Amikor 2015-ben hosszas-hosszas pletykák, találgatások után végül valóban elindult a Youtube streaming zenei szolgáltása Red, a Youtube prémium streaming szolgáltatása, nem alap nélkül írtuk azt, hogy a streaming piacot alapjaiban átformáló lépésről lehet szó. Egyrész maga az alkalmazás valóban a piacon egyedülálló színvonalat és megoldásokat képviselt, képvisel, másodsorban pedig azért, mert a Youtube zeneipari marketingben elfoglalt helye több, mint megkérdőjelezhetetlen. A piac ugyanakkor nem értékelte ennyire a Youtube szolgáltatását, szolgáltatásait így a Youtube Red hamar kudarcba fulladt. ami a tulajdonos Google-t egyre kevésbé zavarta, hiszen egyre határozottabb jelleget kapott, kapnak a Tv-s tartalmak és egyre többször merül fel egy általunk és több alkalommal feszegetett kérdés, azaz, hogy mihez is kezd a Google a különböző zenei márkáival?
Mindezt egybe vetve nem meglepő az az információ, ami tavaly az év legvégén kezdet el digitális zenei ipari körökben keringeni – és persze amelyeket a Youtube azóta sem nem erősített meg, se nem cáfolt- és amely szent a Youtube egy kizárólag audio streamingre fókuszáló streaming szolgáltatás indítását tervezi 2018 első fél, de lehet inkább első negyed évében, Youtube Remix néven!
A március indulás több szempontból is felettébb ambiciózusnak tűnik ( lásd keretes írásunkat) mág akkor is, ha tudjuk, hogy sokkal inkább a jogi feltételek megteremtése az, ami időigényes lehet, sem mint a technikaiak megteremtése.
Barát-ellenség – a Youtube és a kiadók A Youtube és a kiadók viszonya az elmúlt években sok mindennek mondható, csak éppen harmonikusnak nem. Mindennek az oka elsősorban az, hogy a videómegosztót okolják a jogvédő szervezetek és a kiadók egy része is azért, mert az ingyenes streaming szolgáltatásokból nem folyik elég bevétel be, miközben rengetegen használják őket. A hűvösebb viszony ellenére természetesen a felek egymásra utaltsága maximálisnak mondható , így fonák módon meglepőnek abszolút nem mondható, hogy a videómegosztó már tavaly megállapodott a Warner Music-kal, idén januárban pedig a Universal illetve a SONY megállapodást is sikerült tető alá hozni. A kiadói megállapodások tehát elvileg nem jelenthetnek majd akadályt az első negyedéves indulás tervezésekor. |
A szolgáltatás egy az egyben szeretne majd versenyezni a Spotify-al, az Apple Music-kal és a többi klasszikus streaming szolgáltatással. Azaz egy alapvetően audio streaming szolgáltatásról beszélünk, szemben a Youtube RED-el, ami egyszerre akart audio és videó streaming szolgáltatás is lenni.
A Youtube lépése és a sietség is abszolút érthető. A Youtube Red kudarcával párhuzamosan ugyanis a többi vetélytárs streaming szolgáltatás felettébb sikeres évet tudhat maga mögött. Mind a Spotify, mind az Apple Music szépen növekszik, az Amazon Prime Music-ról nem is beszélve. Sokéig erre az lehetett a álasz, hogy igen, de az ingyenes streaming piacon a Youtube ingyenes verziója olyan mértékben dominál, hogy ez akár mindegy is lehet(ne). A fejlett piacokon ugyanakkor a Youtube zenei része egyértelműen csökken, így a Youtube és tulajdonosa a Google/Alphabet sok tekintetben hasonló helyzetben van, mint 4-5 évvel ezelőtt az Apple, az iTunes kapcsán. Az elkerülhetetlen, meredek csökkenés már látható, kérdés, addig sikerül-e a helyettesítő termékkel piacra lépni és sikerre vinni. Az Apple-nek sikerült, kérdés a Youtube sikerrel- jár-e?