A jelek szerint a Pandora uralmát sem az iTunes radio, sem a Spotify nem tudta, tudja megtörni, sőt a nyáron egy roppant fontos bírósági ítélet, lényegében az on-demand rádiószolgáltatónak adott igazat. Mindennek ellenére a Pandora helyzete továbbra sem mondható stabilnak és nagy kérdés, hogy a bírósági győzelem jelent,jelenthet-e gazdasági értelemben vett sikert is.
A Pandora kapcsán ugyanis jelenleg, gyakorlatilag két teljesen ellentétes elemzői vélemény ismert. Az egyik azt sem tartja kizártnak, hogy a Pandora még az idén komoly pénzügyi nehézségek elé néz, a másik ellenben hosszú távon, meredek emelkedést vár.
Az on-demand rádió jövőjével kapcsolatban pesszimista álláspontot a The Street elemzője, Rocco Pendola képviseli. Pendola több okot is felsorol, melyek miatt, szerinte a Pandora a közeljövő egyik nagy tőzsdei bukása lehet. (szerinte lesz) :
- Hiába a roppant egyedi hirdetési megoldás, a földi sugárzású rádiókkal vetekedő techhológiai és interaktivitás, a Pandora modellje nem megismételhetetlen
- A növekvő hirdetési bevétel reményében egyre több szpotot helyez el a zenefolyamban
- A cég nem kapitalizálta hatalmas adatbázisát és értékesített azt a kiadók és egyéb a zeneipari adatokra fogékony cégek felé
Sokkal optimistább ellenben a Pandora jövőjét illetően a Trefis nevű elemző cég. (aki játszani szeretne kicsit az adataikkal, itt megeheti) A Trefis elemzői nem kevesebbet állítanak, minthogy hogy ugyan a növekedés üteme lassuló tendenciát mutat, de a Pandora aktív felhasználóinak száma továbbra is növekszik. Az elemző cég azt állítja, hogy a jelenlegi 76 millió aktív hallgatóság 4-6 éven belül gyakorlatilag a duplájára 120 millió főre nőhet. A felettébb optimista növekedési kilátásokat három alapvető területre alapozzék:
- Az optimizmust egyrészt az autókban való megjelenés ( a Pandora mindezidáig 26 autógyártóval egyezett meg arról, hogy autóikban a Pandora interaktív rádiója is elérhető lesz) táplálja,
- Másrészt a Trefis szinte biztos abban, hogy a Pandora középtávon valóban nemzetközivé válik és ezáltal drasztikusan tudja, tudná növelni hirdetési bevételeit és felhasználóinak számár is.
- És végül, de nem utolsó sorban a Trefis szakemberei ugyancsak a Pandora javára írják, hogy az elkövetkezendő években az okostelefon piac további erősödése várható, az IDC becslése alapján 2018-ig évi 12-15%-os mértékben, ami azt jelentheti, hogy a 2013-as éves szinten eladott, megközelítőleg 1 milliárd okostelefon eladás 2018-ra megközelítheti a 2 milliárd darabot.
Az, hogy melyik elemző végnek van/ lehet igaza, nem mernénk megmondani. Az igazság feltehetőleg valahol a kettőjük véleménye között lehet. A Pandora ugyanis annak ellenére őrzi magabiztosan vezető szerepét az amerikai zenei piacon, hogy immáron egy éve elérhető az Apple Pandora gyilkosnak szánt terméke az iTunes Radio, a Spotify is lassan 10 hónapja ingyenes mobil zenehallgatást kínál, az Rdio is egyre inkább az on-demand rádiózás felé mozdult el.
Tény ugyanakkor, hogy az aktív Pandora hallgatók számának növekedés gyakorlatilag megállt, ami hamarosan a hirdetési bevételek növekedésének megállásában is jelentkezhet. A bevételek növekedésének megállása, pedig vélhetően igen érzékenyen érintené a befektetőket. Ha pedig a kaliforniai cég mindenáron szeretné megtartani a hirdeti bevételek növekedést, az stagnáló aktív felhasználók mellett vagy a hirdetések számának növelésével vagy áremeléssel lehetséges. Egyik sem egyszerű út..
Végezetül napjainkban bármilyen digitális zenei szolgáltatással kapcsolatban nem kihagyható lehetőség az akvizíció. Hatalmas médiacégek- a Google, az Amazon, az Apple, a Microsoft, a Yahoo- állnak a képzeletbeli partvonalon és keresik aktívan a lehetőséget, hogy kisebb vagy akár nagyobb szolgáltatásokat akvirálva építsenek ki erős pozíciókat a zeneiparban (is)