előny.
Mindez papíron szépen és jól hangzik, a gyakorlatban azonban több, felettébb magas, megmászandó hegy tornyosul a Google és a Youtube előtt a siker felé vezető úton.
Az első hegyet maga a tartalom jelenti. A nagy major kiadókkal sikerült megállapodnia a Google-ak, a legnagyobb független kiadóval, a Merlin-el és az általa képviselt kiadókkal azonban nem! Az egyesség hiányára hivatkozva pedig a Youtube elkezdte azon kiadók zenei tartalmainak eltávolítását, melyekkel nem jutott egyezségre. Mindez pedig látványos és fájó következményekkel járhat majd az átlagos Youtube felhasználók számára is. Olyan előadók hivatalos dalai kerülnek ugyanis le majd a Youtube-ról, mint Adele , a The xx, vagy éppen az Arctic Monkeys
A második problémát a célcsoport és a Youtube márka maga jelenti. A Youtube neve az elmúlt évek során ugyanis összeforrt a hatalmas zenei adatbázissal és az ingyenességgel. Bármilyen zene, mait z egyszeri zenekedvelő nem, talált meg egy streaming szolgáltatásban, garantáltan megtalálható volt a Youtube-on valamilyen formájában, ingyen.
Az ingyenességnek köszönhetően a Youtube elsődleges felhasználói a tinik. Számukra egy tisztán prémium szolgáltatás nem lesz valós opció, hiszen nincs hitelkártyájuk stb.
De méghogyha a nem tini felhasználókat vesszük, akkor is roppant nehéz lesz a Youtube jelenlegi imidzse mellett az ingyenes felhasználókat a fizető verzió használatára rávenni.
Végül de messze nem utolsó sorban pedig ott a kérdés, hogy hogyan, miként fogja a Google a Youtube Music Pass megjelenésével pozícionálni sok tekintetben egymással vetélkedő zenei szolgáltatásait.
A sok kérdőjel ellenére a Youtube Music Pass előtt hatalmas lehetőség is áll, természetesen,. Ennek oka pedig nem más, mint a Youtube elképesztő méretű felhasználói tábora. A Spotify, a streaming szolgáltatások között a legjobb értéket produkálva, ingyenes felhasználóinak mintegy negyedét tudja prémium előfizetővé konvertálni. Amennyiben a Youtube ennél lényegesen rosszabbul teljesít és 1-2%-ot tud majd prémium előfizetővé konvertálni, úgy is magasan a legnagyobb, 15-30 millió fizető előfizetővel rendelkezne.