Immáron egy hete ismert, hogy az Apple, ma, magyar idő szerint 19 órakor fontos bejelentésre készül. A teljes nemzetközi IT sajtó szinte biztosra veszi, hogy a (fő) bejelentés az iPad 3 lesz. Ebben mi is biztosak vagyunk, ugyanakkor az iPad 3 mellett elsikkadt a nemzetközi sajtóban egy másik, a digitális zene szempontjából az iPad 3-nál lényegesen fontosabb Apple projekt.
A projekt célja, hogy a digitális zene terjesztésben használt zenei formátum lehetővé tegye, hogy valódi, stúdió élményt nyújtson a zenekedvelők számára. A törekvés, amely a digitális zene fogyasztást gyakorlatilag, technikai értelemben is legalizálná és így a kiadók által is rendkívüli módon támogatott. Maga a projekt abszolút nem új keletű, 2009-ben már írtunk róla a muzzak hasábjain. A digitális formátumok ugyanis nem tudták, tudják visszaadni azt az élményt, amit anno a fizikai adathordozók adtak a zenekedvelők számára. A kiadók pedig nagyon régóta keresték a nagyobb digitális zeneforgalmazókkal együttműködve annak a megoldását, hogy a digitális formátumok is képesek legyenek ugyanezt az élményt nyújtani.
Ha a hírek igazak, a mai napon bejelentendő szolgáltatás nem a kiegészítő tartalmai (dalszövegek, képek) kérdését oldja majd meg, hanem a hangminőségét! A kiszivárgott hírek alapján az Apple egyrészt végre elindítaná az iTunes Match-ben a régóta várt streaming szolgáltatást, a felhasználó sávszélességétől függően kétféle minőségben. Magas sávszélesség esetén gyakorlatilag stúdió (master) minőségben,- ez utóbbit nevezi Adaptive streaming néven a források- a jelenleg elérhető bármelyik formánál jobb minőségben. Alacsony(abb) sávszélesség esetén pedig maradnának a napjaink digitális zeneterjesztésében megszokott 320 Kbps körüli minőségnél.
A cég a pletykák szerint on the fly javítja majd a minőséget, azaz a felhasználóknak semmilyen plusz, extra aktivitás nem kell majd végrehajtaniuk, még azoknak sem, akik már szinkronizálták zenei adatbázisukat az Apple szoftvereivel.
Kicsit a pletyka mögé nézve, meg kell állapítani, sok alapja lehet és időben is teljesen logikus lépés lenne. Egyrészt teljessé tenné az iTunes/iCloud infrastruktúrát, pontosan azzal a funkcióval, melyet leghangosabban követeltek az utóbbi időben. Másrészt a minőség ilyen szintű javításával valóban új szintre emelheti a digitális zenefogyasztást, nem utolsó sorban pedig ismételten messze-messze a vetélytársai előtt járhat(na). Nyilván pontos árképzés és információk nélkül nehéz a szolgáltatás sikeréről beszélnünk, de a hatodik érzékünk azt súgja, ez lehet az a zenei szolgáltatás, ami valóban újabb nagy lökést adhat a digitális zeneterjesztésnek. S persze ne feledkezzünk meg a háttérben meghúzódó igazi nyertesekről, a zenei stúdiókról sem: csakúgy, mint 20 évvel ezelőtt a CD megjelenésekor, ismételten a világ teljes digitális zenei archívumának a dekódolása vélik majd szükségessé, minden eddiginél jobb minőségben!