A különböző zenei piacok 2012-esa eredményeit vizsgáló sorozatunkban, a világ legnagyobb piaca, az amerikai, a hozzá sok tekintetben hasonló angol, majd pedig az árgús szemekkel figyelt, a világon nagyon kevés növekvő zenei piac között levő norvég zenei piacot vettük górcső alá.
Mai bejegyzésünkben egy teljesen más szempontból érdekes piacot, a francia zenei piacot elemezzük. A francia piac két szempontból is érdeklődésre tarthat számot. Egyrészt Franciaország az az ország, ahol a helyi kötődésű szolgáltató, a Deezer az ugyancsak helyi érdekeltségű telekommunikációs szolgáltatóval között stratégia megállapodást és próbálta meg ezáltal a streaminget, mint szolgáltatástípust elterjeszteni az amúgy hatalmas piacon. Másrészt pedig a francia piac az, ahol a helyi kormányzat a legerőteljesebben vette és veszi fel a küzdelmet az illegális letöltésekkel szemben. Miközben ezzel párhuzamosan pénzügyileg is próbálta támogatni a legális szolgáltatások elterjedését.
Az alapvető karakterisztikus elemek megegyeznek a világ más, nagyobb zenei piacain tapasztaltakkal. A fizikai eladások masszívan, 12%-al csökkentek, miközben a digitális szolgáltatások 13%-al növekedtek. Volument tekintve ugyanakkor a digitális szolgáltatások még mindig csak alig a negyedét teszik ki a fizikai eladások forgalmának. Mindezeknek az eredője egy kis mértékben, de 4.,4%-al csökkenő francia zenei piac lett.
A Deezer miatt azt várnánk, hogy a digitális szegmensben. Skandináviához hasonlóan a streaming szolgáltatások dominálják a digitális bevételeket. Mindez azonban nem így van. A digitális bevételek több,mint fele az egyedi letöltésekből származik. A stremaing szolgáltatások és különböző formáik pedig 42%-át teszi ki a digitális bevételeknek. Ami igazán aggasztó az talán nem is ez, hanem az, hogy az egyes szolgáltatástípusok részesedése 2011 óta gyakorlatilag változatlan…Azaz úgy tűnik, hogy a Deezer erősödése, előretörése pont saját hazájában valósul meg a legkevésbé…
Ha ez így van, a 34 millió eurót alulról közelítő éves streaming szolgáltatásokból származó bevétel még akkor is kevés egy olyan országban, ahol egyszerre van jelen a Deezer és a Spotify 4 eurós átlagos havi bevétellel számolva ez 700 ezer előfizetőt jelent, ami még mindig kevés akkor, ha feltételezzük, hogy a két cég együttes előfizető állománya meghaladja a 8 milliót.
Mindez pedig a francia zenepiac legnagyobb problémájára világít rá! A streaming szolgáltatásokat ugyanis meglehetősen sokan veszik igénybe, de elsősorban azok ingyenes, de korlátozott részét. Amennyiben tehát sikerülne a jelenleginél jóval nagyobb számban átcsábítani ezeknek a szolgáltatásoknak a prémium szekciójába a felhasználókat, úgy a streaming szolgáltatások bevétele is sokkal inkább a Skandináviában látottakhoz lenne hasonló és egy azokénál jóval nagyobb piacon!