Free Music!

Áldozatokat hozott a Spotify a túlélés érdekében

2017. április 22. - Pléh Dániel

Amikor tavaly tavasszal  két éve először írtunk arról, hogy a nagy  lemezkiadók ( Az Apple támogatásával az ingyenes zenei elérések drasztikus korlátozásáért kezdenek kampányolni, a Youtube mellett a Spotify volt az első, ami felmerült, mint az új doktrína egyik potenciális áldozata.

spotify_finger.jpg

Azóta eltelt 2 év, a kiadók továbbra is szeretnék, hogyha csökkenne az ingyenesen elérhető zenei tartalmak mennyisége és egyre több adat is azt sugallja, hogy a streaming szolgáltatásokból származó bevételek sokkal magasabbak is lehetnének. A nyomás ellenére a Spotify él és virul, és továbbra is piacvezető.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a kiadók ne kopogtatnának folyamatosan Daniel Ek ajtaján a változás érdekében.  Sőt lényegében arról, hogy 2015-ben a kiadók véget vethetnek az ingyenebédnek, azaz drasztikusan korlátozhatják az ingyenesen elérhető zenei szolgáltatásokat, pontosan a Spotify kapcsán értesültünk először, amikor a svéd cég kiadói szerződéseinek megújításáról írtunk.

A svéd cég és a kiadók között a tárgyalások azóta tovább folytatódtak,és úgy tűnik a több, mint 2 évnyi tárgyalás végül meghozta az eredményét, hiszen  Daniel Ek bejelentése alapján a Spotify és a legnagyobb kiadó, a Universal között megszületett az egyezség, melyet feltételezhetően rövid távon követ majd a megállapodás immár a többi kiadóval is.  Ami tipikusan kompromisszumos eredmény, azaz mindegyik fél engedett a megállapodás érdekében, így az mindenkinek és senkinek sem jó egyszerre.

Mindenkinek jó, hiszen a Spotify alapvető célja az volt, hogy alacsonyabb jogdíjat fizethessen, a kiadóknak pedig, hogy valamilyen formában honorálják, részesítsék előnyben a prémium előfizetőket a nem fizetőkkel szemben.

Azzal pedig, hogy a svéd cég belegyezett abba, hogy az ingyenes részét használók a friss tartalmakat csak 2 hét elteltével hallhatják  majd, azaz a prémium felhasználók valóban előnyben részesülnek majd. ,amit persze úgy is fogalmazhatunk, hogy a Spotify belement abba, a régóta hangoztatott alapelvének megváltoztatásába, hogy a freemium és a prémium ügyfelek ugyanazt az élményt élvezhetik.

Ha kicsit mélyebbre ásunk elemzésünk során, akkor az azért leszögezhető, hogy Daniel Ek és cége sok tekintetben kényszerhelyzetben volt. A svéd cég sorsát sok tekintetben befolyásoló tőzsdei tervek kedvezőbb kiadói megállapodások nélkül ugyanis értelmetlenek.

A kiadói megállapodások, azaz a kiadói díjak csökkentése ugyanakkor nem egyszerű. Egyrészt mert a kiadók oldalán erre minimális a hajlandóság, másrészt pedig ért, mert  amennyiben a Spotify esetében lényegesen mérséklődnénk a jogdíjak, úgy a vetélytársak és joggal kérnék az ő esetükben is azok mérséklését, ami már igen csak fájdalmas lenne a kiadók számára. Ezt  ügyesen „”cselezi ’ ki az a megoldás, amelynek értelmében a Spotify valóban könnyítéseket kap a jogdíjakból, de csupán bizonyos növekedési célok elérése esetén.

És ugyan mindezek alapján úgy tűnhet, mintha a Spotify egy kényszer megállapodást kötött volna, ez távolról sem igaz. A svéd cég függősége a kiadóktól ugyanis előreláthatólag csökkenni fog. Csökkenni fog márt önmagában attól, hogy a svéd cég ügyfélbázisa egyre nő. De attól is, hogy egyre inkább nem csupán zenei ,hanem saját gyártású videótartalmakkal is jelentkezik majd, hogy egyre inkább maga is kiadóvá válik és persze azzal is, hogy a népszerűségének a növekedésével egyre nagyobb marketing szerepe lesz.

És erre szüksége is lesz, mert persze a megállapodás a Universal részéről sem totális győzelem. Hosszabb távon a Universal természetesen tovább szeretné csökkenteni majd a Spotify ingyenesen igénybevehető részének értékét,  például az által, hogy abban csak kis lemezek jelenhetnének majd meg.

És végül de nem utolsó sorban érdemes átgondolni, mit is jelent a megállapodás a zeneipar számára. Mindenekelőtt azt, hogy érezhetően megváltozott a viszony a kiadók és a szolgáltatók között. Ma már nem csupán egy olyan hatalmas cég, mint az Apple lehet képes arra, hogy egyenlő félként tárgyaljon a kiadókkal. Az pedig, hogy a jelenleg piacvezető Spotify és a kiadók a jövőben együtt dolgoznak majd azért, hogy minél több streaming előfizető legyen, jelzi, hogy akár egy szebb, új világ is kezdődhet a világ zeneiparába!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr9912356705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása