Ha online videónézésről beszélünk., mindenkinek egyből a Youtube jut az eszébe, alapvetően joggal. A Youtube árnyékában, a tengerentúlin ugyanakkor évek óta gyarapodik, növekszik a Vevo, amelynek pontosan a Youtube árnyéka jelentette a legnagyobb problémát.
Pedig a Vevo szerepe egyre kevésbé megkérdőjelezhető. A Nielsen felmérése ComScore adatai alapján októberben az összes Youtube videómegtekintés 43%-a Vevo videó volt és mintegy 97 millió amerikai nézett meg legalább egy Vevo videóklipet, ami a 320 milliós amerikai népességet alapul véve nem kevesebbet kent, minthogy minden negyedik tengerentúli a hónapban legalább egyszer találkozott a Vevo-val.
Amit fentebb az Egyesült Államokra vonatkozóan megállapítottunk fokozottan igaz világ szinten! A Vevo-hoz köthető videómegtekintések száma az elmúlt években dinamikusan emelkedett és tavaly ősszel már elérte a 19 milliárd videómegtekintést, világszerte mintegy 400 millió felhasználó által.
A mihez tartás véget, ez mintegy négyszerese a piacvezető Spotify felhasználószámának. Azaz a Vevo bázisa igen erős. Egy problémája van a kiadók által alapított prémium videószolgáltatónak: mindezt a zenekedvelők ingyen tehetik meg!
Ingyen, de hirdetések által megszakítva, és pontosan ez a fő problémája a Vevo-nak jelenleg, a túlzott Youtube-hoz kötődés mellett. A hirdetés alapú szolgáltatások pedig egyre kevésbé támogatottak, mit támogatottak, megtűrtek a kiadók által.
Az. hogy miért azt pedig pont a Vevo esete illusztrálja talán a legjobban. A 19 milliárd videómegtekintést alapul véve a Vevo-nak havi közel 500, éves szinten pedig 5 milliárd dollár hirdetési bevételt kellene generálnia. A valóság ezzel szemben valahol 5-600 millió dollár között van, azaz a Vevo a videómegtekintéseinek igen alacsony számát képes csak monetizálni.
A helyzettel a Vevo vezetősége is tisztában van, nem véletlen, hogy az elmúlt 8-10 hónapban – nem kis mértékben tulajdonosi nyomásra – komoly erőkkel dolgozott egy előfizetéses verziójának kidolgozásán.
A tervezett előfizetéses modell több lépcsős lenne, akár, mint a Youtube Red, vagy a Spotify esetében, azaz az ingyenes Vevo nem tűnik majd el, sokkal valószínűbb, hogy a prémium verzióban több funkciót kínál majd a szolgáltatás.
A funkciók mellett pedig megjelenhetnek majd akár a saját gyártású tartalmak, annak érdekében, hogy a Vevo, mint önálló oldal is felvehesse a versenyt az egyre több saját gyártású tartalmakat kínáló vetélytársaival.
Az előfizetéses szolgáltatás mellett a Vevo számára egy másik fontos lehetőség és mérlegelendő. Ez pedig a Youtube-tó való totális szétválás. A Vevo- amennyiben valóban sikerül újabb tökét bevonnia- 1 éven belül képes lehet elválni, jelenleg is vele szimbiózisban élő, sok tekintetben vetélytársától, a Youtube-tól.
Hogy ki lehetne az ideális partner? Valószínűleg a videó ajánlatába pénzt ész nélkül invesztálni Facebook. Az a Facebook,amely 5 évvel ezelőtt, kis híján a Vevo tulajdonosa lett és amely számára egy olyan látogatott oldal, mint a Vevo sokkal értékesebb ma, mint volt 3 éve. Pénze ugyanakkor bőven van a Facebook-nak és amennyiben zenei téren is igazából szeretne szembe menni a Youtube-al, ahhoz bizony szüksége lesz a Vevo-ra. Az integráció és a forgalomterelés meg szinte már rutinszerűen működhetne.
Akár melyik megoldás is valósul meg, az egyértelmű, hogy a Vevo számára csak a függetlenedés az egyetlen megoldás. Ezek után az igazi kérdés az lesz, hogy a Vevo mit tud majd felmutatni, ami egyedivé teszi és ami arra ösztönzi majd a zenekedvelőket, hogy ne a Spotify-t, ne az Apple Music-ot vagy éppen ne az Amazon Prime Music-ot válasszák.