Free Music!

Unikornis lett a Shazam vetélytársból

2018. március 14. - Pléh Dániel

Amikor a zenefelismerő szolgáltatások piacáról beszélünk, akkor hasonlóan a streaminghez szinte mindig egy és ugyanaz a szereplő jut  a legtöbbünk eszébe: a Shazam. Pedig ez a piac  sem egyszereplős, sőt! Ugyan a  Shazam  a legismertebb és ennek okán (is)számít a piacvezetőnek, de messze nem az egyetlen szereplőnek. Független szereplők, mint a Soundhoud mellett  tágabb  home entertainment aktivitásaik részeként olyan óriások ,mint a Google vagy a Facebook  is megjelentek  ezen a piacon

soundhound-plus-apple-music.jpg

 Pontosan ez – azaz a Shazam  árnyéka- a legnagyobb problémája a piac másik jelentős független szereplőjének a Soundhoud-nak. A funkcionalitásában lényegében teljesen a Shazammal megegyezőt kínáló kaliforniai cég hosszú éveken át küzdött az ismertebb vetélytársa árnyékából való kitöréssel, inkább sikertelenül, mint sikeresen. Annak ellenére, hogy mint termék a Soundhoud már hosszú évek óta megelőzi a Shazamot, és sokkal inkább a Shazam számított a Soundhoud követőjének mint fordítva.

Ügyesebb, okosabb, sikertelenebb

A Soundhound idestova 15 éve, 2005-ben alakult a kaliforniai Santa Clara-ban, egy Stanfordi diák, Keyvan Mohajer által. Az alkalmazás neve ekkor még Midomi volt, és csak 2009-ben vette fel a Soundhound nevet.

shazam_soundhound.jpgA Soundhound funkcionalitásában tulajdonképpen a kezdetektől fogva verte híresebb és népszerűbb vetélytársát. A fő funkción, a zenefelismerésen felül már a kezdetektől kínált  dalszövegeket is, 2013- óta elérhető a Music Map nevű funkciója, amely egy térképen mutatta a környezetünkben betaggelt dalokat.  Ugyanígy  jóval a Shazam előtt elérhetővé vált a Spotify-al való integráció  is, azaz a beazonosított dalokat azonnal valamelyik lejátszási listánkhoz is tudtuk adni.

Mégis az egyértelmű funkcionalitásban meglevő fölény nem hogy nem érvényesült, hanem a Shazam az évek során egyre inkább elhúzott mind népszerűségben, mind az ügyfélbázisát tekintve .

A virtuális olló 2015-ben kezdett igazán nagyra nyílni, amikor a Shazam ügyfélbázisa már több, mint kétszer akkora volt, mint kaliforniai vetélytársáé.

Nem véletlen tehát, hogy pont ekkor kezdett el a Soundhound nyitni egy teljesen más terület, a hang alapú asszisztensek területe felé.  Jegyezzük meg mégegyszer az évszámot, 2015-öt írunk, amikor ezen a területen lényegében még csak egyetlen  szereplő volt, az Apple és a Siri.

soundhound_products.jpg

Az induláskor a cég nem is kevesebbet szeretett volna, minthogy a Hound  végigvigye azt az irányt, amit a Siri lekezdett, mielőtt az Apple akvirálta és sahját képére formálta volna. És mindezzel egy időben Houndify néven egy fejlesztői platformot is indított, annak érdekében, hogy az alkalmazás fejlesztők a hang alapú asszisztenst  alkalmazásaikba tudják illeszteni.

2015 óta pedig alapvetően immáron ez a vonal a fő termékfejlesztési vonal a Santa Clara-i  cég számára. És ez az irányvonal roppant fontosnak és sikeresnek bizonyult. Ellentétben az zenefelismeréssel, amely a dübörgő streaming mellett nem igazán tört utat magának ( bár egy milliárd alkalmazás letöltés mellett ezt bátor dolog kijelenteni..)  a  hangalapú, mesterséges intelligenciát használó asszisztensek az egyik legforróbb témát jelentették az elmúlt bő egy évben.

Ez a rakétaszerű növekedése pedig a cég termékeit- a Hound-ot és a Houndify-t sem  hagyták maguk mögött így azok összesen mintegy 2000 partner 500 termékébe kerültek bele valamilyen formában.  

A sikertelenséget látva Soundhound az egyetlen bölcs ámde annál fájdalmasabb és nehezebb döntést hozta meg: profilt váltott! ( lásd keretes  írásunkat fent) A profilváltás  viszont abszolút sikeres volt, a két új termék és platform fontos  független szereplő egy alapvetően a nagyok ( Apple,. Google Amazon) által dominált területen.   Ezt pedig a befektetők is jutalmazzák!  Immáron több, mint 10  befektető-  az NVIDIA, a Samsung Catalyst Fund, a Nomura Holdings, Inc., a Sompo Japan Nipponkoa Insurance Inc.,  az RSI Fund , a Kleiner Perkins,  a SharesPost 100 Fund, a  MKaNN,  valamint a korábbi  befektetők a Global Catalyst Partners,  a Walden Venture Capital, és  Translink Capital Partners- lát fantáziát a cégben és termékeiben.

Az élet nagy igazsága pedig az, hogy az utolsó  alapvetően nem nagy összeg- 50 millió dolláros befektetés immáron 1 milliárd dolláros cégértékelésen érkezett.  Ez pedig két  az egykori Shazam üldöző számára nagyon szívet melengető dolgot jelent. Egyrészt azt, hogy immáron a Sondhound is  a startupok körében külön kategóriát képviselő unikornisnak számít. Másodsorban pedig azt, hogy jelenlegi cégértéke jelentősen meghaladja azt, az érétket, amelyen a nagy vetélytársa Shazam végül az Apple tulajdonává vált. Mi ez, ja nem gigantikus elégtétel?!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr413655318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása