2015 első negyedévének egyik legjelentősebb vitatémája a digitális zenei szolgáltatások ingyenes elérésének korlátozása, ad absurdum megszüntetése volt. Tavasszal alapvetően a kiadók, közülük is a két legnagyobb, a Universal Music és a Sony ellenezte az ingyenes elérés fenntartását, nem kevés Apple ráhatás mellett és hatására.
Akkor úgy tűnt, a svéd cég mindenáron hajlandó megtartani, működésének legfontosabb pillérét. Mindez a svéd cég lejáró kiadó szerződései miatt kezdett kiemelt témává válni.
Úgy tűnik a kiadók alapvetően az Apple szolgáltatás támogatták volna mindezzel, hiszen a Spotify csendben, a jelek szerint megállapodásra jutott velük. A megállapodás lényege pedig úgy tűnik annyi, hogy a premier tartalom egy része csak a prémium előfizetők számára lesz elérhető.
Elképzelhető, hogy lesznek foss, kiemelt megjelenések, amelyek a nem fizető Spotify használók számára 1-2 napig vagy csak részleteiben lesznek elérhetőek.
A pontos részletek még kidolgozás alatt állnak, de egyértelműnek tűnik, hogy ez az az irány, amiben a kiadók és a svéd cég megegyeztek. Az, hogy a változás mikor jelenik majd meg a Spotify felhasználók számra, egyelőre még kérdéses, de biztosan nem idén.
Az ellenben nem, hogy a svéd cég összes major zene kiadóval október elejéig meg kell újítsa szerződéseit. Ha az alkufolyamatot nézzük- ami az ingyenesen igénybevető rész megszüntetéséről indult- akkor a Spotify ügyesen érvelt. Ha azt nézzük ugyanakkor, hogy a jelenleg még hatalmas ingyenes résszel operáló Apple Music októbertől teljesen fizetős verziójában több, kiemelt megjelenés megtalálható lesz, miközben a Spotify-on ,nem, vagy csak részlegesen, a prémium előfizetők részére. Ha ez kell a túléléshez, akkor jó lépés, az Apple Music elleni küzdelemben ellenben lépéshátrány lesz.