Spotify sajtótájékoztatót talán legutóbb 2014 végén várt ennyire a világ. Most, nem sokkal az Apple nagyon várt és várhatóan a piacot hosszú időre meghatározó streaming szolgáltatás csomagjának indulása előtt,a kiadókkal folytatott egyezkedés és vita kellős közepén hívta össze a svéd cég a sajtó képviselőit New York-ba.
Daniel Ek, a svéd cég vezetője egy teljesen új ,teljesen új megközelítésű zenei szolgáltatást jelentett be, ami talán többet már nem is illik csupán streaming szolgáltatásnak nevezni!
Stílusok helyett viselkedés alapú ajánlások
A Spotify minden jel szerit tesz egy utolsó, minden eddiginél jelentősebb lépést annak érdekében, hogy hatalmas zenei adatbázisát a zenekedvelők számára is igazán jó és értelmes módon hasznosítsa.
Ennek keretében az eddigi, alapvetően stílusok , alstílusok és metadatok alapján való ajánlás helyett a jövőben sokkal inkább a felhasználó korábbi aktivitásai, életkora, a napszak és egyéb finomabb tényezők alapján ajánl majd zenét az algoritmus. Az egyes playlistek között váltás könnyű lesz, egyszerűen lapozva már át is ugorhatunk az újabb listára. Sok tekintetben hasonló arra, amit a Songza kínál, de ettől még tény jelenlegi ajánló algoritmusaival a svéd cég nem tudja felvenni az ezen a téren piacvezető Pandora-val a versenyt…
Spotify a futóknak
Az utóbbi időben elkezdett, egyre intenzívebb együttműködések listáját folytatva a Spotify a Nike-val együttműködve tervezte meg és dobja piacra a Spotify for Runners funkcionalitást. A fotók részére kidolgozott megoldás lényege, hogy a telefonokon elhelyezett szenzorok segítségével az alkalmazás érzékeli a tempót és a tempóhoz igazítja a zenét, amit a futó hallgat.
A Spotify, olyan sztárok segítségével, mint Tiesto, saját maga el is készített pár, különböző tempóhoz igazított zeneszámot, amelyek segítenek a minél jobb teljesítmény elérésben. A Nike-val illetve a Runkeeper-el meglevő együttműködések értelmében a funkció még az év hátralevő részében integrálva lesz ezekbe a népszerű fitness alkalmazásokba is
Soha több csak streaming
Mindezek a fejlesztések ugyanakkor szinte eltörpülnek amellett, hogy a Spotify, a pletykáknak megfelelve valóban videószolgáltatást indít. A tartalon valón a legjelentősebb médiatulajdonosoktól- NBC, Slate, Vice NEWS, BBC, NBC, ABC, Conde Nast brands, Comedy Central MTV, E!, TED, CBS - érkezik, ha minden igaz rövid, könnyen fogyasztható klipek vagy kisfilmek formájában.
És ha mindez nem lenne elég, a svéd cégnél is lehetőség lesz immáron Podcast jellegű tartalmak létrehozására illetve hallgatására, indulásképpen olyan partnerek tartalmaiból, mint a Public Radio International, WNYC vagy a Slate.
A videó tartalmak integrálása a Spotify platformba, nyugodtan kijelenthető, hogy a svéd cég legjelentősebb lépése indulása óta! A videótartalmak minden eddiginél fontosabb és központibb szerepet játszanak, így az, hogy a Spotify feléjük fordul, nem meglepő.
A videóhirdetések az elmúlt években a hirdetési piac egyik sikertermékévé nőtték ki magukat. Az elmúlt három évben közel háromszorosukra növekedtek az ebből a szempontból legjelentősebb piacon, az Egyesült Államok piacán, és idén várhatóan már a teljes digitális hirdetési piac közel egyharmadát teszik majd ki, messze maguk mögött hagyva például a mobilhirdetéseket. A videómegtekintés, a videóhirdetési piac tehát meredeken növekszik a hirdetők imádják a terméket, csakúgy, mint az internetezők
Az azonban ahogyan az interneten tartalmakat fogyasztunk, az elmúlt években lényegesen átalakult. Ma már nem ( elsősorban ) portálokon, sőt egy re kevés klasszikus közösségi média oldalakon fogyasztunk, egyre kevésbé szöveges tartalmakat, hanem egyre inkább képi vagy mozgóképes tartalmakat, egyre inkább üzenetküldő szolgáltatásokon belül küldözgetve. Nem véletlen, hogy az üzenetküldés az a terület, amely az elkövetkezendő években a leginkább felforgathatja majd azt is, ahogyan zenei tartalmakat fogyasztunk és osztunk meg egymással.
A Spotify a videótartalmak felé való határozott elmozdulással tehát egyben a Youtube, a Buzzfeed és a Snapchat birodalma felé veszi az irányt, valószínűleg végleg maga mögött hagyva a szigorúan vett streaming zenei szolgáltatást.
Ez a lépés nagyon sok tekintetben hasonló, mint amelyet a Netflix évekkel ezelőtt tett, és amelynek keretében az alap üzleti modelljét, az előfizetéses alapú DVD küldés elhagyva előfizetés alapú filmkölcsönzésre állt át. A Spotify esetében ugyanakkor a tét jóval nagyobb, mint akkor a Netflix esetében: Ebből az irányból visszaút a „csak” zenei szolgáltatása felé már nem nagyon van/ lesz. Azaz a Spotify vagy nagyon meghatározó szórakoztatóipari platformmá növi ki magát, vagy komoly veszélybe kerül..